Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad gör jag nu?? Vågiga däck stötdämpare och eller bussninga

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Vad gör jag nu?? Vågiga däck stötdämpare och eller bussninga

    Hej

    När bilen var inne senast på servicen så påpekade mekanikern att vänster bakdämpare fuktade lite. Han var lite förvånad eftersom han monterat på dom 3200 mil och 3 år tidigare och nivådämparan brukar vara klockrena. Igår var det dags att skifta till nypolerade 17"-are. Av en slump kände jag längs däcket och upptäckte envis vågighet på klackarna på insidan av däcken som rullade bak förra sommaren.

    Dessa däck som rullade bak förra sommaren har jag övertagit från en kamrat som skulle lämna sin bil i inbyte. Är inte säker på att dom någonsin rullat fram på min bil (köpte två nya likadana i samband med att dom monterades över) men det borde dom ha gjort. När jag hissade upp bilen kunde jag konstatera att dämparen läcker och ett nytt byte måste göra snart

    Nu till frågorna. Kan det vara min trasiga dämpare som gjort att däcken slitit snet på båda sidorna eller är det bussningarna också/eller? Bussningarna bytes samtidigt som nivåregleringen monterades. Eller är det däcken som håller lågkvalitet (Dunlop SP Sport Maxx)? Kan nämligen inte minnas att mina gamla Michelin Pilot Primacy var snedslitna (som jag hade innan nya dämpare och bussningar monterades). Eller kan det vara så att jag kör med för lite luft i däcken - 2,8 bar runt om. Har inte gjort någon 4 hjulsmätning sen grejerna monterades hösten 2004 (mätresultatet och justeringen finns i signaturen)

    Eller har jag bara haft otur och en dämpare och gått sönder och gjort att däcken fått klackar och jag åtgärdar problemet genom att köpa nya dämpare och sliter däcken jämt genom att sätta dom på framaxeln?

    Råd och tips till en besviken.


    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Jaha.. ingen som har nåt att tillföra? Kommer Konidämparna att funka med mina nivåfjädrar (vet att jag tappar nivåfunktionen) tänker då på hårdhet och längd? Har sportchassi med nivåreglering bak.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214
    Jag har haft samma fel.Bytte till koni eibach och powerflex jag är mycket nöjd med detta paket.Min funkade 4000mil med saabskitchassi

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Vågighet blir det på frirullande däck bak. Trötta dämpare kan säkert göra det snabbare.

    Vågigheten är som däckhandlaren säger tå/hål på däcket. Ungefär som curbsen på en racebana. Vissa däck ger ifrån sig ett helikopterljud när det blir för mycket. Skifta och kör däcken fram så jämnar de till sig.

    Näst omgång får du skifta runt mer. Är bilen sänkt kan man ju alltid skifta vänster mot höger bak för att få en jämnare slitagebild. Förutsätter icke rotationsmässigt mönster eller att man struntar i det för att få fler mil...)

    2,9-3,0 bar fram och 2,8 till 2,9 bak på en tom 9-5 SC är perfekt. Det är inte dina 2,8 som gett fenomenet.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Tråkigt att "nivå-dämparna" fuktar. Kör sådana oxå, och är nöjd.
    Även jag har hört att de brukar hålla.

    Min bil har även powerflex, vilket jag tror är en stor fördel.
    (Upplevde problem med "knarr-ljud" en period, men ej nu)

    Jag har inte problem med "häl-tå", men jag tror att Fral har rätt:
    hjul som rullar ständigt bak löper större risk.

    Dessutom, och kanske viktigast, så är min subjektiva uppfattning
    att nya bussningar kan "sätta sig", alltså att efter en tids
    körning kan vinklarna förändras.
    I mitt fall hade verkstaden missat rattläget vid 4-hjulsjusteringen.
    När detta skulle fixas bad jag dem att även kolla bakvagnen, och
    den behövde justeras.
    Skulle jag gjöra om monteringen av nya bussningar tror jag att jag
    skulle endast "grov-justera" först, köra ett antal mil med last osv,
    och sedan låta göra en riktig 4-hjuls justering
    (OBS jag är ej fack-man)

    Jag kör 3.0 runt om i mina Michelin PS 225-45-17, men då har jag
    oftast lastad bil vid långstyrningar (3 aktiva barn + fru).

    Mvh,
    Ola
    9-5 aero kombi -01.

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Gogglade lite och hittade detta om tå/häl

    http://www.billiga-dack.com/lagprofil.html

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det är många faktorer som spelar in men en kontroll av hjulinställningen är väl en bra början.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Äntligen lite funderingar och tips Tå-/hälslitningen försvinner nog under sommaren om jag väl börjar använda bilen. Har satt dom fram och tänker byta min trasiga dämpare och eventuellt bussningar. Den stora frågan är nu om jag skall köpa Konidämpare (3300:- minus rabatt på SP) eller nya nivådämpare (5610:- på Svenskabil). Eller räcker det kanske med att köpa en ny nivådämpare eller ska dom alltid bytas i par? Gillar att bilen inte sjunker ihop när vi använder den fram och tillbaks till landställen (tror iofs inte att den är speciellt tungt lastad).

    Kommer inte att köra mer flyttsläp framöver (antar att detta som kan ha knäckt dämparen, har stått i olika lut osv vid lastning) så risken att det pajar igen borde vara liten. Ska kolla bussningarna samtidigt som bytet skall göras. 4-hjulsmätning kommer jag också att göras i samband med att dämparna byts. Ska även höja däckstrycket något ytterligare.

    Skönt med lite inputs från er andra. Frugan är föga intresserad av att höra mitt ältande fram och tillbaks nu när vi väntar på barn #2 sen i lördags Om jag ska vara ärlig så är hon inte överentusiastisk i vanliga fall heller

    Vad tror ni förresten om Konidämpare och nivåfjädrar? Fungera det lika bra som med "vanliga" Aerofjädrar?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    PS

    De nivåreglerande stötdämparna lär ska gå köpa direkt från Sachs.
    (Fjädrarna har du ju redan)

    - Torde bli ett annat pris än Saabs...

    Sachs art nr finns nog på dämparna.

    Mvh,
    Ola
    9-5 aero kombi -01.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Ola i norr->

    Den gubben gick inte Autoexperten hävdar att Saab håller på dessa själv. Verkar som att jag med lite tur kan komma över 2 st från en M/04 eller M/05 som bytt till sänkfjädrar

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Nu är "nya" dämparen monterade - känns riktigt bra. Nu ska jag bara kolla över däckstrycket, göra en 4-hjulsmätning och sen blir det till att jämna till framdäcken

    Passade även på att skölja automatlådan

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Vad gör jag nu?? Vågiga däck stötdämpare och eller bussninga

    Hej

    Dags att lyfta tråden lite för nu är det dags för andra dämparen att börja fukta Tur att jag har en kvar att byta med. Märkligt att den ena höll i 3-3,5 år och 3200mil och nu har andra lämnat in efter 4-4,5 år och 4500mil. Undra om jag har haft extrem otur eller det är undermålig kvalité.

    A-bussningarna kontrollerades i samband med upptäckten av den läckande dämparen igår. Men dom såg fina ut

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Vad gör jag nu?? Vågiga däck stötdämpare och eller bussninga

    Bussningarna kan verka fina när dom sitter där, men när man tar ur dom ser man att dom borde bytts för länge sedan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214

    Re: Vad gör jag nu?? Vågiga däck stötdämpare och eller bussninga

    Köp koni original är bara skräp

Liknande ämnen

  1. 9-3 SC stötdämpare koni fsd eller Bilstein..??
    Av Erik Carlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 02:09
  2. Bra stötdämpare eller powerflex?
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 18:57
  3. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  4. "vågiga" däck
    Av v50danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •