Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Länkarmslagring? NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7

    Länkarmslagring? NG900

    Halloj!

    Besiktade min ng900 -96 i förrgår och fick nedslag på: "Länkarmslagring, fram vänster under, främre, glapp".

    Vad är detta undrar jag? var på både mekonomen och micro och ingen av dom visste vad det var eftersom ingen av dom hade nåt som hette länkarmslagring över huvudtaget.

    Ringde senare till Saab och frågade verkstadskillarna där. Dom hade inte heller nåt som hette så.. utan sa att man var tvungen att byta hela länkarmen isåfall. Vad behöver jag byta??

    Snälla hjälp mig med vad jag behöver byta!

    Hälsningar Linus
    Saab 9-5 2,3T -01

  2. #2
    Länkarmslagring är en länkarmsbussning.

    Finns en inre och en yttre, vilken av dessa är dock osäkert. Men jag hade bytt båda två när man ändå håller på.

    Du behöver en press för att få ut och in den nya.

    Om du inte är ute efter att stärka upp framvagnen hade jag kanske hellre köpt en ny länkarm på biltema för 899kr så får du en fräsh spindelled oxå. Bussningarna kostar ung. 600kr hos Mekonomen och om du sedan ska få någon att pressa in/ut dem så är du ändå nästan uppe i priset av en ny.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Nja, man åker väl på att byta hela, bärarmen kallas det. Finns en repsats för att byta bälgen men har inte provat. Det är väl änden utåt som glappar?
    Törs du så tar biltema 899:-, är nog helt ok tror jag.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7
    är bärarm samma sak som länkarm alltså?
    Saab 9-5 2,3T -01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Det är väl änden utåt som glappar?
    /Henke
    Vet inte hur det ser ut... det som glappar är det som besiktningsmannen såg, länkarmslagring, främre nedre vänster, under, glapp, som det så fint stog
    Saab 9-5 2,3T -01

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    hmm

    inte nr18 som det är då?



    dock så är de nog smidigast att byta hela bärarmen då om en led är dålig så är nog de andra på G med...

    Gillar inte riktigt de där benämningarna på bilprovningen, spindelled är ju samma jäkla arm som byts så vore ju bättre de satte 2an för "glapp bärarm" eftersom man i 99 fall av 100 byter just hela armen då arbetet inte lönar sig och så vitt jag vet finns det inte att köpa bussningarna osv i org utförande (mer än Polyuretan modeller men de byter man ju inte till för att man fått en anmärkning på bilprovningen)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hmm

    inte nr18 som det är då?



    dock så är de nog smidigast att byta hela bärarmen då om en led är dålig så är nog de andra på G med...

    Gillar inte riktigt de där benämningarna på bilprovningen, spindelled är ju samma jäkla arm som byts så vore ju bättre de satte 2an för "glapp bärarm" eftersom man i 99 fall av 100 byter just hela armen då arbetet inte lönar sig och så vitt jag vet finns det inte att köpa bussningarna osv i org utförande (mer än Polyuretan modeller men de byter man ju inte till för att man fått en anmärkning på bilprovningen)
    Det är ju ändarna med bulten riktad uppåt när dom skriver så inte bussningen 18.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  8. #8
    Observera att länkarmslagring inte är en led, utan en bussning.

    Originalbussningar går att köpa från bl.a Mekonomen, men lite onödigt att byta dessa då bara bussningarna går på 600kr och en Biltema länkarm kostar 899kr. Fördelen med att köpa en helt ny länkarm är som sagt att man får en ny fräsch spindelled, som inte går att byta ut.

  9. #9
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545
    Citat Ursprungligen postat av ar0s
    är bärarm samma sak som länkarm alltså?
    ja, på ng900 så heter det ju länkarm och hjälparm.
    Båda två är olika bärarmar..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    Sen är ju frågan hur länge den nya armen från biltema håller jämfört med en gammal original.

  11. #11
    Tror faktiskt inte hållbarheten är så dålig på dessa. Själva stålet lär knappast vika sig och spindelled samt bussning borde även de vara OK.

    Visst är de nog inte samma kvalité som original men tror detta inte är något som märks speciellt. Någon som har erfarenhet?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Med tanke på att org bärarm med lätthet klarar 20K mil vid normalt brukande så får man nog köra ganska mycket för att slita ut en biltema bärarm.

    Så jag kan inte tänka mig att de skulle va något problem, saab tar ju en bit över 2500kr för en org, så man kan ju iaf byta 2 gånger med biltema grejer mot org saab.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av independent
    Tror faktiskt inte hållbarheten är så dålig på dessa. Själva stålet lär knappast vika sig och spindelled samt bussning borde även de vara OK.

    Visst är de nog inte samma kvalité som original men tror detta inte är något som märks speciellt. Någon som har erfarenhet?
    Jag monterar på två sådana i morgon, lovar att skriva här när de är slut(Obs kan dröja ett tag)
    Å jag som satte PF i Biltemas bärarmar...de e nog lugnt.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Jag monterar på två sådana i morgon, lovar att skriva här när de är slut(Obs kan dröja ett tag)
    Å jag som satte PF i Biltemas bärarmar...de e nog lugnt.

    /Henke
    Och jag monterar mina Biltema länkarmar med Taliafero bussningar till helgen, och jag lovar att säga till när de är slut jag oxå

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122

    Re: länkarmslagring ng900?

    lyfter upp en gammal tråd jag vet men varför starta en ny egentligen? :-)

    Beisktigade bilen idag och fick glapp spendelled vä fram.. Så kollade jag här och denna tråd dök upp, med hänvisning till biltema. Nu står det ju på biltema att deras armar täcker 93-98..men armen bytte ju skepnad 96-> eller hur?
    Så vilken har biltema, eller har de bägge sorterna? Vill inte åka tio mil i onödan ;-) Jag har själv en 1997:a dvs den nyare versionen av länkarm, finns den också på biltema? Enligt andra trådar här så är det den nyare sorten på Biltema...såg jag nu.
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: länkarmslagring ng900?

    Nya länkarmen på biltema...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: länkarmslagring ng900?

    Och de flesta ng900 ska ha de nya bärarmarna eftersom de byttes på kampanj. Sen har vissa ägare struntat i detta, och har därför de gamla (otroligt usla) armarna kvar.
    Gone country....

Liknande ämnen

  1. Länkarmslagring OG9-5
    Av MRH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-10-30, 17:00
  2. Länkarmslagring glapp...
    Av Jimix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 10:44
  3. Länkarmslagring 9-3 aero -01
    Av independent i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •