Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Startproblem 99 Turbo -80

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655

    Startproblem 99 Turbo -80

    Försöker få igång min 99 turbo, men den vägrar starta. Tar jag ur tändstiften och torkar av dom så tänder den till, men sen bara står det och maler efter det. Jag får gnista så det är inte felet. Jag skulle tr att bilen får för mycket bensin, men jag har inte skruvat på blandningen sen den gick förra gången så det bör det inte va.

    Lmm?

    Tacksam för hjälp.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Nja, din bil har inte LMM om du inte bytt en del
    Den har ju iofs något som liknar en LMM men som är helt mekanisk. 99 turbo har ju det fina gamla K-Jetronic från Bosch som är ett mekaniskt insprutningssystem.

    Vanliga fel är t.ex. skit i mängdmätaren. Kolla från insuget så kommer en gummistos och sen en metallmoj som har en bränsleledning till varje spridare. Ta av gumistosen och kolla att locket/tallriken kan röra sig fritt.
    Sen brukar backventilen krångla så att det tar tid att få upp bränsletrycket/det blir luft i systemet.

    Sök lite på k-jetronic så lär du nog hitta massor av felsökningstips

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Lägger in lite här!
    Även fast locket/tallriken i mängdmätaren kan röra sig fritt så kan mycket väl ventilen till den ha kärvat fast vilket är ett väldigt vanligt om bilarna har stått länge, den brukar inte vara rolig att få ren heller tack vare att den får en väligt klibbig yta som är ganska jobbig att rengöra (bensin är att föredra).

    Prova kika på sakerna som bollman sa och kika även på ventilen som sitter mitt i metallsaken som spridarslangarna sitter skruvad i.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655
    Ok. Tack. Jag hade isär skiten i helgen och talriken gick fritt och lätt, men det var en kletig yta på allt och mycket bensin i bottnen på luftfilter boxen. Efter att jag haft isär detta så tände den till i hela 1,5 sekunder innan den dog igen. Får ta isär och rengöra ordentligt.

    Skall jag ta dän bränsle slangarna från bränsle delen så jag kan jobba på arbetsbänk?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Har du kollat att bränslepumpen går som den skall? Det finns instruktioner hur man mäter upp att den verkligen ger rätt mängd. Om den inte gör det så lär det ju bli lite svårt att få bilen att gå rätt. Du hör att pumpen går igång när du slår på tändningen? Den skall gå några sekunder och sen stanna när trycket är rätt. Slår du av tändningen och väntar några sekunder och slår till tändningen igen, går då pumpen igen kan du misstänka att backventilen läcker. Det skall ta en bra stund innan pumpen måste gå igen.
    Du kan ju också lyssna på pumpen om du lyfter baksätet. Den skall ju låta "frisk", svårt att förklara men det skall ju inte ta många sekunder för den att pumpa så mycket tryck så att den stannar igen och den skall ju helst också låta mjukt och fint och inget oljud.

    Ta av slangarna tror jag inte är något problem, kom bara ihåg vilken som satt var, annars kommer det inte blir kul när du skall försöka starta igen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655
    Pumpen går. Är ganska ny. Låter som den ska. den behöver inte starta efter varje gång jag vrider om nycklen.

    Ok. Skall märka upp slangarna och rengöra ordentligt på arbetsbänken.

    Tack för hjälpen grabbar.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489
    Det räcker inte med att torka av stiften om dom varit sura,dom kan dö direkt!

    Byt dom först av allt,köp en extra omgång när du ändå handlar.

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av SAAB 93 GRIPEN
    Ok. Tack. Jag hade isär skiten i helgen och talriken gick fritt och lätt, men det var en kletig yta på allt och mycket bensin i bottnen på luftfilter boxen. Efter att jag haft isär detta så tände den till i hela 1,5 sekunder innan den dog igen. Får ta isär och rengöra ordentligt.

    Skall jag ta dän bränsle slangarna från bränsle delen så jag kan jobba på arbetsbänk?
    Det låter som att det är samma problem som var i min, allt invändigt var kletigt och väldigt segt efter att sakerna hade legat ett bra tag.
    Det är inga problem att ta bort bräsleslangarna så länge du inte tappar bort brickorna
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641
    Hej, jag har tidigare ägt en 99turbo -78 och felsökt en hel del på detta system. I bland är det inte lätt att lokalisera var felet ligger eftersom det är ett elektromekaniskt insprutningssystem. Om jag förstått dig rätt så blir stiften sura och då har du ngt fel blandningen. Har stifen blivit sura bli de nästan alltid kass och måste bytas, men först måste du hitta var grundproblemet ligger.
    Troligen har du något fel i bränslemängdmätaren och/eller luftmängdmätaren
    Tallriken i luftmängdmätaren skall grundjusteras med den fjäder som sitter under tallriken som sedan påverkar bränslemängdmätaren så att rätt blandning erhålls (mät CO).
    Det får inte vara klet vid tallriken som då stör luftflödet.
    Det finns även en kallstartsventil som styrs av temp/termotidkontakt och en tillsatsluftslid. Denna skall ge extra bränsle vid kallstart och om den ligger till för lång tid blir stiften lätt sura- drag bort elkontakten och testa.
    Behöver du byta några delar har jag en komplett bränsle/luftmängdmätare samt div andra ingående delar.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655
    Ok. Detta forum är fantastiskt. Jag skall testa så fort jag hinner. Jag jobbar eftermiddag på jobbet och imorgon skall jag åka och besiktiga tjejens bil, så jag får väl meka imorgon natt.

    CosmicBlue...Jag hör av mig om jag behöver något. Tack.

    En ska till. När jag har torkat av stiften så testar jag om det är någon gnista och det är det alltid, så de har inte pajjat än.

  11. #11
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av SAAB 93 GRIPEN
    En ska till. När jag har torkat av stiften så testar jag om det är någon gnista och det är det alltid, så de har inte pajjat än.
    Hjälper inte att torka dem tyvärr, byt!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655
    Hehe. Ok.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Troligen har du något fel i bränslemängdmätaren och/eller luftmängdmätaren
    Tallriken i luftmängdmätaren skall grundjusteras med den fjäder som sitter under tallriken som sedan påverkar bränslemängdmätaren så att rätt blandning erhålls (mät CO).
    Det får inte vara klet vid tallriken som då stör luftflödet.
    Det finns även en kallstartsventil som styrs av temp/termotidkontakt och en tillsatsluftslid. Denna skall ge extra bränsle vid kallstart och om den ligger till för lång tid blir stiften lätt sura- drag bort elkontakten och testa.
    Behöver du byta några delar har jag en komplett bränsle/luftmängdmätare samt div andra ingående delar.
    Kallstartventilen ger extra bränsle endast när startmotorn körs.
    Termotidkontakten avgör hur länge kallstartventilen skall spruta när startmotorn går.

    Sedan finns det en styrtrycksventil på termostathuset, 2 bränsleledningar från bränslemängdmätaren går in i den.
    Styrtrycksventilen är väl den komponent som kan kallas den egentliga "choken". Den ser vid kall motor till att sänka styrtrycket på kolven i bränslemängdmätaren, som därigenom ger en fetare bränsleblandning.
    Styrtrycksventilen har en bimetallreglerad ventil som reagerar dels på strålningsvärmen i toppen, dels är den eluppvärmd. Så tag bort elanslutningen medan du försöker få igång pärlan och letar fel, annars blir bimetallen varm och ventilen ger felaktigt styrtryck.

    Lycka till med pärlan
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655
    Jag har tagit isär bränsle blandningsklumpen och rengjort allt. Kolven verkade ren och fin, inget klabb på den. Dock får jag byta kopplingen till kall startsventilen då den rök av när jag skruvade ihop igen. Får åka ner till macken och köpa ny.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    mi

    Svärmors 900i hade fel på kallstartventilen och surade ner stiften direkt, den tände knappt till. nästa dag hade jag nya stift och drog ur kallstarts anslutningen och efter ett rökmoln som låg över hela parkeringen så börja den gå rent, tror aldrig det gått med de gamla stiften.
    T16-93 sedan

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641
    Förrvisso är kallstartventilen bara elektriskt inkopplad när startmotorn är aktiverad och det är den när man gör startförsök, upprepede startförsök kan därför sura ner stiften om t.ex. fel förreligger i termotidkontakten.
    Ett vanligt fel är även att kallstartventilen och även insprutningsventilerna inte tätar när motorn stängs av utan läcker bränsle som sedan surar ner stiften vid senare startförsök.
    Kontrollera insprutarnas funktion och täthet om du inte hittar felet i de som nämts tidigare
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655
    Dom hade ingen förminskningskoppling på macken. Får åka till Borås och leta upp en imorgon på morgonen. Köpa nya stift då också.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    28
    tjenare!

    hade en gammal 900 t8 me exakt samma problem bytte stift och den gick klockrent, i en vecka sen surna hon å dog, gick inte å få igång. skaffade nya platina stift genom jobbet(volvo ) som sitter i volvos t-5, passade perfekt och bilen gick klockrent de tusen milen jag hade den...lite lösa funderingar bara, k-jet har en förmåga att gå fett, så den behöver bra stift. stiften som sitter i t8orna kostar 140kr/st om jag inte minns fel....fast det kanske inte är samma i 99orna?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655
    Det sitter Ngk bp6es...inte säker på att jag skrev rätt men ungefär så heter dom. Mekonomen 35 kr st.

    Åkte runt hela jäv*a borås idag utan någon som hade ipplen. Fick åka till hydralik och handel och be dom tillverka en ny. Buhu.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4655
    Bilen ihop igen och startad. Wiiiii. Fan va orent den går, men det blir ner till macken så fort som möjligt och ställa co.

    Tack alla för hjälpen. Tillsammans vet vi mycket.

Liknande ämnen

  1. startproblem og9-3 -98 utan turbo
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 23:19
  2. Startproblem 9-3 V6 (Turbo X)
    Av Trued i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 08:48
  3. Startproblem 9000 turbo 88:a
    Av Snoddas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 16:15
  4. Startproblem 9000 Turbo -86
    Av ERnsT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •