Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Hur många Saab 99 turbo ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    25

    Hur många Saab 99 turbo ?

    Hur många Saab 99 turbo finns det och hur många byggdes ?
    Vad ska en sådan bil kosta idag ? Givetvis fattar jag att man inte kan bestämma hur som helst utan att det handlar om skicket på bilen. Men ett renoveringsobjekt , komplett och en helrenoverad bil och en orginalbil i fint skick ?

    Ha de´/ Ulf

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Rekommenderar www.saabklubben.com och deras forum, där hittar du dom riktiga 99Turbo-killarna!

    Suget är stort efter dessa bilar, om dom är i bra skick, men ute i Europa betalar dom bra mkt mer än i Sverige. Har tydligen vart några hyfsade som vart svårsålda på saabklubbens hemsida, vilket man kan tycka är märkligt. I Tyskland tog Heuschmid 120000 kr för en lågmilad vit (!) CC 1978 förra året, men den var inte lättsåld av döma hur länge den låg till salu. Personligen är jag beredd att betala bra för en toppskickare, säg över 50 lock i alla fall.

    Är du på jakt, eller har du möjligen en till salu?
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    25
    Har på gång !
    Ulf

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    33
    Vet inte hur många det finns men,

    jag har ägt en Cardinalröd 99 turbo. Skulle aldrig ha sålt den.

    Men å andra sidan väntar jag på min Turbo X som jag får inom någon vecka.
    Turbo X, 480 nm /300 hk.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    25
    Dom två bilarna kan du väl inte jämföra på samma dag...... och till vem fördelen skulle falla ut till kan säkert diskuteras
    Ulf Stensson

  6. #6
    Räkna med skjutande priser inom kort!!!
    Kan man begära 150-250.000:- för en P1800-ES
    som det finns ca 300 i trafik kvar av
    är det inte så svårt att se prisutvecklingen när det t.ex
    bara fanns FYRA svarta 99t-78 CC i trafik i fjol!!!!
    Lägg till att 99t fanns endast 3år, mot P1800:ans 13års produktion
    (ES 4år)

    vet en lågmilad svart 99t-CC 1978 i superskick som kommer säljas
    nästa år, men den kommer sannolikt INTE stanna i Sverige.

    Priset hamnar någonstans 16.000Euro.
    vet inte mer än så idagsläget

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Jag tycker att det är både positivt och negativt med prisbilden det börjar bli på 99T och og900 Aero i riktigt fint orginalskick. Det roliga är just att det är efterfrågan på bilarna, och att det finns köpare som är villiga att betala. Det jag tycker är synd är att många av de riktigt fina gamla Saabar som säljs här i Sverige går på export. Det verkar som om suget efter 99T/og900 Aero i Europa är stort, större än i Sverige.

    Jag hade gärna sett att dessa bilar stannade kvar i Sverige, men och andra sidan så kommer bilarna att bli minst lika omskötta hos en Saabentusiast i Tyskland som i Sverige, för att ta ett exempel.

    Har man tur kanske man får se just denna 99T på Saabfestivalen 2009?

    Eller kan det t om vara så att det faktiskt är denna bil? Isåfall gick den att beskåda under festivalen 2007. Onekligen MYCKET fint skick.


    MVH

  8. #8
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    240
    det där är jonas bil du har på bild joh900 (en av de 3 st han äger)

    för mer info finns www.saab99turbo.com där e alla 99turbogalningarna samlade runt om i världen.

    läste det fanns ca 500-550 kvar i sverige. kan ej exakt siffra.

    En Michael Rasmussen hade blivit erbjuden över 100 000:- för sin gröna 80a.


    Söker man bara så finner man, har en del jag "vet av" i olika skick.
    mest 78or

    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  9. #9
    joh900 slog verkligen huvudet på spiken!!
    det är precis som du säger, att vi svenskar inte ser skogen för alla
    träd...........
    dessa x-tremt sällsynta bilar försvinner till dem som uppskattar
    dem mer!!!
    i näst senaste numret av klassiker sa man just detta i förordet
    av tidningen.....
    varför skall man bedriva välgörenhet för att hemma marknaden inte vill betala något????????????
    470 bilar är kvar av amodellerna 78-80
    och i somras var det under 10st 99tcc-78 i trafik!!
    P1800 / Amazoner PV mm.m.mm. finns det nästa 1000-tals av i
    trafik, så varför skall genuint ovanliga saabar inte vara värda mer????
    99turbo spöade ALLT 1978, endast x-trema sportbilar hängde av dem
    men då kostade dessa 5-6ggr mer.

    jag tror 99t och fina 900aero blir SVINDYRA inom kort.
    Den 99t jag känner till kommer förmodligen gå för över 200.000:-kr
    matching numbers och fet historik gör den inte mindre intressant heller!
    men då har den inte heller några svenska skyltar längre

    gissar på gula skylt med ett H i början......

    99t forever

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Visst kommer även fina Saabar stiga i pris.... men som med allt annat så är det tillgång och efterfrågan som styr och som de flesta med Saab i hjärtat vet så är inte intresset för Saab lika stort som för Volvo eller många amerikanska märken.
    Ett säkert sätt att höja prisbilden på bilarna här i sverige är att sälja dem utomlands. Tillgången blir "mindre" men efterfrågan kommer förhoppningsvis inte minska.
    Om det är välgörenhet eller ej att inte sälja utomlands är en omöjlig sak att svara på. Jag förstår alla som väljer den kapitalistiska vägen och säljer till vem som helst, bara den betalar bäst, och sedan "skiter i" bilen öde. Men jag kan inte förneka att jag romantiserar ett sammhälle där bilarna stannade på de vägar där jag har större möjlighet att få uppleva dem i trafiken, där säljaren väljer köpare efter hur den kan bevara bilen och där inte pengarna behöver styra alla beslut.
    Kanske ska jag säga, "tyvärr". Tyvärr så lever vi inte i det samhället.

    Som en helt annan syn på saken. Vilka "reklammakare" var det som lyckades vända halva klotets befolkning till att amerikanska muskelbilar "is the shit". 1999 var det på gränsen till dyrt att betala 75000:- för en Camaro -69 i FINT bruksskick. 2000 var jag nära att byta min 454SS (värde ca 90-100000) mot en Cudá Cab som renoverats men behövde lack och ny inredning. En Camaro i samma skick kostar många hundra tusen idag. Ägaren av Cudá Cab:en har, utan att gjort något åt bilen sedan vi höll på att prata affär, blivit erbjuden 450000:-.
    De som lyckades vända den trenden gjorde en marknadsföring av sällan skådat slag... antagligen utan att veta om det själva.
    Då talar vi ändå om bilar som inte är världsunika. Det är lättare att finna en Cudá till salu än en 99Turbo (ja.... nästan i alla fall)
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    9000 CC Aero....

    Hej !

    ....japp så är det.

    OT förvisso men dock - betänk att grundrekvisiten när det gäller "samlarvärde" ofta är:

    1) Epokgörande på ett eller annat sätt
    2) Speciell utrustning eller motor
    3) Begränsad upplaga
    4) Originalitet


    När man tittar på ex 9000 och i synnerhet i CC Aero utförande är alla rekvisiten uppfyllda med råge:

    1) Allt på teknikhyllan hälldes i avseende motor. Tvärställd, 16v, turbo
    APC, DI. En ytterligt sofistikerad klimatanläggning. Utrymmen - Large
    Car. Krocksäkerhet - "Folksamvinnare" år efter år bla. Tidlös men
    samtidigt fortfarande egen design - man ser vad som är fram och bak
    på bilen. SAABs insteg i övre mellanklassen.

    2) Utrustningen maximal - elstolar, Audio paket, läder, klimatanläggning
    etc etc. Och den hårda kärnan - 2.3 Turbon.

    3) Ja blir det mer exklusivt - någonstans strax över 100 tillverkade och
    idag strax över 60 i registret varav 29 besiktigade och 19 i trafik.

    4) Av ovan nämnda antal är det ett ytterligt fåtal som är oskruvade
    kompletta originalbilar i rostfritt skick.

    Man kan fråga sig när man såg en välbehållen CC Aero senast - och svaret är mycket enkelt - det har man inte. Inte ens på träffar duggar de tätt.

    Lägg till allt detta att det vid introduktionen av 2.3 Turbon i den Tyska motorpressen gavs ärligt överrumplade lovord för det bestialiska mellanregistret - detta trots jämförelser med inhemska märken vilka brukar "hamna högt" i de flesta test och jämförelser.

    Auto Bild 17 september 1990 sidan 38 - "Es gibt (Dreh)Momente , da staunen sogar wir..."

    Fortfarande idag - 17 år efter introduktion - är 2.3 Turbon en best i mellanregistret.

    1990/1991 var det en bomb.

    Tack SAAB !


    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Det räcker att en 99Turbo eller en 900Aero dyker upp i ett "coolt sammanhang" snart i en film, eller populär Tv-serie. Då drar det iväg över natt, för "alla" skall ha en fin. Se bara på AudiQuattro nu som "alla" skall ha i England plötsligt för nån retro-deckare som går på Tv.

    Jag har i alla fall hjälpt till lite att behålla en toppskick Aero på vägarna i Sverige, gav med svenska ögon mätt "jättemkt" för min TurboS. Säljaren hade fått samtal från hela Europa, men värdesatte att den köptes av en svensk fullblods entusiast (läs: mig). Jag kan nog ge en slant för en 99Turbo också, som jag redan skrivit tidigare i inlägget, men i prisklassen som diskuteras ovan så är det få svenskar som hänger med tror jag, och inte jag heller..... Om vi snackar 200.000 kr så är det nog få som tänker med hjärtat och säljer sin bil för 50.000 till en svensk för att behålla den i Sverige....
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    240
    Då får vi svenskar se till att ändra på detta! Köp alla renoveringsobjekt ni kan hitta (jag känner till 3-4st 78or , en svart 3röda) och börja renovera,
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    280
    Medlem#
    4655
    Jag har eb acasia grön 99 turbo från 80. den är original och har gått 14000mil. Finns på min garaget sida.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    25
    Tack alla ni som kommer med synpunkter och åsikter.
    Till Rodder 76 :
    Jag är en av dom som sållt bilar utomlands.
    En norrman köpte och körde en saab 92b -54 från Skåne till Bodö i Norge utan följebil , en vinter.
    En finländare ställde min 99gle på museum .
    En holländare har bestämt sig för att ha en årsmodell av varje Saab 93, alltså köpte han min -58.
    Tycker du dessa personer verkar oseriösa och skiter i sina bilar ?
    Jag måste erkänna att jag inte ringer och frågar hur bilarna har det, men om jag generaliserar så tror jag snarare att utlänningarna sköter om våra saabar bättre än vi gör, då saab är ett betydligt exklusivare bilmärke i andra länder än i Sverige.

    Själv har jag även importerat en Saab vilket då automatiskt skulle göra mig till en oansvarlig ägare enligt din åsikt och likaså alla dom svenskar som har importerat t.ex. sonetter från USA.

    När jag har bestämt mig för att sälja en bil tänker jag inta på hur mycket jag kan få för den i utlandet utan jag utgår från hur mycket jag köpt den för , hur mycket pengar jag lagt ner i den , skicket och utifrån det sätter jag mitt pris ( kanske för högt , kanske för lågt ) men det är så jag värderar bilen. Om då ingen svensk hör av sig , men några utlänningar gör det har jag inget dåligt samvete för att bilen försvinner utomlands. Varför ska jag idka välgörenhet till svenskar ?
    Hade jag varit gjord av pengar kanske jag hade gjort så men nu är jag inte det.....

    Ha de´/ Ulf

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Inlägget ändrat. Min egna citering inklippt och grundligt förklarat, då jag inte gillar misstolkningar och förutfattade meningar
    Citat Ursprungligen postat av son1
    Till Rodder 76 :
    Jag är en av dom som sållt bilar utomlands.
    Tycker du dessa personer verkar oseriösa och skiter i sina bilar ?

    Ha de´/ Ulf
    Hmmmmm
    Har jag någonstans påstått att bilarna skulle få ett sämre "liv" utomlands?
    I många fall har de det nog bättre utomlands.

    Här citerar jag mig själv..... "de viktiga raderna"
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Om det är välgörenhet eller ej att inte sälja utomlands är en omöjlig sak att svara på. Jag förstår alla som väljer den kapitalistiska vägen och säljer till vem som helst, bara den betalar bäst, och sedan "skiter i" bilen öde.
    Här har jag inte nämnt NÅGOT om nationalitet på köpare eller säljare
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Men jag kan inte förneka att jag romantiserar ett sammhälle där bilarna stannade på de vägar där jag har större möjlighet att få uppleva dem i trafiken, där säljaren väljer köpare efter hur den kan bevara bilen och där inte pengarna behöver styra alla beslut.Kanske ska jag säga, "tyvärr". Tyvärr så lever vi inte i det samhället.
    Här valde jag lite rött och blått:
    Rött: Jag romantiserar. Jag säger inget om rätt o fel, utan talar om ett drömskt tillstånd, icke att likställa med verklighet.
    Blått: Jag talar fortfarande inte om nationaliteter, utan bäst lämpade köpare, utan att pengar behöver vara avgörande, något som är mer eller mindre omöjligt för oss "svenssons" i dagens samhälle.
    Blå text är skriven ihop med röd, vilket ger ett drömskt tillstånd om "rätt bil till rätt ägare", gärna där jag kan njuta av dem, utan pengars betydelse.

    Om vi ser på de bilar som exporteras så hämtas de härifrån, vilket tyder på att den bil som hämtas, hämtas av en sann entusiast. Bilarna som stannar kvar har en större risk att bara hamna i händerna som upplever bilen som lämplig bil i prisklassen att ha en sommar/vinter eller what ever.
    Dels så har många av länderna både bättre vägar och inget vägsalt... helt enkelt ett gynnsammare klimat......

    Så utan att på något sätt vara otrevlig så ber jag dig läsa mitt tidigare inlägg igen. Läser man för fort och tolkar eget istället för det som står, så är det lätt att man tror att jag dömmer alla ägare utomlands...... men tänker man till så är det inte alls det jag säger..... bara att jag hellre ser bilarna där jag har större möjlighet att få se dem nöta asfalt!
    EDIT: Klippte in och gjorde en förklaring

    Således klandrar jag inte ditt handlande, vare sig med import eller export av bilar
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  17. #17
    99turbo, the making of a classic, såhär inför våra ögon.

    Ångrar själv t.ex att jag inte köpte en brun 79ans cc turbo med en massa delar, enbart lacksläpp (som hade blivit som värst med en brun ytrostfläk på förar dörren) som egentliga felet.
    Komplett med en jefla massa delar.
    För 9 000 spänn.

    Men jag tror att nya ägaren till henne tog bättre hand om pärlan än en vårdslös yngling som mig :P
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    280
    Medlem#
    4655
    Jag kan säga att när jag säljer min 99 Turbo så kommer jag begära ett pris för den och den kommer inte gå till nån 18 årig raggare direkt. Sen om den går utomlands eller stannar i sverige det får ödet bestämma.

  19. #19
    Tillbaka till ur-tråden...

    Priset på ett räddningsbart objekt / bruksskick / renoverad /
    el orörd original har stor spännvid beroende på skick mm.mm.

    Ju lägre mil desto högre pris är också en "generell" faktor.
    Hitta delar är också det knepigaste hindret med en 99t-renovering...
    KOSTSAMT!!.........

    Nej, bilen på bilden kommer jag behålla på obestämd tid

    /JN

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Limmared (Borås)
    Inlägg
    280
    Medlem#
    4655
    Jag tycker inte det varit specielt kostsamt att fåtag i delar till min 99a. Det är inte alltid man kan gå in till mekonomen och hämta ut sina delar, men med SSK, STCS, Mekonomen, micro, swapmeets mm. så får man tag i mycket till skäliga priser.

Liknande ämnen

  1. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 12:41
  2. Hur många mil klarar automaten på en SAAB 900 turbo -97 ?
    Av Smålänning i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 09:55
  3. Hur många mil pallar en Turbo
    Av Tzacko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 16:59
  4. hur många brickor i turbo xs dump?
    Av Hosiman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 21:01
  5. Varför rasar så många turbo på 9-5???
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •