Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: H4 Xenon på en ng900/og9-3! Hur blir det?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    H4 Xenon på en ng900/og9-3! Hur blir det?

    Skulle vilja veta hur konverteringen till H4 xenon fungerar på ovan nämda bilar! Har hört rykten om att glödlampor med viss teknisk lösning (glöd-"tråden" skjuts fram och tillbaks) kan ge dålig eller felaktig helljusbild!
    Hur blev det på din bil?
    Skriv också vilken sats du monterat eller glödlampans telniska lösning vid omslag mellan halv- och helljus!

    Att denna konvertering är olagligt vet jag så det behöver vi inte avhandla här!

    Per L

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Har konverterat med MapTuns sats a la H4. Den ger inte en helt korrekt bild men inte en helt sönder slagen heller. Har även aldrig upplevt att någon tycker att mina lyser stark (svarar på frågan i din topic )

    om du kanske vill se en bild på det så finns det på min bil..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Intressant!

    Betyder "en inte helt korrekt bild"
    - att helljuset lyser bredare eller med en ojämnare ljusbild jämfört med förut?
    - att helljuset lyser högre eller lägre jämfört med förut
    eller hur man nu kan beskriva det.

    Är helljuset användbart eller bör/måste man komplettera med extraljus för att få ljusbilden dit man vill på vägen?

    Hur har du gjort med ljusvarningen?

    Ja, tack vill gärna se bild på hur det ser ut på din bil! Skickar min emailadress med ett PM till dig!

    Per L

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Intressant!

    Betyder "en inte helt korrekt bild"
    - att helljuset lyser bredare eller med en ojämnare ljusbild jämfört med förut?
    - att helljuset lyser högre eller lägre jämfört med förut
    eller hur man nu kan beskriva det.

    Är helljuset användbart eller bör/måste man komplettera med extraljus för att få ljusbilden dit man vill på vägen?

    Hur har du gjort med ljusvarningen?

    Ja, tack vill gärna se bild på hur det ser ut på din bil! Skickar min emailadress med ett PM till dig!

    Per L
    Med en helt korrekt bild menar jag att det blir lite mera spridning av allt istället för det lite mera koncentrerande punkterna som vanliga H4a ger. Dock slås bilden inte sönder så mycket som många påstår och som jag trodde. Hel hamnar lite högre upp än mot vanliga H4a, men detta har jag kompenserat upp genom att ställa ned allt lite mer än vanligt.

    Hel fungerar ypperligt enligt mig och ger tillräckligt med ljus under natten för att jag ska känna mig nöjd. Men hade det inte varit min första "styling bil" och kanske inte en Aero så hade jag monterat 3 extraljus.

    Varningen den finns där och har inte lagt ned tid för att ornda, trycker bara på clr sedan försvinner detta tills man startar bilen igen.

  5. #5
    Hej Per,


    http://www.garaget.org/?car=8439&image=774576


    Kan göra en sammanfattning då jag har kört med en sådan konvertering i drygt 2 år.

    Själva installationen var inte så svårt utan är man någorlunda händig så är det inga problem. Det följde med en bra beskrivning och sen beror det hur petig man är men för mig tog det ca 5 timmar från början till slut. Dessvärre var det största bekymmret hur man skulle kunna fixera lampan i lamphuset då de ordinarie lampklämman var för liten för att dra runt den stora sockeln som Bi-Xenon lampan har (elektromagnet till helljuset).

    Upplevelsen är klart positiv på halvljuset...mina lampor har en färgtemp på 5000k och det märks att en xenonlampa lyser 3 ggr starkare är halogen! Störst skillnad är det när man tittar på vägmarkeringar och skyltar och jmf med halogen.

    Helljuset är jag dock inte nöjd med då det lyser knappt mkt längre halvljuset. Min variant har en lins som förskjuts så ljuskäglans läge ändras.

    En het debatt är att bländningsriksen ökar markant! Sanningen är den att jag har kollat men ett liknande instrument som BP använder och höjden är rätt justerad enl konstens regler. Efter några veckors testande så blev jag klar över att de blända vid enstaka fall då där är mer ströljus ifrån kitet än orginal. Ställde ner ett snäpp på höjdregleringen och sedan dess inget blink överhuvudtaget.

    Glödtrådsvakten varnar i de flesta kit så då behövs ett motstånd så att den "tror" att lampan är hel. Ett kitt ligger oftast på 35W så man kompenserar så att man kommer upp till 55W. Dock så mitt RadioCast-kit har inbyggd elektronik som ska "lura" vakten och detta fungerar kanske 9 av 10 ggr när man startar bilen. Enstaka gånger kommer varningen upp i SID:en.

    Lycka till
    / Skåne Jonta

Liknande ämnen

  1. 2bar laddtryck i ng900-motor, blir denna uppsättning bra?
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 17:09
  2. Instrumenteringen blir strömlös en microsekund NG900-96!
    Av Spets i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 11:30
  3. Xenon HID - blir det verkligen mera ljus? Gärna erfarenheter
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 23:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •