Tack för alla svar! Låter som att min Griffin beter sig som den ska då! Annat är det med förra saaben jag också beskrev som numer är i min fars ägo. Dags att se över den då..
Tack för alla svar! Låter som att min Griffin beter sig som den ska då! Annat är det med förra saaben jag också beskrev som numer är i min fars ägo. Dags att se över den då..
9-5 Vector SC 2.3t -04 *Såld
9-5 Griffin SC 2.3t -09 *Daily
Amatörpyglar med gripen!
http://forum.saabturboclub.com/showt...r%C3%A4schning
Man kan kolla med Tech2 om bilen har ett luftläckage. Det är mycket vanligt på 9-5.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Saab 9-5t -04
Jag bytte olja för några veckor sedan, från lite, svart gammal olja till ny 0-30 helsyntetisk enligt instruktionsboken.
I början märkte jag ingen skillnad, men efter några dagar började motorn rusa ganska exakt 500 varv, efter varje gång jag växlat. Släpper jag gasen och väntar med att koppla en sekund så rusar den inte, men varje gång jag gör en "normalväxling".
Jag är övertygad om att det har med oljebytet att göra, det jag undrar är om det går att nollställa bilen på något vis, eller om jag måste börja växla försiktigare för att slippa denna rusning?
Min gissning är att den gamla oljan var tjockare (från början eller som resultat av nersmutsning), så med mindre friktion så märker du detta nu (efter att den nya oljan spolat rent). Castrol Edge 0W-30 (som är de enda Dexos2-godkända 0W-30-oljorna) marknadsförs ju speciellt som en olja med extra låg friktion.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Förstår hur du menar med mindre friktion. Det kanske tog ett par dagar att "rensa ut" gamla oljan ordentligt, vilket skulle förklara fördröjningen.
Men hur skulle friktionsskillnaden påverka så varvtalet ökar undrar jag. Eller om det egentligen var så att man borde undra varför varvtalet inte ökade tidigare kanske?
Skulle en tjockare olja i så fall vara lösningen för de som vill slippa varvtalsökningen?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ja, den riktiga frågan vore kanske varför varvtalet inte ökade tidigare. Funktionen lär ju ha funnits hela tiden.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Läge att komma med den populära, av mig hatade, kommentaren: "Frågan är fel ställd"
Fast jag tycker alla frågor förtjänar ett svar. Om det så bara blir "Jag vet inte".
På detta forum finns säkert någon som vet!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2