Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Övervarvad turbo...

  1. #1

    Övervarvad turbo...

    Hej har kört en stund med en trasig avlastningsventil (som pyst hela tiden) utan att märka det och turbon verkar att ha tagit stryk av det för spolupptiden är ruskigt långsam (läs: som att köra otrimmat!)
    Mekaniskt så vet jag ej vad som skett i turbon för den snurrar ju fortfarande,någon som vet vad som skett med den eller varit med om något liknande???
    Blir nog att byta den i helgen...skruva skruva....


    thomas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 494
    Anledingen säger du juh själv ... din avlastningsventil är pajj... allt ditt laddtryck går juh ut i atmosfären..

    O Trubon kan således inte heller bygga nått laddtryck... eller JA den försöker juh men du får inget ladd då avlastningsventilen är pajj...
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Tack för snabbt svar....
    vad jag undrade lite var vad som har skett rent mekaniskt med turbon eftersom den övervarvat en längre tid?
    Avlastningsventilen är bytt sedan två månader och spolupptiden är hur långsam som helst...och turbon snurrar men effekten uteblir.

  4. #4
    Någon som vet vad som sker rent mekaniskt med turbon om den övervarvat en längre tid då den inte fått mottryck?(kört med pysande dump ett tag ser det ut till...)
    jag har kännt på turbinaxeln och det är inget onormalt glapp precis,även fått en kompis att känna på den och han menar att den är ok,kan turbinen nypa ändå och ge upphov till en välldigt långsam spolupptid?
    den lär ju varav 120 000varv per minut har jag hört...

    thomas

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Du har redan en tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=219796, så jag föreslår att du fortsätter med den istället för att starta en ny.

    Låser denna.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •