Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Är Automotorsport en "volvotidning?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Är Automotorsport en "volvotidning?

    Eller är Volvo en så pass mycket bättre bil?


    Sitter och tittar efter ny ride. Kollat lite på andra og93, aero ss, 9-5 sedan och kombi, m5, s4, och rx8. Av någon händelse så länkas jag över till AMS (inte arbetsförmedlingens!) -sida. Börjar läsa där om Saabarna och hamnar i något test mellan aero ss och s60 2.5t. Testet går till volvo, och detta trots att det inte är deras största motor vilket inte känns helt bra i mitt instabila saabhjärta.

    Följdaktiligen börjar jag leta andra tester och det jag ser är volvo tar hem alla trots att jag inte tycker det är rätt bilar som jämförs. En 9-5a får tom stryk av en s60 och i kombitestet blir det såklart också vinst för volvo.


    Är tidningen köpt eller är det såhär vägen ligger. Volvobilarna får bättre omdömmen när det gäller kraft, stabilitet, funktion, känsla - ja det mesta!

    Snälla säg att det inte är så här så jag kan sluta titta på volvoannonser och motivera mig till att fortsätta köra saab! Märket som gör att jag sitter här då både morfar och mammsen har jobbat på saab.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Sommar bilen är en og 900 Aero t16 som ja är mkt glad över , Min familje bil är en volvo 855 glt 95 som ja bara hoppas på att få sålt nu helst för att kunna köpa mig en mint condition og 900 cc först då är lyckan total. Har sett många tester som visar motsatsen, du kan va lungn. mvh

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Volvo gör inga dåliga bilar men de flesta biltester "volvo vs saab" är helt snedvridna enl mig....

    Tycker det verkar riktigt sjukt i vissa tester, volvo vinner alltid i slutändan...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782
    Detta fenomen är inte lika självklart när utländska motorjournalister får säga sitt, jag har ett gäng gammla tester mellan s80 och 9-5 liggandes där SAABen spörar Volvon, i Svenska tester hade förhållandet varit det omvända, i Sverige ses SAAB som kusinen från landet som är charmig men inte riktigt räcker till, utomlands har man inga sådana fördomar utan jämför bilarna på deras meriter!!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Jag tycker att automotorsport nästan alltig utser tyska bilar till vinnare.Det tycker jag är skummt (eller inte efter som tidningen är tysk)

    Mvh

  6. #6
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Jag tycker att automotorsport nästan alltig utser tyska bilar till vinnare.Det tycker jag är skummt (eller inte efter som tidningen är tysk)
    Mvh
    Håller med dig helt och fullt! ..därför avslutade jag prenumerationen av den blaskan.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Glöm inte Håkan Matssons test med Volvo V70R och Saab 9-5 Hirsch.

    "Naturligtsvis så finns det inga vetenskapliga metoder för att bedömma design, men jag vidhåller att ingen av dessa bilar är riktigt lyckad. Volvon är för försiktig med tanke på vad den faktiskt har att bjuda på. Ronden till Volvo."

    ROND 4: KÄNNA
    VOLVO vs. SAAB
    3 - 1


  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Det är som att se TopGear... Hur ofta är det inte Aston som läxar upp både ferrarri, lambo, königsegg mfl? De är hemmatama som man säger längre söderut..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Det är som att se TopGear... Hur ofta är det inte Aston som läxar upp både ferrarri, lambo, königsegg mfl? De är hemmatama som man säger längre söderut..
    Jo men de höjer ju alla engelska bilar till skyarna.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Fast det ligger nog en hel del i de tester du tänker på. Tänk bara på hur illa det gått för Saab det sista deceniet. Är väl klart att det också visar sig på deras produkter när det inte finns pengar i kassan. Volvo däremot har ju blivit en riktig kassako på senare tid. Där finns det gott om pengar att utveckla bra egna produkter.

    När du ändå funderar på biltester där 9-3 SS Aero är med så tycker jag du ska kolla in testet mellan Sabb 9-3 SS Aero, Volvo S60 2.5T och nya Audi A4 2.0T i Auto motor sport. Där är det Audin som vinner med råge, en hel sekund snabbare till hundra än de andra två tex.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Jag kör nya volvobilar på jobbet varje dag, när jag skall hem så sätter jag mej i min nu 5 år "gamla" 9-5:a och genast lyser man upp och känner sej hemma, man trivs helt enkelt.
    Tur att man väljer bil efter vad man tycker och inte vad tidningarna tycker.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Det är som att se TopGear... Hur ofta är det inte Aston som läxar upp både ferrarri, lambo, königsegg mfl? De är hemmatama som man säger längre söderut..
    Men de gillade ju SAAB acceleration

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Top Gear är lyckligtvis nästan helt befriad från förnuft till fömån för känslor - jag håller helt med om att Aston Martin spöar allt annat. I Sverige har jag läänge haft en känsla av att Volvo lyckats sköta journalistrelationerna mer kramgott (pussipussi) än Saab.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Glöm inte Håkan Matssons test med Volvo V70R och Saab 9-5 Hirsch.

    "Naturligtsvis så finns det inga vetenskapliga metoder för att bedömma design, men jag vidhåller att ingen av dessa bilar är riktigt lyckad. Volvon är för försiktig med tanke på vad den faktiskt har att bjuda på. Ronden till Volvo."

    ROND 4: KÄNNA
    VOLVO vs. SAAB
    3 - 1

    jepp det testet är riktigt dåligt... när skall rättvisan infall?!
    Kör: 9000 Aero -91

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Top Gear är lyckligtvis nästan helt befriad från förnuft till fömån för känslor - jag håller helt med om att Aston Martin spöar allt annat.
    /jn
    Ett utmärkt exempel på det är väl ändå deras "Cool wall". Underbart inslag, tycker jag. Värt att anmärka är att samtliga Saabar är cool. Samtliga Volvos och BMWs är uncool eller tom seriously uncool
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Jag kör nya volvobilar på jobbet varje dag, när jag skall hem så sätter jag mej i min nu 5 år "gamla" 9-5:a och genast lyser man upp och känner sej hemma, man trivs helt enkelt.
    Tur att man väljer bil efter vad man tycker och inte vad tidningarna tycker.

    Mvh jocke
    Kan inte annat än att hålla med. Aldrig en Volvo i min ägo iaf!

    Mvh Stoffe

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    493
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Jag kör nya volvobilar på jobbet varje dag, när jag skall hem så sätter jag mej i min nu 5 år "gamla" 9-5:a och genast lyser man upp och känner sej hemma, man trivs helt enkelt.
    Tur att man väljer bil efter vad man tycker och inte vad tidningarna tycker.

    Mvh jocke
    Kan inte annat än att hålla med. Aldrig en Volvo i min ägo iaf!

    Mvh Stoffe
    Det blir nog så, jag jobbade på saab i 6 år, men körde bmw hela tiden.
    Man tappade ju intresset för saabarna när man bara såg massvis
    av trasiga varje dag. Det var så skönt att faktiskt åka i stort sett
    helt problemfritt i 7 år.Men nu har jag ju volvo så då börjar väl problemen antar jag .
    9-3 SC 1,9tid -08

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. nordic i automotorsport
    Av krippe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •