Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hur kör man bäst in en 2,3t BioPower-motor?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    21

    Hur kör man bäst in en 2,3t BioPower-motor?

    På fredag hämtar vi vår sprillans nya 2,3t SC BP och då kommer såklart funderingar på hur man bäst kör in en BioPower-motor,
    när man bäst byter olja första gången och om något mer bör bytas före första servicen.
    Någon som kan ge besked om detta och kanske något annat som är bra att göra?

    //Peppe

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Det finns några rader i instruktionsboken om detta.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det finns några rader i instruktionsboken om detta.
    Jo, det brukar det finnas men jag vill få mer info än det.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Hej,

    Instruktionsboken är ju skriven av dem som tillverker bilen så följ deras rekomendationer för std.bilen/motorn.
    Servicen för detta står i servicehäftet.

    Bästa tipset är att tanka och njuta av bilen

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    21
    Gissa om jag ska njuta av den bilen.

    Jag tänker förstås följa det som står i instruktionsboken men
    jag vet ju att det finns många med stort kunnande och intresse här
    som kan komma med personliga rekommendationer och reflektioner.
    Det är väl därför vi har ett forum eller?

    Lägger till följande till listan i första inlägget:
    Nån som kan upplysa om vad instruktionsboken för 2,3t BP M08
    säger om inkörning av motorn?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 814
    Hej !

    Varierande last och varvtal är normalrådet. Undvika extremerna höga varvtal eller fullgas vid låga varvtal. Eller, "kör som du vill innom 2000-4500 rpm", undvik att ligga o mala fullgas 1500 rpm eller fullgas 6000 rpm...

    Du skall "inte köra överdrivet försiktigt" som man vart tvungen till att göra "för 1000 år sedan". Kort o gott, tanka o njut...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    21
    Tack DrBoost.

    Man ska köra som vanligt och behöver inte vara extra försiktig
    i ett antal mil alltså?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65
    Sen finns det den här varianten:

    What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
    The Short Answer: Run it Hard !

    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    956
    hej
    som pommes säger
    ös på ordentligt så att ringar mm sliter in sig ordentligt,
    vis av ny erfarenhet så är det det som gäller standardmotorer, har sett att det blir ett par extra kw/h plus att gasvandringen mellan cylinderväggar/kolvringar minskar vid hård inkörning
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    som pommes säger
    ös på ordentligt så att ringar mm sliter in sig ordentligt,
    vis av ny erfarenhet så är det det som gäller standardmotorer, har sett att det blir ett par extra kw/h plus att gasvandringen mellan cylinderväggar/kolvringar minskar vid hård inkörning
    Bara att köra som vanligt. Så som drBoost säger. Visst du kan ju varva lite granna men inte tokvarva till brytvarvena på alla växlar.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    som pommes säger
    ös på ordentligt så att ringar mm sliter in sig ordentligt,
    vis av ny erfarenhet så är det det som gäller standardmotorer, har sett att det blir ett par extra kw/h plus att gasvandringen mellan cylinderväggar/kolvringar minskar vid hård inkörning
    Bara att köra som vanligt. Så som drBoost säger. Visst du kan ju varva lite granna men inte tokvarva till brytvarvena på alla växlar.
    OK, låter som en bra kompromiss mellan de båda skolorna.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Det här med att slita in en motor på fullgas/full belastning är jag verkligen skeptisk till! Låter galet... Saab skriver ju vad jag vet att det är nödvändigt med rätt inkörning för att lång livslängd på motorn skall erhållas och motståndskraftiga ytor i cylindrar och lager ska uppkomma.
    Nåt i den stilen iaf. Gäller inte det ändå nu?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    685
    SAAB kanske vill att man ska vänta med att köra sönder motorn tills garantin gått ut Sen om man fis-kör och istället får problem med en svag otät motor och oilsludge är ett senare problem. Man kanske har hittat den optimala VV-modifikationen tills dess
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    SAAB kanske vill att man ska vänta med att köra sönder motorn tills garantin gått ut Sen om man fis-kör och istället får problem med en svag otät motor och oilsludge är ett senare problem. Man kanske har hittat den optimala VV-modifikationen tills dess
    Har hört med en som har grejat med motorer i över 40 år. Motorn har egentligen ingen inkörnings period. Är mest vxl som skall köras in försiktigt.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf

    Har hört med en som har grejat med motorer i över 40 år. Motorn har egentligen ingen inkörnings period. Är mest vxl som skall köras in försiktigt.
    Varför har det i måååånga år stått så i Saabs instruktionsböcker då, om cylindrar och lagerytor?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Lööf":2fqz5pgt

    Har hört med en som har grejat med motorer i över 40 år. Motorn har egentligen ingen inkörnings period. Är mest vxl som skall köras in försiktigt.
    Varför har det i måååånga år stått så i Saabs instruktionsböcker då, om cylindrar och lagerytor?

    M.V.H.[/quote:2fqz5pgt]

    För att någon pellejöns tyckte att det skulle stå där. Så de inte kan bli anklagade för att det inte har stått där av en kund.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Jag skulle snarare säga att de är många bilar som har klena cylinder väggar och behöver köras in extra försiktigt.
    De som är extra viktigt att tänka på är att låta motorn gå varm innan för hårda belastningar när motorn är ny lika så låda.
    De gör ju att grejerna håller länge och att dom slits in på ett bra sätt.
    Långa sträckor är också att föredra då man får sakerna i motorn att bli riktigt genomvarma under lång tid.
    Sen om man ska jämföra med mina föräldrars bil så tog de över 3000 mil innan förbrukningen sjönk till den dom har nu!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    21
    Det finns lite olika teorier minst sagt men ganska lugn körning och inga hårda belastningar innan motorn är varm låter vettigt.
    När kan man sen förvänta sig att motorn är inkörd, 500 mil?

    Sen är det där med bränsleförbrukning intressant. Hur mycket kan man förvänta sig att den sjunker under de första säg 2000 milen?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Någon direkt "inkörning" krävs ej på en modern motor. Kör precis som vanligt så blir det nog bra.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Men en Biopower 9-5 -08 har ju ett block gjutet av gråjärn precis som på -70-talet, 60-talet och vevaxeln ser ju inte alltför olik ut..... är det finare bearbetning som gör att man inte behöver köra in?


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Vilken motor är bäst på 9-5 02-->??
    Av trojlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 16:38
  2. Vilken motor är bäst nu då? (9000)
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:21
  3. vilken motor är bäst ?
    Av smart_core i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 01:00
  4. Min motor har skurit, vad är bäst att göra?
    Av CaOs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •