Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur skarva/laga ABS sensorsladd Saab 9000?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Hur skarva/laga ABS sensorsladd Saab 9000?

    Haft problem med att abs-lampan tänts över gupp. Vet genom Tech II att det är vänster fram som ger utslag. Verkar helt klart att det är kabeln från hjulsensorn och upp i motorrummet som tydligen kan ge felindikering.

    När jag nu bytte till sommardäck så passade jag på att "sträcka" kabeln/ledningen försiktigt. Har kört hela dagen utan att den tänds trots en del gupp ( vägarna i södra Sthlm är rätt usla). Naturligtvis lär det komma tillbaka. Kollade FAQ här på Forumet och fann detta:

    "-Försök att lokalisera glappet så gott det går genom att trycka ihop samt dra isär kabeln och samtidigt mäta. klipp bort den felaktiga stumpen, byt ut mot lämplig mjuk-kabel samt täta skarvarna med krympslang samt silikon".


    1. Är det svårt att skarva? Vilken ledningstyp? Ledningen är ju inte lång. Kanske 10-15 cm. Kanske lika bra att byta en längre bit?


    2. En nödlösning skulle kunna vara att sätta någon halvmjuk "hylsa" runt ledningen så att den hålls rak?


    H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Har du råd med en 1000-lapp?
    Köp då en ny
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    I det här fallet är det ju så uppenbart att är felet ligger i själva ledningen och inte i sensorn. Känns lite onödigt att byta sensor för att få en ny kabel. Är en del jobb att knacka bort. Men det är korrekt att man kan hitta en ny för lite drygt 1000 kr på Speedparts. Men det var inte det som frågan gällde

    När STCC:s FQA sidor ger mig rådet att skarva så undrar jag alltså ännu en gång: hur gör man för att skarva enligt FAQ-sidorna. Lite mer konkreta tips alltså:

    "-Försök att lokalisera glappet så gott det går genom att trycka ihop samt dra isär kabeln och samtidigt mäta. klipp bort den felaktiga stumpen, byt ut mot lämplig mjuk-kabel samt täta skarvarna med krympslang samt silikon".
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Rätta mig om jag har fel nu.. men ska det inte vara en viss resistans i den kabeln för att sensorn ska fungera ordentligt?

    Har bestämt för mig att det INTE går att skarva kablaget till ABS-sensorer pga just detta.

    Men som sagt.. Kan ha fel.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Rätta mig om jag har fel nu.. men ska det inte vara en viss resistans i den kabeln för att sensorn ska fungera ordentligt?

    Har bestämt för mig att det INTE går att skarva kablaget till ABS-sensorer pga just detta.

    Men som sagt.. Kan ha fel.
    Går.
    Men i detta läge hade inte jag snålat.

    Du tänker på lambda.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Rätta mig om jag har fel nu.. men ska det inte vara en viss resistans i den kabeln för att sensorn ska fungera ordentligt?

    Har bestämt för mig att det INTE går att skarva kablaget till ABS-sensorer pga just detta.

    Men som sagt.. Kan ha fel.
    Går.
    Men i detta läge hade inte jag snålat.

    Du tänker på lambda.
    Nädu, Lamda vet jag går att skarva. Been there, done that...

    Men håller fullständigt med iaf.. Inte värt att snåla på en sådan detalj.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Blir nog att köpa en helt ny sensor verkar det. Inga stora summor. 1000 kr sensor/sladd + 650 kr för jobbet = 1650 kr totalt

    Man skall tydligen inte läsa forumets FAQ för bokstavligt alla gånger. Att skarva var alltså ett lte tveksamt råd?

    Men skall ändå avvakta någon vecka och se vad som händer efter att jag rätat lite på kabeln. Nu fick jag lampan inte ens att tändas efter att ha kört ganska fort över ett ökänt gupp i närområdet.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    självklart går det att skarva ! det är ju en helt vanlig kabel..........anledningen till att man ska skarva på rätt sätt är ju bara för att det ska vara vattentätt för minskade senare problem.
    Skarvhylsor med smältlim och lämplig skyddsslang grejar biffen galant.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Det här ligger lite över min kunskapsnivå men har flera kompisar som är elektriker som kanske kunde titta på det


    Vilken typ av kabel skall det vara? Folk här i tråden pratar om korrekt ohm-tal etc.

    O M man nu skulle göra det. Kabeln är ju inte lång. Är det inte lika bra att ersätta det mesta så man är säker på att det "svaga" partiet är borta?

    /H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det är ingen specialkabel överhuvudtaget, en vanlig rund tvåledare och kan man skarva en lampsladd så kan man skarva en dylik också.
    Själv finner jag det dock som mindre troligt att kabeln skulle vara av nånstans inne i själva kabeln, isåfall borde den rimligtvis vara skadad nånstans eller synbart påverkad av nåt ?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jag har tittat lite på gamla trådar. Tydligen kan ledningen vara "skadad" på det viset. Det uppkommer ju bara vid häftiga gupp ( se annars den långa FAQ tråden om ABS - det jobbigaste verkar vara att lokalisera rätt hjul men det har jag ju gjort). Tydligen blir det ett snabbt "spänningsfall" som löser ut lampan när kabeln böjs något vid fjädringsrörelser


    Har svårt att se att det skulla vara något annat. Det enda jag gjort med bilen är att i samband med däckbyte försiktigt räta på kabeln. Nu kan jag som sagt köra över stora gupp igen Felet måste ligga där. Men det är ingen permanent lösning förstås. Snart hittar kabeln tillbaka till det gamla läget och den löser ut.

    Skulle jag försiktigt böja på kabeln skulle jag nog ganska lätt hitta den svaga biten. Lampan tänds direkt då


    OBS! Det blir nog en helt ny sensor och kablar för mig men ändå lite intresserad av hur man gör. Är det bara ledningen känns det något onödigt att byta sensorn i hjulet också. Men det lär bli så för mig
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    ps.

    kabeln är helt oskadad när man tittar på den. Men är det original från 1992 så har den ju böjt flera miljarder gånger. Pyttelite varje gång men till slut så blir den förstås "svagare" på något ställe ( har svårt med elekriskt terminologi)

    När jag pratade med en Saab- verkstad i Solna sa de att kabeln verkligen var special. Otroligt inkapslad och isolerad enligt dem
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    ps.

    kabeln är helt oskadad när man tittar på den. Men är det original från 1992 så har den ju böjt flera miljarder gånger. Pyttelite varje gång men till slut så blir den förstås "svagare" på något ställe ( har svårt med elekriskt terminologi)

    När jag pratade med en Saab- verkstad i Solna sa de att kabeln verkligen var special. Otroligt inkapslad och isolerad enligt dem
    Det är en helt vanlig isolerad koaxialkabel. Bara att skarva och använda smältlim och krympslang!
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Som förutsett så återkom problemen efter några dagar. Vågar inte skarva. Men hittade på en lösning som verkar fungera. Satte en liten bit vävtejp mellan abs-ledningen och bromsledningen. Just så mkt att abs-ledningen hålls i ett något annat läge. Det är bara fråga om någon cm och så att den inte kan röra så mkt sig utan mer fixerad. Kört hela dagen utan att lampan löst ut så det verkar faktiskt fungera. Den dåliga biten kan inte flexa längre utan biten hålls mer rak.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Som förutsett så återkom problemen efter några dagar. Vågar inte skarva. Men hittade på en lösning som verkar fungera. Satte en liten bit vävtejp mellan abs-ledningen och bromsledningen. Just så mkt att abs-ledningen hålls i ett något annat läge. Det är bara fråga om någon cm och så att den inte kan röra så mkt sig utan mer fixerad. Kört hela dagen utan att lampan löst ut så det verkar faktiskt fungera. Den dåliga biten kan inte flexa längre utan biten hålls mer rak.
    Ger du dig på att byta så skriv gärna hur det gick o hur du gjorde. Att bara byta till en helt ny lär man sig inget av. När det dessutom är en vanlig koaxialkabel är det på gränsen till korkat att inte försöka spara 950:-.

    Mvh

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    kommer att köra ett tag först för att se om det håller. Gör det det så finns ingen anledning att göra någonting. Men börjar lampna tändas så skall jag be en elektrikerkompis om hjälp. Hör av mig i så fall!
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har också en bil som ofta tänder ABS när man kör över gupp.
    Symptomen förvärras vid blötväder och skitiga vägar.
    Symptomen förbättras med rengöring/byte av kuggkransen och/eller rengöring av givarens spets, samt perioder med torra vägar.

    Jag tror inte det är kabeln som spökar. Hade den varit dålig borde den varit helt av efter 5-6000 mil
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Låter inte som om vi har samma fel. Mitt har varit väderoberoende. Kanske har det blivit lite bättre när det varit riktigt kallt? Kabeln kanske styvnar då
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Betraktar nog min bil som lagad nu..... kört Sthlm-Kramfors ToR ca 100 mil utan att ABS lampan tändes. Eldprovet blev dessutom Bollsta-Sollefteå på genomusla väg 90. ALDRIG ALDRIG mer skall jag klaga på salsgolvet vi har i södra Sthlm.... så här måste vägarna sett under WWII när tunga stridsfordon kört sönder asfalten

    Synd att jag inte visste att det var så lätt. Har kört i vinter med en ibland tänd lampa
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Är det nån som kan läga upp en bild på saab 9000 cse T
    Av TurboSanta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 19:30
  2. Bilen dör vi låga varv, saab 9000 -93
    Av KingDingeLing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 19:11
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 22:54
  4. Skarva sönderrostade bränslerör på 9000-86?
    Av Magnuslink i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 22:24
  5. Skarva ABS-sensorkabel? 9000 -97
    Av Marcus J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •