Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nitrogen vs Luft gällande däckslitage

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Nitrogen vs Luft gällande däckslitage

    Hej!

    Förra sommaren testade jag att fylla däcken med Nitrogen för att om möjligt minska däckslitaget. Nitrogen är mycket mindre känsligt för värme än luft så lufttrycket varierar inte lika mycket. På autobahn i 20 graders värme efter en halvtimme i 150-200 så testade jag året före med luft och då hade trycket ökat från 3,0-3,5. Vid 3,5 kg så börjar det pysa ur lite luft vilket innebär att man dagen efter kanske startar på 2,8-2,9 kg.

    Förra året så gjorde jag samma test med Nitrogen och då ökade trycket från 3,0 till 3,2 kg. Inget läckage uppstod och jag hade 3,0 dagen efter när jag testade igen.

    Jag var väldigt nöjd med resultatet men när jag mätte mönsterdjupet vid skifte till vinterdäcken så var det som det brukar vara för mig efter 2000 mil. Ca 4 mm kvar på framdäcken och 6mm på bakdäcken.

    Jag har nu skiftat fram och bakdäck men efter denna sommaren lär jag väl ha runt 3 mm på båda så då är det väl dags att byta däck nästa sommar iallafall. Däcken var Dunlop Sportmaxx 235/45/17 originaldäck från fabrik monterade på en Audi körda i 3 mil när jag köpte dem.

    Jag har i och för sig hört att fabriksmonterade däck ska vara mindre hållbara men jag vet inte om jag tycker att det är värt besväret/priset med Nitrogen när jag byter däck nästa gång.

    Bensinförbrukningen ändrades inte alls.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Tack för rapporten, hade själv funderat på detta, men skippar det.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Tror inte heller på det, hade det varit revolutionerande så hade varit std för länge sedan. I flygplanshjul änvänds det men då handlar det ju om helt andra tempvariationer och kan det ju bli 5-6000g när hjulet acc. upp vid landning.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  4. #4

    Re: Nitrogen vs Luft gällande däckslitage

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Förra sommaren testade jag att fylla däcken med Nitrogen
    Nitrogen? Det heter kväve i Sverige. Bilar tillverkade av Saab lämnar fabriken med däck fyllda med en gasblandning som består av ca 78% kväve.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Nitrogen vs Luft gällande däckslitage

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Förra sommaren testade jag att fylla däcken med Nitrogen
    Nitrogen? Det heter kväve i Sverige. Bilar tillverkade av Saab lämnar fabriken med däck fyllda med en gasblandning som består av ca 78% kväve.
    Det är den här nya gasblandningen va? Är det inte ungefär 21% syre och 1% ädelgaser i den? Rätt dyr va?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Nitrogen vs Luft gällande däckslitage

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Förra sommaren testade jag att fylla däcken med Nitrogen
    Nitrogen? Det heter kväve i Sverige. Bilar tillverkade av Saab lämnar fabriken med däck fyllda med en gasblandning som består av ca 78% kväve.
    Det är den här nya gasblandningen va? Är det inte ungefär 21% syre och 1% ädelgaser i den? Rätt dyr va?


    Den e riktigt svår att få tag på också, tydligen stor bristvara just nu.
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tro sjutton det, efter så mycket skriverier vill väl alla tillverkare ha den i sina däck. Klart man vill skryta med "1% ädelgaser i hjulen, garanterat icke-reaktiva!"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: Nitrogen vs Luft gällande däckslitage

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Förra sommaren testade jag att fylla däcken med Nitrogen
    Nitrogen? Det heter kväve i Sverige. Bilar tillverkade av Saab lämnar fabriken med däck fyllda med en gasblandning som består av ca 78% kväve.
    Hej!

    Det marknadsförs som Nitrogen av Däckteam en kjeda som finns runt om i Sverige.
    Jag tror jag gav 198:- för fyra däck. Jag har själv ingen aning om vilken del kväve etc. som finns i blandningen.

    Mvh
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Man försöker göra sig lite lustig nu Tomas då vanlig luft normalt innehåller just 78% kväve osv.

    "Nitrogen" skulle väl innebära närmare 100% kväve.

    Tacksam för rapporten hursomhelst.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Man försöker göra sig lite lustig nu Tomas då vanlig luft normalt innehåller just 78% kväve osv.

    "Nitrogen" skulle väl innebära närmare 100% kväve.

    Tacksam för rapporten hursomhelst.
    Den gick man ju på så det small om det, riktig bra affärsidé att sälja luft för 50:- däcket. Nåja, lite annan blandning är det ju eftersom trycket i värme inte gick upp lika mycket.

    Mvh
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Den gick man ju på så det small om det, riktig bra affärsidé att sälja luft för 50:- däcket. Nåja, lite annan blandning är det ju eftersom trycket i värme inte gick upp lika mycket.
    Det är inte kvävet i sig som ger resultat, utan avsaknaden av den vattenånga som vanlig luft innehåller. Vattenångans tryck varierar ordentligt beroende på temperaturen och med "torr luft" slipper man vattenångans bidrag till totaltrycket enligt Daltons lag. Kväve är ett enkelt och billigt sätt att skapa helt "torr luft". Kan men också ge kvävgasen ett exotiskt namn kan man tjäna pengar på den också...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. IVT luft/luft värmepump avfrostar väldigt ofta
    Av wikander i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:29
  2. [LÖST] Däckslitage NG9-3
    Av saab_17 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 13:14
  3. Nitrogen eller luft?
    Av Mr_SunBear i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 03:36
  4. Pumpa däcken med nitrogen
    Av jimel i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 02:31
  5. Nitrogen i däck?
    Av L-RACE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •