Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken Topplockspackning?

  1. #1

    Vilken Topplockspackning?

    Hej, jag har en saab 9000 turbo, 91:a som jag håller på och byter topplockspackning på.

    Tog bort den gammla packningen och beställde en ny. Fick hem den efter några dagar men såg till min förvåning att den inte ser lika dan ut som den som satt på. Skillnaden är att min packning har vattenkanaler runt varje cylinder men den nya packningen hade bara vattenkanalshål vid första cylinder. Snackade med dem på mekonomen och de satt att de var rätt packning för min bil, men det stämmer ju inte :S

    någon som vet vart man kan få tag på en packning som stämmer överens med min beskrivning? Kan bifoga bild senare. /Leo

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Kan det vara så att din gamla packning med tiden fått för många hål till kylkanalerna? Jämför gamla och nya packningen till min B202 t16 från 1992. Trodde först jag fått fel packning pga att det saknades ett antal hål. Svaret är att det ska inte vara så många hål i packningen som det är kylkanaler. Den nya packningen är rätt, så har den gamla sett ut en gång.

    gamla packningen


    nya packningen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    71
    När jag bytte packning så såg den gamla och nya lika ut (med kylvattenhål runt om på alla cyl). Köpte min på SAAB.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Kan det vara så att din gamla packning med tiden fått för många hål till kylkanalerna? Jämför gamla och nya packningen till min B202 t16 från 1992. Trodde först jag fått fel packning pga att det saknades ett antal hål. Svaret är att det ska inte vara så många hål i packningen som det är kylkanaler. Den nya packningen är rätt, så har den gamla sett ut en gång.

    gamla packningen


    nya packningen

    Sådär ser min gammla ut exakt, och den nya. Men det låter väldigt konstigt att hålen ska ha kommit efter ett tag, vad händer då med packningsresterna som släpper? Det känns ju som att den nya packningen blockerar vattenkanalerna, vilket inte låter helt rimligt för mig :S

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 478
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av leo90
    Sådär ser min gammla ut exakt, och den nya. Men det låter väldigt konstigt att hålen ska ha kommit efter ett tag, vad händer då med packningsresterna som släpper? Det känns ju som att den nya packningen blockerar vattenkanalerna, vilket inte låter helt rimligt för mig :S
    Packningen ska ha små hål stansade lite varstans som bilden på den nya packningen visar.

    Detta är ett sätt att kontrollera så kylvätskeflödet tar "rätt" väg.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: Vilken Topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av leo90
    Hej, jag har en saab 9000 turbo, 91:a som jag håller på och byter topplockspackning på.

    Tog bort den gammla packningen och beställde en ny. Fick hem den efter några dagar men såg till min förvåning att den inte ser lika dan ut som den som satt på. Skillnaden är att min packning har vattenkanaler runt varje cylinder men den nya packningen hade bara vattenkanalshål vid första cylinder. Snackade med dem på mekonomen och de satt att de var rätt packning för min bil, men det stämmer ju inte :S

    någon som vet vart man kan få tag på en packning som stämmer överens med min beskrivning? Kan bifoga bild senare. /Leo
    köp org packning så Saab så får man rätt..
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443
    Tror inte att du fått annan (fel) packning, däremot din gamla packning är i upplösnings tillstånd och de är svårt att se var hade du
    dina hål ? Din bil måste haft enorma problem med läckande vatten från toppen och kärlet och packningen pga högre värme blev uppät.

    PS! packnings tillvärkare kopierar org packning är min logiska tänkande.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av George
    Tror inte att du fått annan (fel) packning, däremot din gamla packning är i upplösnings tillstånd och de är svårt att se var hade du
    dina hål ? Din bil måste haft enorma problem med läckande vatten från toppen och kärlet och packningen pga högre värme blev uppät.

    PS! packnings tillvärkare kopierar org packning är min logiska tänkande.

    Med vänlig hälsning
    George
    jo så kan det nog vara, tyckte bara att hålen i blocket skulle vara lika stora i packningen, men det kanske bara ska vara så på cylinder nr 1? Skulle ju vara tråkigt om man kör på fel packning och måste riva toppen igen senare.
    Någon som har lust och förklara varför det bara är lika stora hål i packningen på cylinder 1? /mvh Leo

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443
    Jo,
    Hyvens förklarade i inlägget ovan. De är bara så. De är ingen fara att montera. Har en liggande ny packning från SP för min 91-9000-2,3 och den ser ut exakt som din.
    Annars kan du se på min hemsida under länken ”kam” packning för kort topp , enda skillnad är att den är kortare mot din lång topp.
    Själva vatten gångar är detsamma.

    PS! gör rent kolvar och slipa ventiler de gör gott till din motor. Passa upp att kamkedjan inte rammar in och ha koll på nollningen.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning, hjälp mig bestämma vilken..
    Av Mangs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 15:35
  2. Topplockspackning 16V<--->8V
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 10:01
  3. Topplockspackning?
    Av hagv i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 02:33
  4. Topplockspackning vilken??
    Av *VaLLe* i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 23:38
  5. Topplockspackning?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •