Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Försäkring vid STCS banträffar etc.

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag är lite delad ang försäkringen vid bankörning. Å ena sidan vill jag att bilen ska vara försäkrad men å andra sidan vill jag inte att alla mina försäkringar är dyrare pga att man löser in bilar där oansvariga 20-åringar kör 200 km/h, för att efter rakan tokbroma med standard bromsar som antagligen inte är gjorda för ändamålet, varv efter varv. Detta är menat generellt och inte riktat mot avåkningen på knutan, jag känner varken killen eller spec på bil.

    //Spets
    Lite delad? Min uppfattning är klar. Jag har ingen lust att betala för det.

  2. #22
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Eftersom jag tycker att absolut bästa stället att ha förarträning är på en avlyst bana med rejäla avåkningszoner, säkerhetspersonal och med en hjälm på huvudet så känns det rätt självklart att försäkringsbolagen täcker de skador som eventuellt uppkommer då det inte är något tävlingsverksamhet STCS håller på med. Det man kan diskutera (i en annan tråd då möjligen) är vilka vi tror att försäkringsbolagen gillar bäst. De som åker till banan och kör riktigt snabbt några varv där, eller de som bara tittar på bankörningen och inte vågar köra men som sedan på vägen hem kör i dubbla tillåtna hastighen bland andra trafikanter på motorvägen? Tycker det är ganska lungt på väg till och från STCS träffar men minns väl hur det var på bilsports dagar på racerbanan. De som körde snabbast till och från banan var alltid av någon anledning de som inte körde på bankörningen utan bara ställde ut eller tittade på.

    Fast nu var det inte det detta inlägget skulle handla om. Jag vill bara meddela slalomligan att nästa gång så vill jag ha en pallplats och ska jag ha en chans till det så behöver fler vara hemma.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    South of Sweden
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av JFR
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag är lite delad ang försäkringen vid bankörning. Å ena sidan vill jag att bilen ska vara försäkrad men å andra sidan vill jag inte att alla mina försäkringar är dyrare pga att man löser in bilar där oansvariga 20-åringar kör 200 km/h, för att efter rakan tokbroma med standard bromsar som antagligen inte är gjorda för ändamålet, varv efter varv. Detta är menat generellt och inte riktat mot avåkningen på knutan, jag känner varken killen eller spec på bil.

    //Spets
    Lite delad? Min uppfattning är klar. Jag har ingen lust att betala för det.
    Det finns nog fler folk som kör som idioter på vanliga vägar, och dessutom gör betydligt värre saker än att sätter sin egen bil i ett räcke...
    Hakuna matata

  4. #24
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av JFR
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag är lite delad ang försäkringen vid bankörning. Å ena sidan vill jag att bilen ska vara försäkrad men å andra sidan vill jag inte att alla mina försäkringar är dyrare pga att man löser in bilar där oansvariga 20-åringar kör 200 km/h, för att efter rakan tokbroma med standard bromsar som antagligen inte är gjorda för ändamålet, varv efter varv. Detta är menat generellt och inte riktat mot avåkningen på knutan, jag känner varken killen eller spec på bil.

    //Spets
    Lite delad? Min uppfattning är klar. Jag har ingen lust att betala för det.
    Och den dagen det händer dig något gäller samma sak? Dåligt med empati tycker jag...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag är lite delad ang försäkringen vid bankörning. Å ena sidan vill jag att bilen ska vara försäkrad men å andra sidan vill jag inte att alla mina försäkringar är dyrare pga att man löser in bilar där oansvariga 20-åringar kör 200 km/h, för att efter rakan tokbroma med standard bromsar som antagligen inte är gjorda för ändamålet, varv efter varv. Detta är menat generellt och inte riktat mot avåkningen på knutan, jag känner varken killen eller spec på bil.

    //Spets
    Jag tror INTE att Länsförsäkringar eller något annat försäkringsbolag tar en avåkningsskada. Att köra på bana är ett riskmoment och den risken får man stå för själv. Kostnader för smällda bilar på bana vill inte jag betala för på min premie hos Länsförsäkringar.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Citat Ursprungligen postat av Trued

    Jag tror INTE att Länsförsäkringar eller något annat försäkringsbolag tar en avåkningsskada. Att köra på bana är ett riskmoment och den risken får man stå för själv. Kostnader för smällda bilar på bana vill inte jag betala för på min premie hos Länsförsäkringar.
    Verkar som om dom tänker stå för kalaset denna gången enligt tidigare inlägg i tråden.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    jaja visst eran premie kan ju såklart gå upp lite men hade den inte gjort det ändå?

    Nej, för hade han inte kört på banan hade han aldrig smällt.

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Nej, för hade han inte kört på banan hade han aldrig smällt.
    Snälla, det där var väl en av de dummare inläggen från dig? Så, per automatik så finns det ingen risk när man kör på allmän väg? Likaså innebär det att bankörning är lika med krasch? Eller hur ska ditt inlägg tolkas?

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Nej, för hade han inte kört på banan hade han aldrig smällt.
    Snälla, det där var väl en av de dummare inläggen från dig? Så, per automatik så finns det ingen risk när man kör på allmän väg? Likaså innebär det att bankörning är lika med krasch? Eller hur ska ditt inlägg tolkas?

    Men sluta nu, läs vad jag citerat, Pekkis hävdade att "premien gått upp ändå" och jag svarade att han aldrig hade smällt om han inte kört på banan, och det hade han ju inte heller, eller hur?

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Nej, för hade han inte kört på banan hade han aldrig smällt.
    Snälla, det där var väl en av de dummare inläggen från dig? Så, per automatik så finns det ingen risk när man kör på allmän väg? Likaså innebär det att bankörning är lika med krasch? Eller hur ska ditt inlägg tolkas?

    Men sluta nu, läs vad jag citerat, Pekkis hävdade att "premien gått upp ändå" och jag svarade att han aldrig hade smällt om han inte kört på banan, och det hade han ju inte heller, eller hur?

    Det är ju just det som är saken, ingen av oss kan ju sia om vad som hade hänt ifall månen och mars står i linje, det går 25 timmar på ett dygn samt om alla hundar ylar i kör. Han kunde ju lika gärna ha dammat av vägen på väg hem från Knutan...

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Jag undrar hur mycket av min försäkringspremie som går till div bankörningar?
    Det rör sig säkert om flera kronor per år.
    Det kan jag bjuda på ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Jag undrar hur mycket av min försäkringspremie som går till div bankörningar?
    Det rör sig säkert om flera kronor per år.
    Det kan jag bjuda på ...
    Jag håller med.

    Jag har varit med på de flesta STCS-träffarna de senaste 3 åren, och detta är så vitt jag kommer ihåg den andra avåkningen jag sett som inte lugnt och stilla slutat i gruset jämte banan. Då har vi alltså två avåkningar på typ 15 träffar. Räkna med att det är runt 100 bilar som kör minst ett varv på bana per träff, så är vi uppe i minst 1500 "körningar". Det betyder att det är 0,1% som har kraschat.

    Hade vart kul att se hur många av alla dessa personer som kört på STCS-träffar som vart med om olyckor ute i trafiken under samma tid. Kan ju slå vad om att det är fler än två...
    #5730 - Viktor Erlingsson

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det finns ett nummer av "Klassiker" från förra året som har en sammanställning över försäkringar där det bl.a. framgår hur bolagen ställer sig till bankörning. Ska se om jag hittar numret.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Med tanke på hur många bilförare beter sig i trafiken så får jag nog hålla med om att en generell begränsning av försäkringen vid organiserad bankörning känns lite futtigt.
    Bättre så att man utreder varje incident för sig även om det säkert i vissa fall leder till utebliven ersättning, både på och utanför banan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Det finns viktigare saker att göra i livet än att gnälla på några futtiga kronor på försäkringspremien..

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Nu var ju inte jag där, men att döma av filmen, så gör killen ändå rätt, han märker att det går för fort och kör rakt ut i avåkningszonen, men det fortsätter väldigt fort mot däckhögen/räcket.

    Hur såg det ut där egentligen? Fanns det verkligen tillräckligt med lecakulor..? Det brukar ta tvärstopp när man kommer ut där och lecakulorna brukar gräva sig upp till knäna i bilen typ..

    Är ju inte första gången nån kör av där, gick det ovanligt fort eller?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Nu var ju inte jag där, men att döma av filmen, så gör killen ändå rätt, han märker att det går för fort och kör rakt ut i avåkningszonen, men det fortsätter väldigt fort mot däckhögen/räcket.

    Hur såg det ut där egentligen? Fanns det verkligen tillräckligt med lecakulor..? Det brukar ta tvärstopp när man kommer ut där och lecakulorna brukar gräva sig upp till knäna i bilen typ..

    Är ju inte första gången nån kör av där, gick det ovanligt fort eller?

    MVH Lerne
    Är det inte sten i alla avåkningszonerna på Ring Knutstorp?

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Tror också det är grus på knutan. Stod flaggvakt på Mantorp efter långa rakan förra året när en og900 dundrade ut i lecakulorna och det tog stopp ganska snabbt. Knutan borde också ha leca, då hade kanske avåkningen denna gången bara slutat med ett stukat självförtroende och lite hån och gliringar från andra medlemar.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Oafsen...nu var det ju några år sedan jag var på knutan så det är säkert så, vilket förklarar en del. Borde ju kanske informeras om sånt här med, vet ju att det brukar göras på t.ex mantorp och att man då ska styra rakt ut istället för att försöka svänga pga rullningsrisken då.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  20. #40

    Försäkring för bankörning

    Hej,

    Om jag har uppfattat det rätt så täcker inte Saabförsäkring (If) ban körning, då körningen sker på avlystbana och inte allmänväg.

    Jag bytte från Saabförsäkring till Salus ansvar.
    Salus täcker bankörning så länge det inte är officiell tidsträning eller officiell tävling.

    Råkade ut för drivaxel haveri på Mantorp och fick all hjälp jag behövde.

    Mvh. Micke
    Secondplace is first looser!
    http://www.garaget.org/?car=21483

Liknande ämnen

  1. Banträffar dB?
    Av Patrik 319 i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 16:13
  2. Kurvtagningskonor på banträffar?
    Av Bob i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 01:01
  3. Ok med obesiktigad bil på banträffar?
    Av Per W i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 19:41
  4. STCS försäkring.
    Av Spawn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-31, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •