Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rasad turbo, byta. Vad att tänka på

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77

    Rasad turbo, byta. Vad att tänka på

    Hallå.

    Jag har en Saab 9000 2.3t CSE A50 -97
    Min turbo verkar ha rasat. Den blåryker och rycker lite vid gaspådrag. Jag har köpt en ny som ska bytas. Följde även med ett nytt oljerör. Mina frågor är.

    1. Vad rengör jag IC och slangar med ifall det har läckt in olja i inlopp?

    2. Behöver man rengöra avgassystemet på något vis? eller bränns det rent?

    3. Tänkte byta olja samtidigt med turbobytet. Men ska jag byta olja och köra kanske 10 mil och sen tömma bilen på olja och då byta turbo? Självklart byter jag filter vid varje oljebyte. Eller är jag överförsiktig. Tänkte försöka tömma oljekylaren också.

    4. Om jag ska göra ett extra oljebyte kan man göra någon billigare olja under 10 mils repan eller ska man satsa på dyrare grejer direkt?

    5. Jag vet inte vilken olja det är i bilen nu (Säljaren av bilen hade noll koll)
    Kan jag tömma i helsyntet eller ska jag satsa på delsyntet?

    Tacksam för alla svar jag får.

    MvH Stefan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194

    Re: Rasad turbo, byta. Vad att tänka på

    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Hallå.

    Jag har en Saab 9000 2.3t CSE A50 -97
    Min turbo verkar ha rasat. Den blåryker och rycker lite vid gaspådrag. Jag har köpt en ny som ska bytas. Följde även med ett nytt oljerör. Mina frågor är.

    1. Vad rengör jag IC och slangar med ifall det har läckt in olja i inlopp?
    bensin, disel dunstar inte. va noga!
    2. Behöver man rengöra avgassystemet på något vis? eller bränns det rent?
    det bränns, om du fått mkt olja i avgass. så lär det komma lite vit rök till en början
    3. Tänkte byta olja samtidigt med turbobytet. Men ska jag byta olja och köra kanske 10 mil och sen tömma bilen på olja och då byta turbo? Självklart byter jag filter vid varje oljebyte. Eller är jag överförsiktig. Tänkte försöka tömma oljekylaren också.
    personlig åsikt - räcker med byte i samband med turbo, om man byter olja regelbundet annars
    4. Om jag ska göra ett extra oljebyte kan man göra någon billigare olja under 10 mils repan eller ska man satsa på dyrare grejer direkt?

    5. Jag vet inte vilken olja det är i bilen nu (Säljaren av bilen hade noll koll)
    Kan jag tömma i helsyntet eller ska jag satsa på delsyntet?
    antagligen så är det delsyntet, och allmänt så borde man hålla sig till samma olja så. men jag låter nån annan tala här, inte mitt område direkt (jag spolade ur hela motorn o smäckte i helsyntet)
    Tacksam för alla svar jag får.

    MvH Stefan

    annat o tänka på;

    1. nya packningar, snåla inte! muttrar, specielt hålskruvarna te olja o vatten, lätt o dra runda då det är trångt! nya muttrar för fäste till grenrör
    2. håll noga koll på både vatten o olje nivå, specielt vattnet kan försvinna fort då man i princip tömmer motorn
    3. om det är olja i IC ställ den då med öppning neråt i en spann lr liknande ett par dygn (eller tills det slutar droppa olja). tabort dumpen o kör in ett finger där, har du olja på fingret rengör insug också (givetvis tryckrör o andra rör från turbo)

    det är väll de jag kan komma på så här på rak arm

    kanske inte va så sammanhängade inlägg, lite lyrisk så här på fredag kvällen (o vad gör jag vid datorn för den delen! )

    lycka till


    mvh[/i]
    Turbo galning

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Tack för de svaren.
    Hur gör man för att spola ur motorn (med olja). Kan man göra sådant själv eller är det verkstad för det? Har lite långt till verkstad och tänkte försöka göra allt själv, dels för att lära mig mer men också för pengarmas skull

    Ps. Vart sitter dumpen och hur ser den ut?

    MvH Stefan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    här ser "dumpen" ut, sitter ungefär till höger om motorn. Sitter fast med en tjock slang i bak, en tjock i botten och en liten slang i fram... (jag är ganska dålig på att förklara)
    9000 Aero -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Återigen får jag säga tack som fan
    Snällt att ni svarar så fort

    MvH Stefan

Liknande ämnen

  1. Rasad turbo i SAAB 9-5 2,3T! Byta till?
    Av Mikael.Hedman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 16:45
  2. Rasad Turbo
    Av saab95011 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 21:43
  3. rasad turbo
    Av waspturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 11:43
  4. Rasad turbo, garanti?
    Av T-bullet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •