Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Släcka airbaglampa = Tech2? OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Släcka airbaglampa = Tech2? OG9-5

    I helgen lyfte jag ur framstolarna i 9-5an och gav dom en omgång med mattpiskan(mycket damm var det...), klädseltvätt och ättika.
    Sen startade jag biluslingen med bara förarstolen på plats och nu har jag en ilsket rött lysande airbaglampa.

    Kan den bara släckas med Tech 2 eller räcker det med att göra bilen strömlös en stund?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Den måste släckas med diagnosinstrument. Det måste dock inte vara just Tech2. Mekonomens Mekotech fungerar precis lika bra tex.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Den slocknade av sig själv....
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Du gjorde alltså inget speciellt alls?

    Jag har nämligen samma problem..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 11:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Japp den slocknar av sig själv efter ett dygn eller två.

    För mig iallafall.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 11:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Nope den slocknar INTE efter ett dygn eller två utan MÅSTE släckas med Tech-2. Mekonomens instrument kan jag inte utala mej om.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 11:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    min har lyst i en vecka nu så den släcks nog inte efter ett dygn...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    85
    jag har varit o släckt min på mekonomen verkstad...funkar bra

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    min har lyst i en vecka nu så den släcks nog inte efter ett dygn...
    jag demontera airbagen med bilen på har jag för mig.
    la den tillbaka och airbags lampan lös.
    Efter ett par dagar försvann det.
    Mirakel eller ej vet inte men slocknade, de gjorde den

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Uppenbarligen så slocknade min av sig själv efter drygt en vecka iaf.
    Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
    Jag gjorde inget speciellt, mer än att jag satt tillbaka passagerarstolen efter att lampan började lysa.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 11:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Igår var det en vecka sedan som min började lysa och lyser fortfarande. Väntar veckan ut sen åker jag iväg å får den släckt. Återkommer med resultat.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Min tändes i ett gathörn, bytte coilspring och åkte sedan med lampan som en sol i 5 veckor innan jag lånade en Tech-2. Släcks den själv, så är det nåt annat fel för den ska inte släcka sej själv Skulle inte köra en sådan bil med tanke på att något är fel i systemet och att du sitter med en "bomb" i knät.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 11:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Jag tror att vi alla som fått en airbag i ansiktet anser att ev. strul med airbags, elektriskt som mekaniskt, bör kollas upp av behörig verkstad med rätt utrustning. Jag blev chockad över airbagsen när jag smällde och då var jag ändå 'beredd' på det. Jag kan ana hur det känns för käringen när hon är ensam och ska backa ut ur garaget och den smäller...

    Alltså...
    ...även om den släcks själv, litar ni på att den verkligen fungerar?
    ...om den lyser, ni är inte rädda för att den exploderar utan förvarning?

    Bara värt att fundera på... Var rädda om er själva.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Alltså...
    ...även om den släcks själv, litar ni på att den verkligen fungerar?
    ...om den lyser, ni är inte rädda för att den exploderar utan förvarning?
    I mitt fall så vet jag vad felet var och när jag rättade till det(satt tillbaka stolen) så slocknade ju lampan efter ett tag.
    Då ligger det nära till hands att tro att bilskrället slutar tända lampan efter ett antal "felfria" starter.

    Om lampan hade tänts "bara så där" och sedan slocknat så hade jag varit mer orolig ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Det är inte så enkelt med airbag systemet. Även om du vet vad som är fel och lagar detta flera gånger om så lyser lampjäkeln likt förbaskat. Den släcker sej INTE själv och gör den det så har du ett annat fel i systemet, så är det bara... Har väl en felkod satts pga. ett fel som kan vara allt från en glappkontakt till något allvarligare. Så ligger felkoden fast. Alltså lampan lyser ända tills felkoderna läses ut med tex. Tech-2 och order ges att släcka lampan. Finns ingenting i airbagsystemet som räknar antal felfria starter, timmar, veckor, månader år... Ingenting som "resettas" genom att göra systemet strömlöst etc. lampan MÅSTE!! släckas manuellt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 11:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Kan informera om att även min airbag lampa slutade lysa av sig själv idag...

    Min gissning är så här... Om det inte faktiskt är ett fel på airbagen så måste bilen startas ex antal gånger UTAN att airbagen faktiskt rapporterar fel innan den släcker sig själv, typ som självtest. Kan det vara så?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Min erfarenhet är att den inte släcker sig själv. Men som du skriver så kan det ju vara så att X ggr utan någon som helst felindikation kanske till sist nollar den ändå. Fast det tar rätt många ggr. Det finns ju på andra ställen i SAAB:arna. Sedan är det ju så att om man har fått tänd SRS-lampa så beror det på något och i samtliga fall kanske man inte haft full kontroll på att det varit riktigt felfritt. Pillar man i grejorna finns ju alltid risken att man kan få glapp eller liknande på något sätt.

    Eftersom vi har några som verkligen hävdar att den slocknat själv medan andra inte har den erfarenheten, så måste det nästan vara en sådan förklaring. Annars måste vi misstro alla dom som hävdat att den faktiskt HAR slocknat och det tror jag inte riktigt heller. Så jag tror att du faktiskt kan vara på rätt spår.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Ja, det kan vara så så du säger Manick. Belysningen t.ex. har ju självtest som kan ge underliga missvissande fel som sedan försvinner då bilen gör självtest. Det fick jag själv när jag missade en kabeldragning vid LED ljus installationen. Så visst kan detta stämma. Dom är ju trots allt ganska advancerade maskinerna...

    Men, jag vill poängtera att personligen kan jag leva med en felkod på ett parkeringsljus som 'resettas' efter ett tag. Däremot inte med en felkod på en airbag. Jag kan dels fysiskt se om lampan verkligen fungerar eller inte. Däremot kan jag inte garantera att airbagen fungerar när jag blir påkörd av 5:ans buss utanför Veberöd...

    Jag vill inte på något sätt hytta med fingret eller liknande då jag har långt sämre kunskaper än många andra här. Jag anser bara att det inte känns som om airbagsproblem är något man böra tumma på.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Jag håller med dig där att airbag problem är inget att leka med. Men i detta fall så vet jag ju att det är jag själv som gjort att den lampan börjat lysa när jag själv har haft isär en kabel som går till airbagen. Jag har satt ihop den precis som den ska igen och vet därför att det inte är några tekniska fel på den så jag kan nog känna mig ganska säker.

    Bilen har startats ett 30-tal gånger sedan detta gjordes, tydligen har jag väl kommit över gränsen för vad som behövs för att den ska automatsläckas.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 11:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Felkoden lär ligga kvar i styrdonet, men bara för att den ligger där behöver det inte betyda lamptändning.
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Airbaglampa & B0077 OG9-5
    Av Odmark91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-11-21, 01:48
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21
  3. [LÖST] Hur släcka airbaglampa OG9-3
    Av Znyper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 18:20
  4. [LÖST] Airbaglampa, fabrikationsfel OG9-3 -99
    Av Pred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •