Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 127

Ämne: Varvtal ökar/hänger kvar vid växling OG9-5/OG9-3 B2x5

  1. #101
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    52
    Låter ju som tjuvluft, testa med startspray runt intercooler och spjällhus samt alla slanganslutningar,

  2. #102
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Lite mer information var att den fungerade som den skulle innan jag bytte tändstift till dem som Nordic rekommenderar till min bil men fortfarande bara 1 bars ladd.
    Har kollat och märker och hör inget vakuum läckage eftersom att den ligger stabilt på 1 bar när den väl kommit upp i det.
    Sedan försöker den kämpa upp till 1.5 men stannar på 1.

    Behöver fortfarande hjälp!

    Edit:
    Kan det vara som för vissa att det är katten som är igensatt?
    Senast redigerat av Stekpannan den 2015-12-04 klockan 15:32.

  3. #103
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Jag skulle ändå leta efter luftläckage någonstans. Har du kollat ic:n? Luftläckage kan vara väldigt svåra att hitta men en ordentlig provtryckning av insugssidan och sedan använda såpvatten för att leta läckor kan ta dig en lång bit.
    /Johan

  4. #104
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hej
    Har Stekpannan lyckats hitta någon orsak till problemet?
    Ett sätt att testa om katten är igensatt är väl att lossa avgassystemet lite framför katten som test för att se om det gör någon skillnad, det är en vanlig felsökningsrekommendation som förekommer här på forumet och som verkar hjälpa folk i de fall katalysatorn är tät.


    Är själv lite nyfiken på varför gasen hänger kvar lite mer än normalt vid växlingar, i detta fall handlar det dock om en OG9-5 -00 Aero med lätt påställt E85 program och jag har inte lyckats hitta några luftläckage ännu och mAir/mReq följs åt väldigt bra liksom att Amul håller sig "normal"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #105
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Att gasen hänger kvar är helt enkelt så mjukvaran är. Är för att motorn inte ska släppa ut oförbränt bränsle i katten. Vissa påstår att det går att justera i mjukvaran

    1 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #106
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Tack Fidel, har ju även haft det som en kandidat.
    Och att notera är just denna bil hänger kvar med högre varv under längre tid än andra bilar jag kört därav väckte det frågetecken.
    Men man skall ju inte leta efter fel som inte finns så vi stannar där och hoppas att Stekpannan får ordning på sina problem som verkar vara ett "uppstått fel" så att säga.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #107
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Att gasen hänger kvar är helt enkelt så mjukvaran är. Är för att motorn inte ska släppa ut oförbränt bränsle i katten. Vissa påstår att det går att justera i mjukvaran
    Det är fördröjning i mjukvaran, och det är fördröjningar i hårdvaran. Trionic 7 förlitar sig på luftmassamätare och elektroniskt gasspjäll. Båda dessa har vissa fördröjningar. Är det något fel på motorn så kan fördröjningarna bli värre, och det kan bli störande, men lite fördröjning kommer det alltid vara även på en frisk motor.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #108
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Att gasen hänger kvar är helt enkelt så mjukvaran är. Är för att motorn inte ska släppa ut oförbränt bränsle i katten. Vissa påstår att det går att justera i mjukvaran
    EngTipCal.ST_EnableTipout =0
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  9. #109
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Att gasen hänger kvar är helt enkelt så mjukvaran är. Är för att motorn inte ska släppa ut oförbränt bränsle i katten. Vissa påstår att det går att justera i mjukvaran
    Jag vill bara slänga in en bekräftelse på det här inlägget. Jag har nyligen renoverat min 9-3 (ni kan se det i ett inlägg om rostiga bromsar som jag nyligen lagt upp och fått löst) och därmed har jag Steg 6 BioPower. Fick höra av Fredrik på Maptun att det är just programvaran som gör så för att se till att förbränna allt överflöd. Jag har märkt det specifikt vid tung högerfot och när jag släpper gasen men inte nödvändigtvis kopplat ur...drar bilen fortfarande framåt i 1-2 sekunder. Första gången blev jag lite lätt överraskad må jag säga.

  10. #110
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Är det normalt att varvtalet ökar något vid växlingar?

    Hej. Som nybliven Saab ägare har jag en fråga. Jag har en Saab 9-5 2,3t -02:a och jag har märkt en underlig sak. När jag kör och ska växla och trampar ner kopplingen så ökar varvtalet ett par hundra varv en kort stund för att sedan långsamt sjunka. Ska det vara så eller?
    Med vänlig hälsning, Marko

  11. #111
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Det är så på dessa bilar. Enligt något tidigare inlägg om samma fråga, så beror det på att minska bränsleförbrukningen, soppaflödet hålls mer konstant. Typ. Rätta mig gärna.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  12. #112
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Marko

    Det är som sagt helt normalt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #113
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Det är så på dessa bilar. Enligt något tidigare inlägg om samma fråga, så beror det på att minska bränsleförbrukningen, soppaflödet hålls mer konstant. Typ. Rätta mig gärna.
    Vet inte om du har fel, men det har med avgasreningen att göra att vissa ämnen minska genom att man sprutar in extra bränsle när man släpper av gasen
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  14. #114
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Vet inte om du har fel, men det har med avgasreningen att göra att vissa ämnen minska genom att man sprutar in extra bränsle när man släpper av gasen
    Något bränslerelaterat är det iaf
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  15. #115
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Ni har alla rätt men skriver det på olika sätt. Så för att fortsätta med samma svar som alla andra..
    Det har med förbränningen av alla ämnen i bränslet att göra, det hela beror på att när det skett insprutning av bränsle/luft och turbotrycket är under ladd som man sedan släpper på gasen ligger fortf. avgaser kvar som inte blivit korrekt förbrända. Dessa måste förbrännas för att inte sätta igen katalysatorn (b.la.) och därmed ökar varvtalet lite efter du lyft foten från pedalen.

    Det hände mig när jag precis blivit Saab-ägare och petat i Steg 1 (originalmappning eller tunad mappning har inget att göra med denna förbränning, det vart bara mer uppenbart för mig när jag började köra mer "inspirerat") då jag hade bra ladd i turbon och snabbt släppte pedalen men kopplade inte ur..bilen liksom fortsatte gasa på vilket jag inte var beredd på. Blev till att bromsa lite hårdare
    Senast redigerat av Kerim den 2016-02-23 klockan 19:53.

  16. #116
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Tomgång hänger kvar OG9-5

    Hej! Ursäktar mig i förväg men jag vet fan inte vad jag ska söka på för att komma fram till rätt tråd!
    På den 9-5 jag har nu så sjunker inte varvtalet direkt när jag frikopplar utan den stannar kvar i 2-3 sekunder, och på 9-5an jag hade innan så kunde den stanna i upp mot 6 sekunder. Vad beror det på? Akut farligt och dags att åtgärda eller?Mvh

  17. #117
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Beror oftast på luftläckage.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #118
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Bara att börja se över vakuumslangar då antar jag?
    9-5 Vector SC 2.3t -04 *Såld
    9-5 Griffin SC 2.3t -09 *Daily
    Amatörpyglar med gripen!
    http://forum.saabturboclub.com/showt...r%C3%A4schning

  19. #119
    Trionic7 gör så att varvtalet hänger kvar eller ökar lite vid växlingar men under en kort tid (klicka på länken efter DrBoost för att komma till just den tråden)
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost Visa inlägg
    Hej !

    Enkelt förklarat kan man säga att motorn behöver gå med en viss last för att brinna snyggt, därav det sega släppet. Finns INGEN anledning till att plocka bort detta, faktum är att det hjälper till att stötta varvtalet vilket kan underlätta växling. (minskar varvtalskillnader mellan motor-transmision).

    Vanligtvis brukar nyblivna Saabägare (gäller vissa modeller av bilar, o banne mig vissa modeller av ägare oxo... ) ha synpunkter på detta. Emellertid så vänjer (adapterar ) de sig med fenomenet tämligen snabbt o varvtalshänget är inget problem.
    Detta fenomen har det skrivits om otaliga gånger i många trådar och går att söka efter och bilar med modifierad mjukvara kan avvika åt båda hållen så information om det är original mjukvara eller ej är viktig (som alltid)

    Flera sekunder låter dock som en defekt

  20. #120
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ja, börja där. Byt o-ringarna över och under spjällhuset också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Varvtal ökar vid växling NG9-3 B207
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 14:38
  2. [LÖST] Varvtal ökar med 800 rpm när AC slås på? OG9-3 Trionic5
    Av TurboCab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 14:41
  3. Hur långt upp i varvtal hänger B2x4 med?
    Av turbo kungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 20:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •