Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skumt elfel, jordpunkter?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Skumt elfel, jordpunkter?

    Boomshakkalakk.

    Häromdagen la bensinmätaren av och direkt därefter färddatorns display (lilla färddatorn). Alla säkringar kollades och byttes för säkerhets skull utan att det hjälpte mer än just precis efter bytet, därefter slocknade skiten igen. Nya säkringar igen hjälpte inte. Alla andra instrument funger klanderfritt. Vad kan det vara för fel? Uppenbarligen är det något elektriskt, men bil-el är ju lite snärjigt som ni säkert vet

    En del andra diffusa elfel finns också, höger positionsljus funkar ibland, ibland inte, samma sak med lampan i höger framdörr.

    Frågan är om det kan vara jordpunkterna som behöver ses över? Rengöring och kontaktspray?
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Standardsvar; Ja jorden är ofta skyldig till eländet
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Standardsvar; Ja jorden är ofta skyldig till eländet
    Hehehehe vitsigt

    Jag kollar det först då, skall bara hitta dom jämrans jordpunkterna......*hoppas på Haynes*
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Sitter en som kan va skyldig i nedre kanten av framrutans nedre balk.. mycket nedre.. men framför(utgår från normala framåtfärdriktningen) instrumentpanelen, (kallas bakom) så finns denna, iaf på min 9k från -87
    Den strulade på min bil med liknande symptom.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Inverness/Orsa
    Inlägg
    15
    Hittat några lämpliga jordpunkter? Fungerar tempmätaren alltså? Min bensinmätare och tempmätare visar oregelbundna värden titt som tätt och jag misstänker jordningen. Dom instrumenten verkar gå på samma jord. Det är iaf bara en kontakt som går in till dom två instrumenten och dom ledningarna försvinner in i den stora kabelhärvan som går bakom panelen... Dom rör sig hur som helst "i takt" förutom att bensinmätaren uppdateras typ var 21a sekund...
    Hemma: 9-3 Cab Aero V6 Aut -08
    På jobbet: SAAB 340
    Har haft: 9000 Aero Aut -96 Maptun Steg2

  6. #6

    Re: Skumt elfel, jordpunkter?

    Fick ni någon ordning på det ?
    Jag har samma problem. Tankmätaren, tempmätaren och displayerna blir svarta och brukar komma igång efter ett tag men ibland fungerar dom från start.
    Saab 900 SE 2,0t -94 BSR steg 1
    Saab 9000 CSE 2,3t -96 [Såld]

Liknande ämnen

  1. Skumt elfel..
    Av Znarf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 23:52
  2. Skumt elfel 9-5 03?
    Av 95vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 19:07
  3. Skumt elfel.
    Av Conny L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 23:39
  4. Skumt elfel.....
    Av Silver AERO i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •