Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 127

Ämne: Varvtal ökar/hänger kvar vid växling OG9-5/OG9-3 B2x5

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Enkelt förklarat kan man säga att motorn behöver gå med en viss last för att brinna snyggt, därav det sega släppet. Finns INGEN anledning till att plocka bort detta, faktum är att det hjälper till att stötta varvtalet vilket kan underlätta växling. (minskar varvtalskillnader mellan motor-transmision).

    Vanligtvis brukar nyblivna Saabägare (gäller vissa modeller av bilar, o banne mig vissa modeller av ägare oxo... ) ha synpunkter på detta. Emellertid så vänjer (adapterar ) de sig med fenomenet tämligen snabbt o varvtalshänget är inget problem.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Enkelt förklarat kan man säga att motorn behöver gå med en viss last för att brinna snyggt, därav det sega släppet. Finns INGEN anledning till att plocka bort detta, faktum är att det hjälper till att stötta varvtalet vilket kan underlätta växling. (minskar varvtalskillnader mellan motor-transmision).

    Vanligtvis brukar nyblivna Saabägare (gäller vissa modeller av bilar, o banne mig vissa modeller av ägare oxo... ) ha synpunkter på detta. Emellertid så vänjer (adapterar ) de sig med fenomenet tämligen snabbt o varvtalshänget är inget problem.
    Enda nackdelen är att det gör att man (läs: jag) undrar hur i hela friden kopplingen hanteras när man kör andra bilar efter att ha kört 9-5:an...

    En känguru från Italien är okänt egentligen.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Mm.
    Kan bara instämma.
    Nu är jag van, men som tidigare talare, så undrar jag egentligen hur klokt detta är mot transmissionen. Speciellt dem dagarna man verkligen utnyttjar hästkrafterna. Kör man lungt, så är det inga problem. Men när man ger benet, säg upp till 6000rpm, släpper gasen, frikopplar, slår i nästa växel, släpper kopplingen och går på gas. Under denna tiden, så hade en "vanlig" bil sjunkit i varv, medans saaben varvar fortfarande. Vilket borde bli ett väldigt onödigt kopplingsslir när man går på nästa växel när motorn varvar 6000rpm och ska sjunka ner till 4000 ?
    Dvs, detta borde ju vara något sorts form av fullgasväxling ?

    Eller tänker jag helt uppåt väggarna ?

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 105
    Jag tycker också att det är bajs. Dessutom är styrsystem så sunkigt programmerat att bilen inte bara "hänger" vid samma varvtal, utan även varvar upp mellan växlingar om man växlar snabbt.

    Dvs. om man ger full gas till säg 4000 varv, släpper gasen snabbt samtidigt som man kopplar så hinner inte servomotorn stänga gasen och motorn varvar upp en bit över 4000 varv för att sedan sakta sega sig ner.

    Det spelar ingen roll vad navelskådarna på SAAB säger, detta är extremt irriterande vid någorlunda sportig körning och gör 9-5 om möjligt ännu mer "gubbig".

    Om BMW, Audi osv. klarar av miljökrav utan att ha gaspedal indränkt i klister borde SAAB också göra det. Att någon på SAAB försöker övertyga kunder att "det är för deras eget bästa" är ett solklart fall av att man inte fattar vad man håller på med. GE KUNDERNA DET KUNDERNA VILL HA.
    Signatur...

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    48
    Intressant tråd...
    När jag började köra Saab, 1996, var detta med "mellangas" det som störde mig mest. Min direkta tanke var att det knappast kan vara roligt o jobba som synkring vid en snabb uppväxling, tex i omkörning 3an - 4an.
    Kommer man från en BMW eller Alfa så känns Saaben sååå seg i nedvarvningen.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Oki verkar som den ända lösningen är att byta märke. Aja man vänjer sig säkert.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 105
    Navelskådare på SAAB kommer säkert att dyka upp och "läxa upp" konsumenter att sunkiga gasresponsen är till deras eget bästa och att alla andra minnsan borde ha det så...till slut kommer konsumenter att få nog med skitbilar, GM få nog om att blöda pengar för att hålla SAAB flytande och uppfinnar-Jockar med noll koll på konsumentbehov kommer att få att söka nya jobb.
    Signatur...

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75
    Här har jag en annan vinkel på samma problem:

    Min og900 med Lucas har för sig att låta tomgångsvarvet vara ca 1500 rpm när bilen rullar. När sedan hastigheten är noll så lägger sig tomgången på ca 900 rpm som sig bör. Det blir lätt lite skumt vid kökörning då motorn varvar alldeles för mycket...

    Notera att detta verkar förekomma på Lucas och T5 men inte på T7.

    Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Jag har ingen saab längre men... Min Passat "lider" av detta. Som Dr Boost säger har det med miljön att göra. Rent tekniskt så, 1.8T motorn ifrån wag så handlar det om friktion. I Wag fallet om ett extremt lätt svänghjul. Det märks när man accelererar snabbt och växlar, då varvtalet fortsätter ett par hundra varv till.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 105
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Jag har ingen saab längre men... Min Passat "lider" av detta. Som Dr Boost säger har det med miljön att göra. Rent tekniskt så, 1.8T motorn ifrån wag så handlar det om friktion. I Wag fallet om ett extremt lätt svänghjul. Det märks när man accelererar snabbt och växlar, då varvtalet fortsätter ett par hundra varv till.
    Mja, jag tror snarare att det beror på att servomotorn som styr spjället inte hinner stänga tillräckligt fort när du kopplar ur.

    Dvs. När man håller fullgas och sedan kopplar ur samtidigt som man släpper gasen håller servomotorn fortfarande på att stänga spjället. Det som händer är att motorn rusar upp i varv då spjället inte är stängt och motorn är obelastad. Extremt irriterande. Om dom gör det för att PID-systemet reagerar för sakta (den ska också öppna spjället lite mer än det behövs för att minska turbo-lagen) eller för att minska utsläppen av kolväten vid transienta händelser låter jag vara osagt, men kan andra tillverkare fixa det borde SAAB också kunna göra det.
    Signatur...

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    siter ingen motor som stänger spjälet de sköter en ganska så kraftig( för ändamålet) fjäder som gör de .. klumpen på spjälhuset ineholler en magnet

    ja holle med docktorn å hopaps han yterar sig mera i fallet
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #32
    Guest
    Guest

    Varvtal ökar/hänger kvar vid växling OG9-5 B2x5

    - SAAB 9-5 -00, 2,0T, 17000mil

    Har just fått tillbaka min bil efter service (byte av turbo efter haveri)
    Nu "varvar" bilen (+200-400 rpm) i samband med att man kopplar ur och ska växla. Detta har han inte gjort tidigare. Någon som känner till symptomen och vet vad som måste göras?

    Vid turbobytet upptäckte man även att det rassalde och hade sig vilket resulterade i att man tog bort balansaxelkedjan samt satte i en ny kamkedja. Balansaxlekedjan sattes aldrig i igen. Man sa till mig att den inte direkt behövdes. Jag skulle kanske känna lite mer vibrationer från motorn men någon annan funktion hade den inte. Stämmer detta? Kan detta ge symptomen som jag beskrev ovan? Knappast väl eller ..?

    Jag har själv inte felsökt något ännu då jag inte vet vart jag egentligen ska börja.

    Har även försökt på saabforum.nu men vissa hänvisade mig hit för här fanns mer kompetens.

    Hoppas på svar. Ha dä gött !

    mvh Dixner

  13. #33
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Att varvtalet hänger kvar lite precis vid växling ska vara där har precis likadant på min kärra. kommer inte ihåg varför det är så men det finns fler trådar om detta så sök lite och du lär finna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #34
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Varvtalsökningen beror på fribränningen av restbränsle som görs för miljöns skull.
    Att det märks mer nu beror på att motorn har lättare för att svara på gas pga mindre friktion då balansaxelkedjan är borta.

    För övrigt är jag inte alls förtjust i motorgången med klippt kedja på just 9-5

  15. #35

    Rusgas vid växling

    Hej!
    Min bil (9-3 Aero - 01:a)
    har den egenskapen att vid växling rusa upp i varv...
    Jobbigt när man drar den mot det röda och den varvar upp 500-1000 rpm...
    även jobbigt att köra med överhuvudtaget då det bara känns dumt.

    Vad är de som behövs för att den ska bli normal, är det en uppdatering av mjukvaran till gasspjället som kan göra susen ?

    Tacksam för svar
    Mvh
    / Niklas

  16. #36

    Re: Rusgas vid växling

    Citat Ursprungligen postat av K.Racing
    Min bil (9-3 Aero - 01:a)
    har den egenskapen att vid växling rusa upp i varv...
    Detta är vanligt i moderna motorer från många tillverkare. Anledningen till detta fenomen är att de håller gasspjället öppet en kort stund för att bränna upp det bränsle som finns kvar i insuget och undvika att motorn går fett strax efter gassläppet. Målet är naturligtvis att minska oönskade utsläpp.

    Citat Ursprungligen postat av K.Racing
    Vad är de som behövs för att den ska bli normal, är det en uppdatering av mjukvaran till gasspjället som kan göra susen ?
    Du behöver programmera om timingen i dina ben. Släpp gasen några millisekunder innan du trycker ner kopplingen. Jag irriterade mig på "rusningen" när jag bytte från 9000 till 9-5 1999, men efter en liten omprogrammering har jag inte haft något problem.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Mjukvara kan vara en lösning,det kan också vara en vacumslang som läcker lite.
    Min bil var precis likadan och den hade varit så sen jag köpte den,när sen check engine uppkom så fattade jag misstankar,det var en slang som torr-spruckit,byte den och det blev mycket bättre! Bilen blev mer sus i också !

    /M
    Akta skinnet!

  18. #38
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591
    Så e min med o så ska det va med T7 har jag fått förklarat för mig.. precis som i svaret lite längre upp

  19. #39
    Okej, tack för svar.

    Har hört det med att den ska hålla varvet lite för att undelätta vid växling men att den rusar så som min är obehagligt, men visst benen behöver programmeras om, men jag tycker det är oroväckande mycket den rusar...ska kolla efter torrspruckna slangar...ska in på SAAB med och se vad en uppdatering av mjukvaran kostar..

    Mvh
    / Niklas

  20. #40
    Hej igen!
    Har nu fått mitt körkort för ett par veckor sen och dvs, kört en hel del mer med bilen än innan, och man vänjer sig vid detta att den rusar!
    Och även märkte jag en positiv förändring när jag satte på en katalysator, då jag körde utan innan!

    Så ni som kör utan katt och tycker detta är ett problem med Rusgas, sätt på en katt! Turbon måste ha lite mottryck för att inte snurra helt fritt!

    Mvh
    / Niklas

Liknande ämnen

  1. Varvtal ökar vid växling NG9-3 B207
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 14:38
  2. [LÖST] Varvtal ökar med 800 rpm när AC slås på? OG9-3 Trionic5
    Av TurboCab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 14:41
  3. Hur långt upp i varvtal hänger B2x4 med?
    Av turbo kungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 20:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •