Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kabel genom torpedvägg på OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    28

    Kabel genom torpedvägg på OG9-5

    Ska dra strömkabel genom torpedväggen på en 9-5 Aero-02, nån som har tipps om bra väg att gå. Har kollat lite snabbt men inte hittat nått. Vore glad om jag slipper borra. Vore taksamt för tipps innan jag börjar riva bort handskfack mm för att se bättre.

    Mvh Jonny

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Lossa avtäckningen över pedalerna, där finner du minst två gummigenomföringar, en rakt över bromspedalen samt en högst upp till vänster.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    28
    strålande! då provar jag där

  4. #4

    Kabel genom torpedvägg på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Lossa avtäckningen över pedalerna, där finner du minst två gummigenomföringar, en rakt över bromspedalen samt en högst upp till vänster.
    Behöver nog lite mer hjälp. Har en 01 Aero Automat. Den bussning som är ovanför bromsen är rätt fullsmetad med en rätt tjock härva redan. Och den till vänster hittar jag inte ens på. =( Vajern till huven bär iväg upp till vänster men där kommer jag nog inte igenom med min groffsing kabel. Tänkte om det kanske är någon skillnad för mig för jag åker automat och 1 år äldre bil? Ska igenom med laddtrycksmätar slangen också.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Måste finnas någon genomföring på högersida också. Den används till eluttag kupévärmare.

    Borde vara bakom handskfacket.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Det finns plats brevid org stammen på vänstersidan bakom broms/kopplingspedalen.
    Men det är TRÅNGT. Dock går det att få igenom kabel. Skam den som ger sig
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  7. #7
    Jo det är ju där eller borra eget som gäller har jag märkt. Så det blir till att montera ner lite mer grejjer så man kommer åt. Sen är det väl bara till att börja pressa då.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 10:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Måste finnas någon genomföring på högersida också. Den används till eluttag kupévärmare.

    Borde vara bakom handskfacket.

    /F
    jao där är det inge problem. Men vill inte ha strömmen gå på samma sida som lågnivån för att minska störningar. Men ska använda mig av den genomföringen också. Ska gå till en egentillverkad knappsats och styra lite lull lull i bilen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242
    Polaren drog sin in på högersida längs med boxen framme vid vindrutan.

  10. #10
    du skulle inte kunna fota och lägga upp bilden här? säkert fler som blir hjälpt av det
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 10:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242
    Nja inte riktigt men kan nog förklara rätt simpelt.
    Vid vindrutetorkarna så sitter det en lång plastbit som går ända från bilens höger sida till vänstersidan.
    Ta bort den så mycket att du kommer under för att skruva och pilla lite.

    Där under sitter det ett lock som är skruvat med 4st muttrar.
    Använd en långhylsa där, kan nog vara rätt bökigt med vanliga fasta nycklar där.

    Nu när den är lös så ser du en box där inne, koppla bort den stora kontakten på den och lägg allt åt sidan.

    Dra nu kabeln ifrån batteriet och fäst den lite som du vill, jag har för mig att vi försökte gömma den under något plasthölje bakom motorn.

    Sen borrade vi upp ett hål brevid den tjocka kabelstammen som går till boxen.
    Lite halvtrångt men det går om man vill.
    Sätt sen gärna något slags gummi inne i hålet för att skydda kabeln.

    Vi gjorde som så att vi skar upp ett hål i det tjocka gummihöljet för kabelstammen till boxen sen och satte i kabeln där som vi sedan drog ut vid den stora kontakten.
    Tänk på att använda el- och vulktejp runt där ni skär upp hål för kabeln för att skydda boxen ifrån vatten och fukt.

    Nu går ni in under handskfacket och skruvar bort plasten undertill.

    Släpp sedan ner kabeln brevid boxen, ska finnas ganska stora hål i plåten som boxen sitter ni.

    Nu bör ni kunna hitta kabeln under/bakom handskfacket och kunna dra fram den.

    Dra nu kabeln dit du vill och montera tillbaka alltihop.

Liknande ämnen

  1. Kabelgenomföring torpedvägg NG9-5
    Av Rostensrike i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-11-30, 21:10
  2. Genomföring genom torpedvägg för kupévärmaruttag
    Av Lindborg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-11-04, 13:33
  3. Ström genom torpedvägg, 9-5 aero '06
    Av Timos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 17:47
  4. og9-3 2002:a, dra slang genom torpedvägg
    Av Hbn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 18:20
  5. kabel genom dörr
    Av balo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •