Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kobrafunderingar ng900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 087

    Kobrafunderingar ng900

    Är i bytastagen till td04-15 #6 från 9000 aero till min ng900R.

    Frågan då, det talas om kungskobra o gud vet vad...

    Varför inte bara dra ett gummirör med lämplig dimension till luftburk då den nya turbon har anslutning till de, eller är ja ute o fiskar

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Du måste ju ha nippel för magnetventil och vevhusventilation i vilket fall så nånstans emellan är det ju lämpligt att ha en rörbit iaf.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Du måste ju ha nippel för magnetventil och vevhusventilation i vilket fall så nånstans emellan är det ju lämpligt att ha en rörbit iaf.
    Går att lösa (har jag gjort) med dessa. http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=334
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 087
    Att magnetvetilen skall kopplas in på sugsidan är ju i princip onödigt enligt min mening, och vevhusventen löser ja genom inkoppling lite längre upp där ja då får ha en anslutning.

    Det är alltså ingen teknisk nackdel att ha en böjbar slang från turbo och en bit upp

    Den där du visade niohundra är ju på trycksidan, kobra sitter på insugssidan

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 694
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Den där du visade niohundra är ju på trycksidan, kobra sitter på insugssidan
    Jaså?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Den där du visade niohundra är ju på trycksidan, kobra sitter på insugssidan
    Jaså?
    En turbo brukar väl suga in luft vid de stora intaget på sidan o trycka ut den i de lilla på sidan Eller är bilden på länken felaktig...

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 694
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Den där du visade niohundra är ju på trycksidan, kobra sitter på insugssidan
    Jaså?
    En turbo brukar väl suga in luft vid de stora intaget på sidan o trycka ut den i de lilla på sidan Eller är bilden på länken felaktig...
    Efter att ha ätid en god och välbehövlig lunch och att sedan ha läst igenom inläggen en gång till drar jag tillbaka frågan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Den där du visade niohundra är ju på trycksidan, kobra sitter på insugssidan
    Jaså?
    En turbo brukar väl suga in luft vid de stora intaget på sidan o trycka ut den i de lilla på sidan Eller är bilden på länken felaktig...
    Efter att ha ätid en god och välbehövlig lunch och att sedan ha läst igenom inläggen en gång till drar jag tillbaka frågan.
    *fniss* tänkte nästan de var något sådant som spelade in, lunch är viktiga saker

    Wellwell, ska o hämta td04:an från garaget i eftermiddag, en ytterligare fråga då, har alla rören som satt på 9000aeron med, de borde passa smäck på ng900:an också, samma motor ju fast 2.0:a

    Sen blir de väl ic:byte.....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Den där du visade niohundra är ju på trycksidan, kobra sitter på insugssidan
    Jaså?
    En turbo brukar väl suga in luft vid de stora intaget på sidan o trycka ut den i de lilla på sidan Eller är bilden på länken felaktig...
    Efter att ha ätid en god och välbehövlig lunch och att sedan ha läst igenom inläggen en gång till drar jag tillbaka frågan.
    *fniss* tänkte nästan de var något sådant som spelade in, lunch är viktiga saker

    Wellwell, ska o hämta td04:an från garaget i eftermiddag, en ytterligare fråga då, har alla rören som satt på 9000aeron med, de borde passa smäck på ng900:an också, samma motor ju fast 2.0:a

    Sen blir de väl ic:byte.....
    Nu är inte jag helt hundre, men det bör väl skilja en del iom att avgas osv. är spegelvänt på 9000 jämfört med ng900?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Den där du visade niohundra är ju på trycksidan, kobra sitter på insugssidan
    Ja det är jag väl medveten om.. Men vad hindrar att sätta en lika dan på insugssidan?
    Det var väl fråga om att använda silikonslang/gummirör istället för kobra?

    Jag har två innan på insugssidan, en för mv, en för vevhusvent. Funkar galant.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Den där du visade niohundra är ju på trycksidan, kobra sitter på insugssidan
    Ja det är jag väl medveten om.. Men vad hindrar att sätta en lika dan på insugssidan?
    Det var väl fråga om att använda silikonslang/gummirör istället för kobra?

    Jag har två innan på insugssidan, en för mv, en för vevhusvent. Funkar galant.
    tänkte om då mv får fel tryckförhållande, sen slangen som i vanliga fall går till insuget flyttas till trycksidan och får helt andra förhållanden, kanske inte e bra? I vilket fall har ja hört att den slangen e "onödig" då den främst sitter där för o dämpa eventuellt ljud från mv:n, den ska mäta det reella trycket i omgivningen....


    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Nu är inte jag helt hundre, men det bör väl skilja en del iom att avgas osv. är spegelvänt på 9000 jämfört med ng900?
    Javisst fasen, de stämmer ju, frågan är hur mycket skillnad de blir, anslutningarna borde bli något mer åt vänster

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Södra Småland
    Inlägg
    47
    --------------------------------------------------------------------------------

    Turbovin skrev:
    Du måste ju ha nippel för magnetventil och vevhusventilation i vilket fall så nånstans emellan är det ju lämpligt att ha en rörbit iaf.


    Går att lösa (har jag gjort) med dessa. http://www.racestuff.se/index......cts_id=334


    Vad har denna för nytta.??
    Har exakt samma snurra o ska bygga om mitt rör till luftfiltret, tror inte jag kan ha en kungscobra.??
    NG 900 Power by; Nordic
    http://www.garaget.org/?car=93978

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Saabemils
    --------------------------------------------------------------------------------

    Turbovin skrev:
    Du måste ju ha nippel för magnetventil och vevhusventilation i vilket fall så nånstans emellan är det ju lämpligt att ha en rörbit iaf.


    Går att lösa (har jag gjort) med dessa. http://www.racestuff.se/index......cts_id=334


    Vad har denna för nytta.??
    Har exakt samma snurra o ska bygga om mitt rör till luftfiltret, tror inte jag kan ha en kungscobra.??
    Egentliga nyttan med den är att istället för att borra och gänga i kompressorhuset för magnetventilens C-slang så använder du en sån, precis efter utloppet. Förutsatt att du inte redan har nippel i det huset.

    Och så det jag tror du syftar på.. Det var väl så att vi avhandlade vevhusvent, och R-anslutningen till mv'n. R-anslutningen sitter i kobran. Kan du inte använda kobra, kan du ersätta den med silikonslang med en quicktap i. Som sagt, jag åker med det.
    För tillfället har jag öppen vevhusvent, väntar på oljefälla från the states. Funkar det med, me är väl inte så skoj ur miljö/besiktningssynpunkt.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 500
    "returen" från MV:n bör vara inkopplad,den hjälper till med styrningen av nåt slag,upplevde laddtrycket något stabilare när jag satte dit slangen efter att kört utan ett tag.

    Och ja,det går utmärkt med slang eller hemmatillverkat rör som inlopp till turbon,om du har plats nån annanstans för filter kan du dra det dit istället också...

    Jag satte mitt så här:

    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •