Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: 9000 Aero -94 med först lågt TT, sedan högt!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43

    9000 Aero -94 med först lågt TT, sedan högt!

    Köpte mig en 9000 Aero -94 för ett tag sedan. En bil i vettigt bruksskick med fin motor och drivlina och en del godis, bl.a. en chippad box som enligt säljaren är något som smygit sig ut från Trollhättan.
    Nåväl, vid köp tyckte både jag och min medföljande polare som är betydligt mer bekant med Saab än jag att bilen gick bra och allt var i sin ordning. Några dagar senare blev den trött och felet lokaliserades till defekt MV, databoxens drivsteg var och är OK. Beställde ny MV från Speedparts och även en laddtrycksmätare. I med den nya MV och mätaren och bilen blev pigg igen. Dock laddade den inte från säljaren utlovade 1,5 bar utan max 1,2 för att sedan sjunka med ökat varvtal. Efter mycket läsande här på forumet bestämde jag mig för att köpa ny AV då den(?) kvittrade vid lätt gaspådrag, de är ju inte så dyra så jag tänkte att här kan man chansa. Sagt och gjort, monterade dit den likadant som den gamla och den snyter så fint vid gasuppsläpp så den fungerar säkert som den ska. Det är bara det att nu laddar bilen istället så in h-e! Har sett knappt 2 bar på mätaren och det kan väl inte vara meningen med då original mapsensor fungerar till 1,5 bar? Alltså, den skenar iväg till 1,8-2 bar en liten stund och sedan märker man att något slår till, eller av, för med en duns åker laddet ner på ca 1,5 för att sedan hålla sig ganska konstant där. Vad är fel på min bil? Börjar ledsna en aning. Min kompis är inne på att detta med skenade laddtryck inte var helt ovanligt med de turboaggregat som sitter i min kärra, men vad gör man för att åtgärda? Vill inte tro att turbo eller wastegate är kaputt då det är en relativt ny utbytesturbo från GIK på bilen. Tacksam för hjälp! Annars blir det en BMW igen...
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Jag hittade detta i en annan tråd:
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Sen finns iofs fenomenet som drabbar 9000 Aero med 3" avgas. Där beror det skenande laddtrycket på att det är smidigare för avgaserna att ta vägen genom turbin även fast WG står helt öppen.
    På min bil sitter just 3" downpipe, följt av en (ännu så länge) original kat och sedan 2,5" rostfritt resten av vägen bakåt. Jag antar att min bil kanske drabbas av just av i citatet nämnda fenomen och vad gör jag i så fall för att det inte ska bli fel?
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Är du säker på att turbon är bytt då? Låter ju lite som "kärvande- wastegateaxel-på-15T#6-aggregat"...Hur beter sig bilen när den är kall?


    /M

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Det står i alla fall GIK på den, så den är bytt. Och är uppgifterna från säljaren riktiga har bytet skett 2004 eller senare. Jag ska givetvis kolla så att armen till wastegate rör sig. Det är bara det att jag är lite krasslig just nu har inte velat gå ut och mecka utan tänkte passa på att ta den den teoretiska biten när jag ändå sitter inne och häckar.
    Märker inget onormalt när bilen är kall. Men jag har ju inte heller dragit på fullt när den är kall, det gör jag aldrig med någon bil.
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Låter annars som om de kan vara MVn som är dålig.
    Kolla upp den är ett tips!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Låter annars som om de kan vara MVn som är dålig.
    Kolla upp den är ett tips!

    MVH

    F
    Läs är ett tips!

    Citat Ursprungligen postat av DaF1e
    Beställde ny MV från Speedparts och även en laddtrycksmätare. I med den nya MV och mätaren och bilen blev pigg igen
    Mvh

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Har nu kontrollerat wastegate-armen och den går att röra på, spänstigt, så någon slapp fjäder är nog också att utesluta. Smorde upp lederna ändå när jag var under. Även slangen mellan WG och MV är kontrollerad med hjälp av kompressor och 2 bars tryck, den är helt OK. Satte för säkerhets skull tillbaka den med slangklämmor istället för de fjäderklämmor som sitter där från början. Så, nu ska jag försöka samla ihop ungarna så får vi åka och prova bilen igen.
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Är det inte så att ett sprucket avgashus på TD04 kan ge just dessa symptom vid varmt turboaggregat och att det kan fungera med kallt dito?

    Urban 1041 har väl beskrivit detta rätt utförligt tror jag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Efter att ha läst i FAQ om felaktigt TT (igen) så börjar jag fundera i dessa banor. Jag har precis varit ute och kört och vid första hårdare acc-testerna laddade den ca 1,5 bar för att sedan sjunka något = bra. På väg hemåt igen med varmare motor så skenade laddet återigen. Bilen blev också ryckig vid försök med lättare gasfot för att inte överladda. Det var också som så att efter ha skenat i ladd så sjönk det tillbaka med riktigt slött och ryckigt acc som följd. Är det så j-kla ball att min turbo är sprucken? Jag har nu när jag tänker tillbaka kommit på att det ryker lite från turbon någonstans när man står över motorrrummet och gasar på spjället. Upptäckte detta när jag felsökte i första vevan när bilen gick på GLT. Då var det ju som ovan nämnts MV´n som var paj. Är det TD04 som sitter på min bil då? Jag är nybörjare på Saab så jag har ingen koll på det.
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Ja du har en TD04 turbo i din för du har en Aero.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Grubblade lite på det här.

    Det känns lite märkligt om turbinhuset spruckit just nu, för som jag fattade det var det inga problem med skenande ladd när MV var trasig?

    Jag vet inte hur T5 jobbar men du har ju uppenbarligen kört med kass AV. Det skulle kunna vara så att AV hela tiden släppt ut laddtryck vilket gjort att styrdonet krämat på mer och mer för att kompensera för läckan. När sedan läckan försvunnit så krämar boxen på som vanligt och laddet rusar. Nån som fattar vad jag menar? Rimligt?

    Borde räcka med att lossa en batteripol nån minut för att nolla boxen och se om problemet kvarstår.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Nej, inget skenande ladd med den gamla AV´n. Det kan ju vara som du skriver Garfield så jag har gått ut och lossat minuskabeln på batteriet. Den får väl stå så någon timme.
    Finns det sedan någon särskild rekommenderad inkörning för att "gifta in" grejerna igen när strömmen slagits på? Vet att jag fick en instruktion när jag bytte chip i en av mina BMW om att man skulle först tomgångsköra tills motorn var varm och sedan fisköra, öka, öka lite till o.s.v. Gjorde så bara den gången och aldrig mer därefter för jag märkte ingen skillnad mot att bara köra iväg så att säga. Men det kanske är annorlunda med Saab?
    Har också funderat i liknande banor som Garfield. Fast att turbon varit kass hela tiden och den gamla trasiga AV´n släppte ut tillräckligt med ladd för att det inte skulle skena?
    Kan man med ögat se om turbon är sprucken? Jag ser inget från framsidan/ovansidan i alla fall.
    Om det nu visar sig att turbon är kass, var hittar man billigaste bästa utbytes?
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Har nu nollat det elektriska genom att bilen fått stå utan ström ett tag. Det hände något i alla fall, nu rycker och hoppar bilen precis som den säger stopp ta det lugnt när man drar på. Den går alltså väldigt ryckigt när man kommer upp mot 0,7-0,8 i ladd och att försöka mer kändes lönlöst. Var väl uppe på ca 1 bar ellerstrax över som mest.
    Kopplade ur MV för att köra på grundladd och då gick bilen väldigt fint, fast inte fortare än vad ca 0,4 bar tillåter. Har mätt motstånd på min nya MV, verkar helt OK.
    Databoxen är ok, har mätt upp drivstegen igen. Jag har även bilens originalbox och bilen beter sig likadant med den i.
    Nu undrar jag följande, kan man utesluta fel på turbo och WG då den sköter sig på GLT?
    Vad återstår att kolla? Det står inget om DI vid för högt ladd, fast nu rycker och hoppar bilen ju istället när man försöker. Map-sensorn, går den att mäta upp på något sätt?
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  14. #14
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    vet inte om du adapterade riktigt.. har inte en aning om systemet ställer in sig själv efter x-antal mil.

    men annars så kan man ju varmköra bilen ordentligt. stanna till vid vägkanten och lossa batteripolen. gå dom berömda varven runt bilen och sätta tillbaka polen. köra iväg upp till lämplig växel (4:an) med så lite turbotryck som möjligt för att sedan fläska på under intervallen 2,500 rpm till 5,000rpm (osäker på intervallet.)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Hej jag trår jag har samma problem som du fast med t25. Bilen kan inte hålla jämt lad tryck hella tiden. Jag e mer säker att de e MV På min väns bill gick mv så turbo laddade över. Han tästade min mv de funkade bra igen men med svajade tryck. Har också svårt att komma iväg de nåstan att man måste slira med kopling vilken jag hatar att göra. Ska testa senare också ny backventill och hans nya MV

    Mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    tact. Du menar att man behöver köra några mil för att för att allt ska adaptera ordentligt? Och göra det på det sätt du beskriver? Det känns bara lite olustigt när bilen rycker som den gör. Det känns som den hoppar mellan att gå på två/tre till fyra cylindrar ungefär. Vet inte om det verkligen är så men det är ungefär på detta sätt det känns.

    Andy9k. Min bil gick på GLT när MV pajade. Inte helt säker på att det var just GLT då jag ännu inte hade laddmätare vid detta tillfälle, men originalmätaren gick aldrig högre än rakt upp. Vad är det för backventil du skriver om?
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det inte så att ett sprucket avgashus på TD04 kan ge just dessa symptom vid varmt turboaggregat och att det kan fungera med kallt dito?

    Urban 1041 har väl beskrivit detta rätt utförligt tror jag.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Är du säker på att turbon är bytt då? Låter ju lite som "kärvande- wastegateaxel-på-15T#6-aggregat"...Hur beter sig bilen när den är kall?

    Det var just det jag försökte få fram med mitt inlägg, att wastegateaxeln kärvar pga. sprucket turbinhus...kanske var lite luddig?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av DaF1e

    Andy9k. Min bil gick på GLT när MV pajade. Inte helt säker på att det var just GLT då jag ännu inte hade laddmätare vid detta tillfälle, men originalmätaren gick aldrig högre än rakt upp. Vad är det för backventil du skriver om?
    Vet ej om jag svarar rätt, rätta mig om jag har fell. De jag läst o hört backventill kan påvärka just på låga varv. De blir att bilen ryckig på låga varv kan va annat också DI mm.. T5 e kopliserat system. Jag jobbar själv på de i sökande på svar och svajade lad tryck

    edit: den sitter bakom topen en vit liten grej med slangar på var sin sida man ser den direckt när man öpnar huven
    Lycka till hoppas de löser sig för dig

    Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  19. #19
    jag har inget förslag på laddtrycket.
    Men när det gäller ryckande vid laddtryck så är tändstift och di kasset det första att kolla upp

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av körsaabnu
    jag har inget förslag på laddtrycket.
    Men när det gäller ryckande vid laddtryck så är tändstift och di kasset det första att kolla upp
    Ja, jag känner mig nästan säker på att något av detta också strular, jag har kört en tremila-tur med bilen idag och en sak är jag säker på, den tänder inte alla burkar hela tiden när laddet är 0,8 bar eller över med den friska AV´n. Med min gamla dåliga AV´n börjar den rycka vid lägre laddtryck. Ryckandet hänger dels ihop med laddet, dels hur långt man trampar ner gasen. Den går fint vid normal körning. Jag har kollat optiskt på stiften och de har rätt färg och ser fräscha ut. Även rätt NGK-sort. Men de kan ju vara paj för det. Ska byta stift först, hjälper inte det är det ju bara DI kvar. Som tur är kan jag kolla med en kompis DI först.
    Tycker bara det är väldigt konstigt att ryckandet uppstod när jag nollade det elektriska.

    Också konstaterade jag en sak till vid rundan idag, skenladdet finns kvar, och det uppstår bara när man trycker gasen snabbt i botten. Ökar man gaspådraget progressivt så sticker inte laddet. Och jag har kört såpass långt och testat på fyran så många gånger att om det vore något som skulle adapteras ihop så borde det fungerat vid det här laget. Men icke.

    Uppdatering om skenladdet. Har kontaktat föregående ägare och fått veta att WG-porten är portad enligt proffsen här på forumet. Så då återstår väl bara att det är sprickor i turbon som gör att WG kärvar?
    För jag tycker nog att WG-armen rör sig när man drar i den för hand, och givetvis är bilen då kall annars hade man ju bränt sig duktigt... Motståndet är spänstigt, rätt eller fel? Kan man smörja i själva klockan också? Hur gör man då?
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

Liknande ämnen

  1. Lågt/högt tomgångsvarv och motorlampa! OG9-5
    Av delunatik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-03-15, 01:30
  2. Stor turbo först och sedan mindre?
    Av ByggareB i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 17:48
  3. För högt glt = lågt laddtryck?
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 17:27
  4. Fördelar med högt / lågt laddtryck?
    Av Daffa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 07:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •