Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 127

Ämne: Varvtal ökar/hänger kvar vid växling OG9-5/OG9-3 B2x5

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Ett vanligt fenomen på lågfriktionsmotorer, med ett svänghjul som har låg massa samt lågt komp, den fortsätter att öka om du trampar gasen i botten och hastigt släpper. Se till att växla lite tidigare innan varvtalskalan är slut, du tjänar nada på det...på en sugis kanske, men inte med en svensson turbo som har max vrid från 2k rpm.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  2. #42
    min e likadan. inget ja har orkat störa mig på. bilfan går bra iaf :P
    9-3 aero 2001

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Ett vanligt fenomen på lågfriktionsmotorer, med ett svänghjul som har låg massa samt lågt komp, den fortsätter att öka om du trampar gasen i botten och hastigt släpper. Se till att växla lite tidigare innan varvtalskalan är slut, du tjänar nada på det...på en sugis kanske, men inte med en svensson turbo som har max vrid från 2k rpm.
    Har inte dessa motorer ett ganska rejält svänghjul? Jag tycker den verkar väldigt seg när det gäller att ändra varv åt ena eller andra hållet. Min gamle 240 är som en motorcykel i jämförelse
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Ett vanligt fenomen på lågfriktionsmotorer, med ett svänghjul som har låg massa samt lågt komp, den fortsätter att öka om du trampar gasen i botten och hastigt släpper. Se till att växla lite tidigare innan varvtalskalan är slut, du tjänar nada på det...på en sugis kanske, men inte med en svensson turbo som har max vrid från 2k rpm.
    Har inte dessa motorer ett ganska rejält svänghjul? Jag tycker den verkar väldigt seg när det gäller att ändra varv åt ena eller andra hållet. Min gamle 240 är som en motorcykel i jämförelse
    ja precis, någon motorbroms är det inte tala om.
    men någon rusgas har i alla fall inte jag...trycker jag in kopplingen och släpper gasen varvar den ner direkt.

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Åre
    Inlägg
    12
    Jag har inte heller märkt av ngn rusning..
    Eller så har jag kanske redan nya uppgraderingen i fötterna, och inte tänker på de!?
    (aero m02)
    9-3 Aero SC 2.0 XWD -09
    9-3 Aero Salomon M02
    900 s NG94

  6. #46
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Jag har precis samma fenomen på min 9-3 Aero '02a.
    Första gången trodde jag det var någon slang på insuget som hoppat av, men har av läsning här förstått att det mer eller mindre ska vara så pga emissionskrav.

    Lite störigt tycker jag det är, borde slita mer på lamellen tycker jag.

    Blir stor skillnad om man släpper gasen lite innan man kopplar ur, men det känns väldigt konstigt att köra så.

    Vet inte om någon av trimfirmorna modifierar det där när bilen chippas?

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    1
    Hejsan
    Mitt första inlägg här efter att återigen blivit SAAB ägare. Förra gången var det en 99'a från -73. Ja, det var några år sedan sist

    Tyckte att denna tråd var precis på spiken vad jag upplevt under de två dagar jag ägt bilen, en 9-5 2,3t från -04. Man känner sig som en jävla amatör när man växlar och det varvar och rycker i skarven. Jag har inte fått till några mjuka snygga sportiga växlingar ännu.
    Jag är helt uppfödd med sugmotorer. Får väl "lära om". Skönt att höra att man inte är ensam och att det antagligen inte är fel på bilen i alla fall.
    mvh // Ove Tegnér

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    115
    Samma sak för mig , en mycker irriterande sak de där !

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Japp har samma fenomen, mer på bilen med BioPower program, men på den röde fördärvar det växlingarna då jag får problem att synka.

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    22

    Svårkört...

    Som så många andra upplever även jag samma fenomen när jag kör pappas 9-5 2.3t -01.
    Ganska stor skillnad mellan denna och min 9000 2.3T -94.

    Svårt att få till fina växlingar med 9-5:an om man kör "unecodriving" . Varvtalet sjunker inte
    om man växlar snabbt vilket får det att kännas som det "rycks ned" till lägre varvtal då du får i växeln.

    Det jag fått förklarat för mig är att 9-5:an har mycket större och lättare svänghjul för att bl.a. minska
    bränsleförbrukningen, vilket också upplevs som reducerad motorbroms.
    Men en hel del kan nog sitta i benen...
    There are two types of drivers, those who drive a Saab, and those who want to.
    Saab 9000 CSE 2.3T -94 Aerokopia

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    9-5an har ett mycket tyngre svänghjul

  12. #52
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Rusgas vid växling

    Ett litet trådlyft här. Har ju nyligen införskaffat en 9-5a och ju mer jag kör desto mer stör jag mig på detta fenomen. Finns det någon som fått bort det på något sätt? Kanske med ny programvara eller liknande tänkte jag.

    /David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Rusgas vid växling

    Jodå det går att mappa bort, genom att ändra tidsfördröjningen som spjället stängs också TipIn/Out, dock lite lurigt att justera då det gärna blir ryckigt vid normal körning.

  14. #54
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Rusgas vid växling

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Jodå det går att mappa bort, genom att ändra tidsfördröjningen som spjället stängs också TipIn/Out, dock lite lurigt att justera då det gärna blir ryckigt vid normal körning.
    Kombinationen med aggresivare pedalskalning/map verkar göra susen på min nu
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #55

    Re: Rusgas vid växling

    Menar ni alltså att det skall vara såhär?
    Min kanske varvar upp 3-500v när jag växlar på låga varv, det kan ju inte vara normalt..

    Vore nice om man kunde lösa det på något vis.

    MVH/

  16. #56
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Rusgas vid växling

    Citat Ursprungligen postat av KaptenHaddock
    Menar ni alltså att det skall vara såhär?
    Min kanske varvar upp 3-500v när jag växlar på låga varv, det kan ju inte vara normalt..

    Vore nice om man kunde lösa det på något vis.

    MVH/
    Går att lösa i mjukvaran.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #57

    SAAB 9-5 Släpper ej gasen vid växling

    Hej!

    Har en SAAB 9-5 2,3 -00, manuell låda
    Problemet är följande,

    Motorn vill inte släppa gasen direkt vid vid koppling, varvtalet stiger vid urtrampning, för att efter någon sekund gå ner i varv som den skall.

    Har plockat ur och rengjort spjällhuset, med kanske något bättre resultat.

    Any ideas?

    / Steve Hallsten

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: SAAB 9-5 Släpper ej gasen vid växling

    Jag har samma fenomen i min 06:a. Detta framträder dock långt ifrån varje växling, kanske en av fem. Varvtalet stiger inte mkt alls, kanske 100 rpm och sjunker efter knappt en halv sekund.

    Jag vet ej exakt vad det beror på, men jag vill minnas att jag någonstans har läst/hört att det är normalt. En s.k. "Saab-egenskap"

    Edit: Detta går att förhindra om man släpper upp gaspedalen precis innan man kopplar. Inte så race-aktigt kanske....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: SAAB 9-5 Släpper ej gasen vid växling

    Det är fullt normalt, dock så finns det risk för övervarvning om man gör det rakt på varvstoppet.

    Det är ju så att det alltid finns bensin i motorn, och när du växlar så förbränns det som fortfarande inte har hunnit förbrännas.

    Något sånt har jag för mig att det var, så det är helt normalt.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  20. #60

    Re: SAAB 9-5 Släpper ej gasen vid växling

    Tackar för tips och råd.

    Det finns ju rimligtvis bensin kvar i fler motorer än SAAB's vid växling, har inte upplevt detta fenomen förut...?

    Har iofs inte kört överdrivet många Saab'ar, men har inte upplevt detta förut heller.

    Skulle tippa på att den varvar upp mellan 150-300 varv, lite beroende på var i registret den är.

    Inget som stör direkt, kul att veta orsaken bara.

    // Man tackar

    Steve

Liknande ämnen

  1. Varvtal ökar vid växling NG9-3 B207
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 14:38
  2. [LÖST] Varvtal ökar med 800 rpm när AC slås på? OG9-3 Trionic5
    Av TurboCab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 14:41
  3. Hur långt upp i varvtal hänger B2x4 med?
    Av turbo kungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 20:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •