Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Turboproblem, eller läckage? 9k -91

  1. #1
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Turboproblem, eller läckage? 9k -91

    Tjena. Ända sen motorrenoveringen i somras så har jag hört ett sugande ljud från regionen kring "dämparen" som sitter på fuelrailen. Detta under tomgång. Gasar man till lite så försvinner ljudet tills den når tomgång igen.

    bild på dämparen



    Dock så har bilen gått bra, laddat rätt osv. Hittar heller inga läckor när jag sprayat med startgas runtom den delen av insuget eller slangarna på gasspjället.

    Men nu hör jag att det pyser till lite extra när turbon börjar ladda, mest låter det när man laddar strax över glt, för att sedan minska i styrka om man gasar fullt.

    Har jag ett framtida turboras att se fram emot, eller kan dessa 2 saker höra ihop ändå? Jag kände på impellern, och tyckte den kändes rätt ok - dock så såg jag inte alla turbinblad, så jag tänkte ta väck det igen och ta bilder med mobilkameran senare idag.

    För övrigt går bilen bra, förutom att den ibland kan tveka till lite-lite vid fullgas från låga varvtal.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Om du har en kompressor så skulle du kunna provtrycka systemet istället. Myyycket lättare att hitta läck än med startgas.

    Jag brukar göra som så att jag lossar insugsgummit till turbon, sedan drar jag ett par varv eltejp runt kompressorinloppet och trycker på ett gammalt lock från en sprayburk (passar perfekt) och drar sedan åt det med en slangklämma. Sedan lossar jag den tunna slangen från vevhusventilationen (den med backventilen) och blåser försiktigt med tryckluft i slangen, samtidigt som man hållar ett öga på ladtrycksmätaren.

    Blås upp till runt 1,1 bar och lyssna efter pys. Ofta hör man var det läcker men en sprayflaska med vatten kan göra det enklare att hitta. Spraya och leta bubblor.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Om du har en kompressor så skulle du kunna provtrycka systemet istället. Myyycket lättare att hitta läck än med startgas.

    Jag brukar göra som så att jag lossar insugsgummit till turbon, sedan drar jag ett par varv eltejp runt kompressorinloppet och trycker på ett gammalt lock från en sprayburk (passar perfekt) och drar sedan åt det med en slangklämma. Sedan lossar jag den tunna slangen från vevhusventilationen (den med backventilen) och blåser försiktigt med tryckluft i slangen, samtidigt som man hållar ett öga på ladtrycksmätaren.

    Blås upp till runt 1,1 bar och lyssna efter pys. Ofta hör man var det läcker men en sprayflaska med vatten kan göra det enklare att hitta. Spraya och leta bubblor.

    Bra idé! Det blir eftermiddagens pyssel tror jag
    Här är en bild på turbon, och den ser väl rätt okay ut? Direkt glapp är den inte heller som sagt.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  4. #4
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Update:

    Har nu provtyckt systemet enligt Garfields metod, och kom fram till att det läckte ut luft vid en av spridarna. Tyvärr hade jag inga o-ringar hemma, men vi kunde iallafall höra att det pysandet försvann när vi testmonterat spridarna ett par gånger.

    Dock så kom inte det ljudet ifrån samma ställe som det "sugande" ljudet man hör på tomgång. Utan det låter nästan som att det kommer från denna mojäng, eller strax däromkring iallafall.




    Dessutom så har check engine blinkat till ett par gånger under färd.

    När jag åkte och hämtade pizza så upptäckte jag att CE-lampan bara lyser till när man varvar till runt 3k rpm på tvåan och släpper gasen.. sen släcks den efter några sekunder efter man lagt i trean
    Det händer aldrig på andra växlar.
    Väldigt skumt tycker jag.

    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  5. #5
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Jahapp, en liten update till..

    Alla ringar vid spridarna är bytta utan resultat.
    Har inte kört så mycket med bilen på sistone men det är missljud än.
    Och idag kom jag iallafall den där "sugande" ljudet på spåren.

    När man klämmer ihop denna slangen så försvinner ljudet, ja bilen dör med men det är något i kontakt med denna som uppbringar ljudet i alla fall. Vad är slangens funktion, och kan det vara där man hör oljudet under laddtryck?

    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Titta under spjällhuset om en anslutning sitter löst, det hände för mig, fick superlimma.

    Ta bort den stora anslutningen och titta in.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Slangen går till tomgångsmotorn. Det är inte tomgångsmotorn som väsnas? Bra tomgång?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Det är stabil tomgång.. Jag hade loss slangarna och synade dom, men såg ingen riktig defekt på dom. Dock så noterade jag att den där genomföringen i koppar eller vad det är för material inte gick riktigt lika långt in som i det andra spjällhuset jag har liggandes på en hylla. kanske borde testa att skruva dit det imorrn

    Bilen går bra annars med, fullt ladd, inga direkta segheter i spoolup, dock så känns det som att den tvekar ibland på högre varvtal.

    Sen jag tog loss tändstiften och inspekerade dom så har inte CE-lampan blinkat till någon fler gång heller (stiften såg rätt normala ut och är bytta för under 1000 mil sedan).
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Dock så noterade jag att den där genomföringen i koppar eller vad det är för material inte gick riktigt lika långt in som i det andra spjällhuset jag har liggandes på en hylla. kanske borde testa att skruva dit det imorrn
    Det va kopparröret jag limmade fast, prova att dra det neråt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Dock så noterade jag att den där genomföringen i koppar eller vad det är för material inte gick riktigt lika långt in som i det andra spjällhuset jag har liggandes på en hylla. kanske borde testa att skruva dit det imorrn
    Det va kopparröret jag limmade fast, prova att dra det neråt.

    Jag kollar upp detta imorrn
    Och tack för hjälpen alla som hittills svarat i tråden.


    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  11. #11
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    En liten haltande felsökning det här, men jag har varit lite upptagen då jag bytt kamkedja på svärfars bil och även lagt sten för en uteplats med mera..

    Nåväl, vid närmare inspektion av dom 2 kopparrören på spjällhuset så fann jag att det undre röret såg ut att sitta för långt ut. Så jag tog loss båda, rengjorde och limmade fast dom med 2-komponentslim.

    Dessvärre blev det ingen skillnad.

    Idag så började bilen gå väldigt ryckigt när jag skulle åka till macken och tanka. Den laddade knappt över glt med gasen i botten. När jag var nära hemma testade jag att gasa en gång till och då laddade den som vanligt.

    Vad tror ni, pekar allt mot ett turbohaveri eller?

    Mvh
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

Liknande ämnen

  1. turboproblem?
    Av fetegrete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 17:02
  2. Og 9-3 01a turboproblem!!
    Av ViggenUffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 09:27
  3. Skumt läckage, eller? ng900 -97
    Av Mange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 22:21
  4. Turboproblem =(
    Av crizzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •