Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Någorlunda hållbara turboagg till 2,0T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30

    Någorlunda hållbara turboagg till 2,0T

    Hej hej.

    Är det någon som vet om det finns några turboaggregat till 9-5 2,0T som håller för lite belastning. Har nu kört sönder 2 stycken på 4 månader. En original och en med steg 1.

    Börjar bli dyrt att köra med originalsnurrorna. Är det normalt att turboaggregat på Saab skär ihop en gång i kvartalet? Finns det andra aggregat som passar med samma oljerör/insugssnorkel eller måste man dra om allting då? Eller är det någon som har en originalare att sälja billigt?

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Något är verkligen fel om du har rasat två snurror på 4 månader, dom ska hålla väldigt mycket längre tid än så.
    Du har ingen läcka någonstans så att turbon bli ihjälstressad eller att du har skit i oljeröret? Eller kan det vara så enkelt att du har använt två stycken turbosar som var helt slut?
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Skaffa INTE ett GT17 utan uppgradera till ett TD04 15T ostället är mitt tips.
    Håller betydligt bättre men då får du skaffa ett annat trim med som är mer anpassat till turbon du sätter i.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Tack för svaren.. Tur att det är flera än jag som sitter uppe mitt i nätterna

    Jag tänkte också på läckor och liknande men jag har kollat varenda liten cm tryckslang och de är både hela och oljefria. Annars skulle jag kunna tänka mig att de varvar sönder. Lite variation är det dock för den första fick jag spel på turbinen på och den andra skar i lagret.

    Den där andra rackaren, är det den som är till 2,3/Aero? Vet du om det är många modifieringar som måste göras? Kan tänka mig att man får ta insuget från samma bilmodell men det är ju inga större problem.. Funderar lite på framröret också, om man kan köra med samma där.

    Edit. Sökte lite och såg att det borde passa förutom olje/vatten-rör. Ska kolla på en sådan där rackare.

  5. #5
    Det finns ju också risk att det är oil-sludge i motorn, så det släpper lite "härliga" klumpar då och då från godset och far runt för att exempelvis sätta sig i turbon. Då behöver ju hela motorn renas.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    De du behöver är vatten och oljerör till den nya turbon sen ett nytt probram som får den att lira som den ska.
    allt annat bolt on.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    80
    Du låter väl turbon lugna ner sig innan du stänger av motorn efter en repa?
    Kwesen.
    Gute med kontrollerad blyfot. ( men ibland så .. )
    9-3 SS -05, Stiga Park President HST

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Tjing.

    Låter bra det där.. Har fått tips om att man kan dra slangar i stället för rör runt turbon vilket ju skulle förenkla installationen ganska rejält. Någon som vet om och hur man gör för att sammanfoga banjokopplingar med några käcka stålomspunna, snitsiga slangar? Håller det och är det hydraulikfirmor man vänder sig till då? Kanske till och med finns färdigt i olika längder.. *kastar sig över google*

    Jag brukar vara försiktigt och låta turbon svalna men det kan ju hända att det är skräp i oljerören, ska bli intressant att se om det är tvärstopp när man väl har rivit ner alltihop

    Edit: Hmm.. Det finns ju ett veritabelt Gardena-utbud av kopplingar och skojsigheter när det gäller slangarna. Eftersom jag bubblar av frågor så måste jag ju bara undra om någon vet vart man kan vända sig för att köpa dessa roliga mojänger för rimliga pengar? En Googlesökning gav mest obskyra träffar med tråkiga PDF-dokument och offerter.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Kwesen
    Du låter väl turbon lugna ner sig innan du stänger av motorn efter en repa?
    Knappast nödvändigt på en modern vattenkyld turbo. I alla fall garanterat inte det som är orsaken till trådskaparens turbohaverier. Självklart är det en trevlig vana, men alls inte livsnödvändigt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Tack för alla informativa svar. Hoppas att ni har lite ytterligare skrivklåda..

    Har kollat på Speedparts och hittade 2 stycken söta små turbosar som heter TD04HL .. Båda är till Aero men en är 230/250hk och en är 260hk .. Samma pris på dem.. Vet ni om det är skillnad på insuget på dessa? Vill gärna köpa den mest kompatibla. Kan tänka mig att det är den lilla men om båda passar så köper man ju helst den stora.

    De hade ju dessutom varit vänliga nog att konstruera ett slangpaket så att man kan montera godsakerna.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Fal
    Tack för alla informativa svar. Hoppas att ni har lite ytterligare skrivklåda..

    Har kollat på Speedparts och hittade 2 stycken söta små turbosar som heter TD04HL .. Båda är till Aero men en är 230/250hk och en är 260hk .. Samma pris på dem.. Vet ni om det är skillnad på insuget på dessa? Vill gärna köpa den mest kompatibla. Kan tänka mig att det är den lilla men om båda passar så köper man ju helst den stora.

    De hade ju dessutom varit vänliga nog att konstruera ett slangpaket så att man kan montera godsakerna.
    Ta den till 230/250 hk modellen.
    den är bolt on annars får du byta inlopsröret till turbon.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Soft. Beställt var det här. Ska försöka posta lite bilder av installationen sedan när den väl sitter på plats. Kul som tusan att skruva men tråkigt att ösa pengar med sopskyffel.

    Är det kritiskt att byta programvara? De är ju snarlika de där aggregaten och Snaaben kommer väl ställa in samma laddtryck även för denna med hjälp av magnetventilen?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    Hej. Skoj att du satsar på en lite större snurra. Byte av program är nödvändigt då den nya kommer pressa mer luft vid samma ladd.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Ahh.. Smart, tänkte inte alls på det. Får kolla detta sedan. Under tiden får man väl försöka strypa laddtrycket till en rimligare nivå mekaniskt eller så.

    Nu har jag inte hunnit få svar från supporten än men jag meddelade att jag satt med en Garret-turbo nu och frågade vad påslaget blir om man returnerar en sådan i stället för Mitsun. Någon som känner till detta? Det är ju inte omöjligt att hitta en stomme på skroten annars iofs.

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ring SP imorgon för jag skulle beställt 260hk-snurran och ny kobra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Åh, mera nattugglor Hej hej.

    Jag är vanligtvis inte den som ifrågasätter att större och starkare är bättre men är det så stor skillnad mellan dem? Det känns som att byte av insug är lite över-mek med min effektnivå. Eller menar du att den är mera hållbar?

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Fal
    Åh, mera nattugglor Hej hej.

    Jag är vanligtvis inte den som ifrågasätter att större och starkare är bättre men är det så stor skillnad mellan dem? Det känns som att byte av insug är lite över-mek med min effektnivå. Eller menar du att den är mera hållbar?
    Skillnaden mellan 260hk och 230/250hk aero turbon är ju inlopsröret till turbon som är lite större på 260hk varianten.
    Personligen tycker jag inte de är värt dom extra pengarna de kostar för att få dom extra hk för då måste du även ha mer anpassad när du fixar större turbo.
    Kör på 230/250hk varianten så är de lättare att byta en större sen längre fram som är bolt on om du hamnar i trim träsket

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296
    Hej

    Ett tips är att göra rent silen i oljetråget, är säkert tjockt med sludge där.
    Silen bör man göra rent varje gång man byter en rasad turbo.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Om det inte är gjort så uppdatera vevhusventilationen till version 6.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Hej hej.

    Vill bara tacka för alla tipsen. Det blev 250-hästarsversionen och jag är toknöjd. Det är trångt åt alla håll och det var på håret att snorkeln gick ner bredvid turbon men i övrigt inga större problem. Vattenslangarna från Speedparts var ju som balsam för själen jämfört med sneda och felvridna oljerör.

    Provkör nu ytterst försiktigt med samma programvara och punkterad IC men vilken skillnad.. Mycket bättre respons till skillnad från tidigare ketchup-Garret och jämnare vrid över hela registret.

    Tack och bock!

Liknande ämnen

  1. Är Getrag F28 så hållbara som det påstås?
    Av Skalman88 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 22:58
  2. Hållbara, förmånliga växellådor för FWD
    Av Ken-1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 11:41
  3. ng900 -94 Turboagg till og900Turbo
    Av Victor.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 18:03
  4. Är Saabs dieselbilar hållbara?
    Av TobbenA i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •