Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur se vilken Vevhusvent uppdatering en 9-5a har??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959

    Hur se vilken Vevhusvent uppdatering en 9-5a har??

    När jag står och kollar under huven på en 9-5 Aero -00a

    Hur ser jag lättast om och i så fall viken variant av vevhusventilationens uppdatering som är monterad?

    fö är 1 liter oljeförbrukning på 800 -1000 mil normalt för denna maskinen?


    mvh

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Ser det ut såhär under plasten är det version 6! http://nicce.se/~kling/saab/moddad1.jpg

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Aha Utmärkt! Det ser ut att vara gjort då!

    Finns det ngn bild på den första varianten för att jämföra?

  4. #4

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    129

    Förbrukning

    1 liter/1000 mil e normal förbrukning enl.Saab själva.
    900 Aero -91 428 hk/510 Nm:SÅLD
    Opel Astra med Saab............

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Förbrukning

    Citat Ursprungligen postat av 900 T5
    1 liter/1000 mil e normal förbrukning enl.Saab själva.
    Undrar varför dom uppger några olje byte intervaller i service när man måste skälla in olja var 1000 mil ..

    I mina ögon så låter det mycket då min nuvarande bil inte drar en enda droppe av olja på 1000 mil..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7

    Re: Förbrukning

    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "900 T5":2aetazfu
    1 liter/1000 mil e normal förbrukning enl.Saab själva.
    Undrar varför dom uppger några olje byte intervaller i service när man måste skälla in olja var 1000 mil ..

    I mina ögon så låter det mycket då min nuvarande bil inte drar en enda droppe av olja på 1000 mil..

    Mvh[/quote:2aetazfu]

    Precis vad jag sa till killen på verkstaden som servade min bil. Den drar också 1L/1000mil. Fick dock inget svar utan bara stora ögon.....som klart att du ska hälla i olja ibland......
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Är vev venten på bilden verkligen rättmonterad.. lite förundrad över riktningen på backventilen in i lojepåfyllningstratten..? är inte det tänkt som en extra ventilation?

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Är vev venten på bilden verkligen rättmonterad.. lite förundrad över riktningen på backventilen in i lojepåfyllningstratten..? är inte det tänkt som en extra ventilation?
    Om du skulle sätta slangen på andra hållet skulle passformen vara milt utryckt "åt helvete" så det är rätt så

    Dessutom ser du i denna beskrivning hur det är tänkt att funka. Lite längre ner så finns illustrationer som visar hur vevhusgaserna går! http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Märkligt att tråden klarat sig från att flyttas till "Motor och motorstyrning" ända till nu men här var det stopp.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    25
    Förgäves det där med modifiering av vevhuset i olje minskning förbrukningsyfte .dessa motorer kommer att dra olja ständigt pga dålig konstruktion. kolvar/ kolvringar.
    Saab 9-3 aero , Golf 3

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Basake
    Förgäves det där med modifiering av vevhuset i olje minskning förbrukningsyfte .
    Meningen med modifierad vevhusventilation är inte att minska oljeförbrukningen. Har du en motor som drar för mycket olja så måste problemet åtgärdas, t.ex. få loss fastkocksade kolvringar.

    Se uppgradering av vevhusventilationen som en vaccination. Man kan klara sig utan men då måste man sköta sin hygien och inte besöka smittade områden. Att vaccinera i efterhand fungerar inte. Samma gäller din motor. Kör du snällt och byter olja ofta klarar man sig med den ursprungliga vevhusventilationen, men kör man korta sträckor och byter olja sällan blir motorn sjuk. Då hjälper det inte längre att uppdatera vevhusventilationen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Basake
    Förgäves det där med modifiering av vevhuset i olje minskning förbrukningsyfte .
    Meningen med modifierad vevhusventilation är inte att minska oljeförbrukningen. Har du en motor som drar för mycket olja så måste problemet åtgärdas, t.ex. få loss fastkocksade kolvringar.
    .
    jag är införstådd med problematiken, men läser man en massa trådar så ser man att folk tror att modifierad ventilation råder bot på oljeförbrukning.Vilket det inte gör i någon nämnvärd omfattning.Man får helt enkelt försona sig med det.Normal oljeförbrukning borde ligga nära 0,05 % av bränsleförbrukningen.
    Sen vad det gäller själva ventilationen av vevhuset, hur många sådana satser har utarbetats hittills? Varje gång så är det nåt som inte klaffar eftersom konstruktörerna inte verkar ha en blekaste aning om vad de håller på med.Hur svårt är det att sätta dit en större slang med en oljefälla som kan evakuera ångor ur oljetråget/ventilkåpan? Sedan ska katalysatorn inte vara placerad under oljetråget, större oljetråg behövs men framfört allt är det omåttlig förbiblåsning i oljetråget som är boven till förorenad olja och slitage i förtid.
    Saab 9-3 aero , Golf 3

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Basake
    Varje gång så är det nåt som inte klaffar eftersom konstruktörerna inte verkar ha en blekaste aning om vad de håller på med.
    Jag är övertygad om att de vet vad de gör, men det är inte enkelt att göra rätt med en bönräknare från GM som ger direktiv. Ett exempel är modifiering 3 där kravet var att enbart billiga delar från hyllan fick användas. Därav "konstruktionen" med en bromsnippel fastskruvad i oljeröret. Den senaste versionen från 2005 fungerar och anledningen är att den är korrekt utförd med riktiga delar. Någon måste ha förklarat för bönräknarna att det skulle bli dyrare att inte göra det rätt.

    Citat Ursprungligen postat av Basake
    Hur svårt är det att sätta dit en större slang med en oljefälla som kan evakuera ångor ur oljetråget/ventilkåpan?
    Det är svårt att få fram pangar, men nu är det gjort.

    Citat Ursprungligen postat av Basake
    Sedan ska katalysatorn inte vara placerad under oljetråget
    Den satt där på sena 9000 också och det är bilar som går korta sträckor som får problem. Att låta katalysatorn värma upp oljan är nog bara bra.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Basake
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Basake
    Förgäves det där med modifiering av vevhuset i olje minskning förbrukningsyfte .
    Meningen med modifierad vevhusventilation är inte att minska oljeförbrukningen. Har du en motor som drar för mycket olja så måste problemet åtgärdas, t.ex. få loss fastkocksade kolvringar.
    .
    jag är införstådd med problematiken, men läser man en massa trådar så ser man att folk tror att modifierad ventilation råder bot på oljeförbrukning.Vilket det inte gör i någon nämnvärd omfattning.Man får helt enkelt försona sig med det.Normal oljeförbrukning borde ligga nära 0,05 % av bränsleförbrukningen.
    Sen vad det gäller själva ventilationen av vevhuset, hur många sådana satser har utarbetats hittills? Varje gång så är det nåt som inte klaffar eftersom konstruktörerna inte verkar ha en blekaste aning om vad de håller på med.Hur svårt är det att sätta dit en större slang med en oljefälla som kan evakuera ångor ur oljetråget/ventilkåpan? Sedan ska katalysatorn inte vara placerad under oljetråget, större oljetråg behövs men framfört allt är det omåttlig förbiblåsning i oljetråget som är boven till förorenad olja och slitage i förtid.
    Vevhusventilationen påverkar ju även oljeförbrukningen (se vad Saab skriver i TSB 210-2417 ed. 4 exempelvis). Ett högt vevhustryck leder till att olja läcker förbi tätningar, och även till att kolvringarna tätar sämre. När det gäller kolvringarna så är det ju faktiskt inte ringarnas mekaniska fjädring som ger tätningseffekten utan tryckskillnaden över ringarna.

  16. #16
    *lyfter*

    Har suttit nu en stund och försökt söka lite för att se vad en uppgradering av vevhusventilationen kan kosta. Men det är ju stört omöjligt att få någon bra träff

    Har bara fått för mig att jag sett priser på ~1500 kr. Kan det stämma?

    Ringde nämligen "min" verkstad och hörde mig för och dom ville ha ca 3500kr för besväret och bara själva satsen kostade dryga 700 kr.

    Har för mig jag sett priser här på forumet i prisintervallet 3-500 kr för bara delarna? Men det kanske var mekonomen eller dyl?
    Saab 9-5 2,3t -03 SC. Vector+Pilot
    Garaget

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av boltis
    *lyfter*

    Har suttit nu en stund och försökt söka lite för att se vad en uppgradering av vevhusventilationen kan kosta. Men det är ju stört omöjligt att få någon bra träff

    Har bara fått för mig att jag sett priser på ~1500 kr. Kan det stämma?

    Ringde nämligen "min" verkstad och hörde mig för och dom ville ha ca 3500kr för besväret och bara själva satsen kostade dryga 700 kr.

    Har för mig jag sett priser här på forumet i prisintervallet 3-500 kr för bara delarna? Men det kanske var mekonomen eller dyl?
    Vad det kostar just nu på SAAB vet jag inte, men ca 300kr på Speedparts.
    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ring.shtml
    Monteringen skall inte ta mer än ca 30-45min för fakperson och kan där med inte kosta mer än 800-1300kr.
    Dock så skall man passa på att byta alla vevhuslangar av gummi som inte ingår i detta kit. tex. slangen från fälla till sump 55560445.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  18. #18
    Någon som vet mm-dimensionerna (längd, inner/ytterdiameter) på art 55560445 (https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...5560445.html)?

Liknande ämnen

  1. Seg uppdatering på bensinmätaren!?
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 22:39
  2. Beskrivning för senaste uppdatering, vevhusvent. på T7
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •