Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: besviken på 9-5 komforten med 17"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    vaggeryd
    Inlägg
    37

    besviken på 9-5 komforten med 17"

    blev rejält besviken när ja la på org.sommarhjulen 225-45-17 med halvslitna fulda o continental. redan vid 60 så låter det som man sitter i en 80-tals småbil..vilket buller!--så nu bli de tråkiga 16-tummare istället---suck...eller kan de skilja VÄLDIGT mycke i ljudnivå på olika märken=?
    SC 2.3t Vector sport -05

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Skiljer en hel del mellan olika märken när de gäller buller.
    ska ett bättre märke så får du mindre.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: besviken på 9-5 komforten med 17"

    Citat Ursprungligen postat av ulvenracing
    blev rejält besviken när ja la på org.sommarhjulen 225-45-17 med halvslitna fulda o continental. redan vid 60 så låter det som man sitter i en 80-tals småbil..vilket buller!--så nu bli de tråkiga 16-tummare istället---suck...eller kan de skilja VÄLDIGT mycke i ljudnivå på olika märken=?
    Kör med Hankook Ventus K-110 YR 225/40-18",är hur nöjd som helst med komforten..Upplver inget buller eller något,det är så tyst och fint..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Det är som sagt stor skillnad mellan olika fabrikat, både som nya men kanske ännu mer när de börjar bli slitna.

    Satsa på nya fräscha däck så kommer du uppskatta bilen igen!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Har Continental 45-profil på just nu, bullrar....

    Skall nog lyfta på 40-profil Michelin ett tag för att testa från andra omgången jag har.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    vaggeryd
    Inlägg
    37
    ok---framdäcken ska ju ändå snart bytas---men surt om de fortsätter bullra sen oxå---
    SC 2.3t Vector sport -05

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Mina 19" jag hade på 9-5an bullrade betydligt mindre än 16" jag hade på samma bil. Så det har nog mycket med gummiblandningen i däcken att göra skulle jag tro.
    Mvh Timmy

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Btw, hur upplever ni som kör nyare 9-3 med Vector/Aero vägljudet och vad körde ni innan? Någon som gått från 9-5 med 16" till någon av ovanstående och tycker vägljudet är ok??
    Fredrik J

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    jag upplever inget störande vägljud med min 17" (för året nya Falken "fiskben")..... men det kan inte vara så att du har vågor på insidan utav däcken bak ?... 9-5's bakvagn har ju en tendens till att äta upp länkarmasbussningarna å då får man ett vågmönster på insidan utav däcken.... kan vara värt att kolla !... för då blire det ett rackarns vägljud!
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: besviken på 9-5 komforten med 17"

    Citat Ursprungligen postat av ulvenracing
    blev rejält besviken när ja la på org.sommarhjulen 225-45-17 med halvslitna fulda o continental. redan vid 60 så låter det som man sitter i en 80-tals småbil..vilket buller!--så nu bli de tråkiga 16-tummare istället---suck...eller kan de skilja VÄLDIGT mycke i ljudnivå på olika märken=?
    Som det sagts tidigare, det kan skilja väldigt mycke mellan olika märken. Kan även bli väldigt oljud om däcken är lite snedslitna, har du dessutom fiskbensmönster så rekommenderar jag att du byter ut de däcken.

    Farsan kör på Goodyear excellenc på sin 9-5:a och de är kanon. Själv kör jag på Barum Bravurius, tyvärr, de är hyggligt tysta men de slits tyvärr fortare än vad jag anser normalt

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Btw, hur upplever ni som kör nyare 9-3 med Vector/Aero vägljudet och vad körde ni innan? Någon som gått från 9-5 med 16" till någon av ovanstående och tycker vägljudet är ok??
    Jag bytte från en 9-5 kombi Aero med 16" vinter och 17" sommar och jag upplever min nuvarande 9-3ss med 19" som tystare vid lägre farter men mycket bullrigare i högre farter (90km/h+).

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    vaggeryd
    Inlägg
    37
    de e mest fram de låter,,,,kanske 215 däck låter mindre?
    SC 2.3t Vector sport -05

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Eh... Här låter det då inte särskilt mycket.

    Har Continental CSC2 17" på original Aero-fälg och visst låter det mer än vinterdäcken men skillnaden är inte mer än vad det var när jag gick från vinterdäck till sommardäck på vår BMW E90 som också har Continental CSC2 fast RFT.

    Absolut inget jag störs av och framför allt ingen större bullerökning jämfört mot andra bilar vi haft.

    (samtliga vinter- och sommardäck i min jämförelse har varit helt nya)
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Upplever subjektivt att mina Michelin Pilot Sport 17" 225 45 ZR är tystare än Continetaldäcken som jag hade innan på 9-5:an
    Har dock en negativ erfatenhet av Nokia nrv med pilmönster, låter som om det är en gammal terrängbil som man åker i med dessa.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15

    Re: besviken på 9-5 komforten med 17"

    Citat Ursprungligen postat av ulvenracing
    blev rejält besviken när ja la på org.sommarhjulen 225-45-17 med halvslitna fulda o continental. redan vid 60 så låter det som man sitter i en 80-tals småbil..vilket buller!--så nu bli de tråkiga 16-tummare istället---suck...eller kan de skilja VÄLDIGT mycke i ljudnivå på olika märken=?
    Jag gillar verkligen min 9-5:a, men håller med dig. Skandal så bullrig den är på grov asfalt. På fin asfalt så är det skillnad på däck och däck, men jag har åkt i michelin hp på "grov" asfalt och tyvärr är det bullrigt ändå (enligt mig, vi upplever ju ljud olika). Jag kommer direkt från en Audi A6 Avant så jag är hyggligt borskämd med låg ljudnivå. Saaben vinner på många punkter över audin, men ljudnivå är under all kritik.

    Om någon vet någon som extra isolerar saab 9-5 så betalar jag gärna en slant för att få en tystare bil.

    Men jag köpte ju en "sport kombi" så visste ju om problemet med ljudnivån.

    /Elpapo
    Renare Kraft!
    9-5 SC-06 2,0t Vector Biopower. http://www.garaget.org/elpapo

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12
    På min 9-5 Aero M08 sitter det Continental SC 2 235-45/17 orginal. De är inte speciellt tysta , tyvärr. Jag bytte bort mina efter ca 100 mil mot Goodyear F1 Asymetric 225-45/17 - vilken skillnad! Jag är helnöjd med både grepp och ljudnivån. Sedan att däcken har fått mycket goda omdömen i tester gör ju saken inte sämre .

    Då Aeron är specad med både 225 och 235 går det utmärkt att byta till något smalare däck.

    Pontus

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: besviken på 9-5 komforten med 17"

    Citat Ursprungligen postat av elpapo
    Citat Ursprungligen postat av ulvenracing
    blev rejält besviken när ja la på org.sommarhjulen 225-45-17 med halvslitna fulda o continental. redan vid 60 så låter det som man sitter i en 80-tals småbil..vilket buller!--så nu bli de tråkiga 16-tummare istället---suck...eller kan de skilja VÄLDIGT mycke i ljudnivå på olika märken=?
    Jag gillar verkligen min 9-5:a, men håller med dig. Skandal så bullrig den är på grov asfalt. På fin asfalt så är det skillnad på däck och däck, men jag har åkt i michelin hp på "grov" asfalt och tyvärr är det bullrigt ändå (enligt mig, vi upplever ju ljud olika). Jag kommer direkt från en Audi A6 Avant så jag är hyggligt borskämd med låg ljudnivå. Saaben vinner på många punkter över audin, men ljudnivå är under all kritik.

    Om någon vet någon som extra isolerar saab 9-5 så betalar jag gärna en slant för att få en tystare bil.

    Men jag köpte ju en "sport kombi" så visste ju om problemet med ljudnivån.

    /Elpapo
    Kan bara instämma i att ljudnivån är hög, vet att några här på forumet isolerat sina bilar för att få ner ljudnivån. Kommer tyvärr inte ihåg vilka det var

    använd sökfunktionen, så kanske du hittar nått....

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    vaggeryd
    Inlägg
    37
    men dom har ju aldrig klagat på ljudnivån i biltesterna--tvärt om tycker jag.--konstigt
    SC 2.3t Vector sport -05

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av garanti1
    Jag bytte bort mina efter ca 100 mil mot Goodyear F1 Asymetric 225-45/17 - vilken skillnad! Jag är helnöjd med både grepp och ljudnivån. Sedan att däcken har fått mycket goda omdömen i tester gör ju saken inte sämre .
    Har åkt några hundra mil nu på mina 225/45-17 F1 lika dina. Kan bara instämma att de är riktigt tysta. Tyvärr känns det ju som att det blir den omgång med 17" till de 3 st 9-5or jag haft som kommer ta slut först.

    Lite mjukare i sidan än de conti som satt på som orginal. Tankade i ett hekto extra i dessa F1. 3,0 fram och 2,9 bak så blev det perfekt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    vaggeryd
    Inlägg
    37
    ingen som har sjyssta 16tum o vill byta med mej?
    SC 2.3t Vector sport -05

Liknande ämnen

  1. sänka en 9-5 men behålla komforten
    Av Tim900turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 20:45
  2. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 23:36
  3. Besviken på BSR/PPC
    Av D.J i forum Allmänt
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 12:38
  4. Besviken på ana!
    Av Robin C i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 23:05
  5. Besviken...........
    Av Rickard93 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •