Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Farthållaren fungerar ej? OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Farthållaren fungerar ej? OG9-5

    Hej!

    Vi har en SAAB 9-5 -01 som har problem med farthållaren.

    När vi slår på den så lyser lampan upp på instrumentpanelen, men när man sen vill låsa hastigheten genom att trycka på knappen så händer absolut inget? Detta gäller även för hastigheter över 70 km / tim.

    Vad kan vara problemet?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    I 9 fall av 10 brukar det vara pedalkontakterna vid broms-respektiva kopplingspedal. Vet inte om dessa är likadana på en 9-5 som på de äldre modellerna.

    Edit: Likadana i avseendet att de justeras på liknande sätt alltså: Genom att hålla ned pedalen och sedan dra i "pinnen" till det knakar för att sedan släppa upp pedalen så att kontakten justerar sig själv.
    Brukar gå att felsöka dessa genom att lyfta upp pedalen med foten och testa om farthållaren funkar då.

    Lycka till!

    Edit 2: Flyttar till "Ljud och elektricitet"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Om det är en sedan så finns det en "vanlig" grejj till. Om kabel härvan som går upp till bagage luckan går av blir det som du beskriver med.
    Så kolla så att alla ljus funkar (back ljus och dyligt)

    Hände på min nyss och det är lite långsökt att farthållaren skulle lägga men det gör den, har man back sensorer så tjuter den hela tiden med

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183
    Hej!

    Ja det stämmer, detta rör sig om en sedan.

    Farthållaren köpes ny när bilen köpes för 3-4 år sen.

    Vad jag förstår så kan jag felsöka på föjande vis.

    1. Kör upp i en hastighet då farthållaren ska fungera, dra gas pedalen mot sig och tryck på farthållaren för att se om den går in. Om den går in så är det kontakt fel vid gas pedalen?

    2. Kontrollera så att alla ljus fungerar, om inte så får man kontrollera kontakterna var?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av SnowJim
    1. Kör upp i en hastighet då farthållaren ska fungera, dra gas pedalen mot sig och tryck på farthållaren för att se om den går in. Om den går in så är det kontakt fel vid gas pedalen?
    Nej, det är alltså kontakter vid broms- respektive kopplingspedal som är misstänkta. Dessa har ju till funktion att koppla ur farthållaren då dessa pedaler trycks ned men om de är feljusterade går det inte att koppla in farthållaren alls.
    Således är det dessa pedaler som skall lyftas med foten vid inkoppling av farthållaren.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    1

    "Trasig" farthållare

    Citat Ursprungligen postat av Greffel
    Om det är en sedan så finns det en "vanlig" grejj till. Om kabel härvan som går upp till bagage luckan går av blir det som du beskriver med.
    Så kolla så att alla ljus funkar (back ljus och dyligt)

    Hände på min nyss och det är lite långsökt att farthållaren skulle lägga men det gör den, har man back sensorer så tjuter den hela tiden med
    Hej Greffel och tack för tipset.
    Det besparade en stackars smålänning massor med pengar.

    Hade liknande fel på min 9-5 Aero -04, farthållaren fungerade inte, backsensorn tjöt när något kom för nära även om inte backen var i och navigatorn hade fullständigt spel. Bilmarkören förflyttade sig baklänges och åkte rakt ut i terrängen. Lite då och då hoppade den rätt igen för att sedan fara iväg igen.

    Bilen lämnades in till verkstad som inte hittade något fel med "diagnos-verktyget".

    Efter att ha läst ditt inlägg kollade jag lyset bak och kontaterade att en backlampa och en skyltlampa inte fungerade. Och se.... när jag kollade kabelstammen mellan vänster bakskärm och bagageluckan så hittar jag, inte en eller två utan tre kablar som var helt av, och två som var skadade.
    Efter reparation fungerar nu allt som det ska

    Tack än en gång, jag hade inte hittat detta utan din hjälp.
    9-5 Aero -04 , 9000CSE -95 2,3T BSR
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting.
    /Oscar Wilde

  7. #7

    Farthållaren har lagt av 9-5

    Farthållaren i min 9-5:a har lagt av. Lampan lyser etc men i övrigt ingen funktion.
    Hur/var felsöker man?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    På min 9-5a var det knappen / pinnen / fjädern som man var tvungen att sätta dit och den sitter under ratten mot pedalstället. Stod utanför bilen när verkstadskillen fixade det på 1 min så såg inte precis vad han gjorde, men titta där iallafall.
    Mvh Timmy

  9. #9
    Kan vara nån utav brytarna på kopplings eller bromspedal.
    SAAB 9-5 Vector SC
    Lightning Blue Edition.
    http://www.garaget.org/?car=60628

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Kan vara nån utav brytarna på kopplings eller bromspedal.
    Tack, verkar troligt eftersom kopplingen nyligen har bytts. Har någon en bild eller beskrivning av var/hur jag hittar brytarna?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Tinitus
    Citat Ursprungligen postat av hatcher
    Kan vara nån utav brytarna på kopplings eller bromspedal.
    Tack, verkar troligt eftersom kopplingen nyligen har bytts. Har någon en bild eller beskrivning av var/hur jag hittar brytarna?
    Du kan inte missa dem: De sitter ju så att de påverkas av kopplings- respektive bromspedalen. Bara att kröka rygg och trycka ned pedalerna med handen.
    Minns inte riktigt om det är exakt likadan brytare på en 9-5 som på en 9000 men i så fall är det en "pinne" längts ut på brytaren som skall dras ut, hårt med en tång tills det "knastrar". När man sedan släpper upp pedalen justerar den in sig själv.

    Lycka till!

    Edit: Svarta pinnen går mot pedalarmen högt upp nära lagringen:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Jag upptäckte att min farthållare slutat fungera idag. Hur många fel kan det bli på en SAAB egentligen? Det är ju ett välfyllt forum med alla slags fel på SAAB, man undrar ju om det finns någon annan bil med så mycket småfel...

    Nåja, åter till problemet med farthållaren. Jag testade att stänga av och starta bilen, tryckte ner bromsen ordentligt så att systemet vet att jag testat att bromsa innan jag aktiverar farthållaren. Inte fan funkade den för det.

    Igång med datorn och söka på forumet, det finns ju alltid någon som råkat ut för samma sak, det är ju en SAAB jag har. Hittade den här tråden med kabelstamsproblem och tänkte "hur sjukt som helst, det måste jag kolla". Mycket riktigt, ingen skyltbelysning idag så det blir till att laga kabelstammen igen, för tredje gången alltså. Man börjar bli ganska luttrad vid det här laget, inga fel förvånar en längre.

    Det är för mörkt för att mecka idag så det får väl bli imorgon, återkommer med resultat så det kan noteras i statistiken.
    9-5 2,3t -01

  13. #13
    ...minsann, felet på farthållaren berodde på att skyltbelysningen och backljusen inte fungerade eftersom tre kablar i kabelstammen till bagageluckan gått av. Hur tänkte ni då SAAB, i mitten på 90-talet? Ska jag kanske söka felet till bilens ryckiga gång i el-bakrutan som inte fungerar i stället för spjällhuset eller DI-kassetten, de blå ventilerna har jag redan bytt.

    Hursomhelst så är det här forumet helt oumbärligt när man har problem med bilen. Det är alltid lika spännande läsning...
    9-5 2,3t -01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •