Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: rengöra luftfilter og 9-3 aero-02.Nu fel på bilen!Nu löst!:)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    rengöra luftfilter og 9-3 aero-02.Nu fel på bilen!Nu löst!:)

    Hej!

    Jag tänkte rengöra mitt luftfilter men ser lite komplicerat ut på denna nya bilen med LMM. Är det bara att lossa torxen och lyfta på locket so mser likadant ut som på min 9-3-99?

    Kan man hitta några försvunna hästar i den borttagna skiten?


    MvH
    Matte

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    Nån som bekräfta om det är den lådan man öppnar med torx för att komma åt luftfiltret och om det är något man ska tänka på iom att de sitter en LMM där?

    mvh
    Matte

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    253
    Japp, det är bara att skruva upp den svarta lådan och släppa på klämmorna så har du locket löst.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166

    Re: rengöra luftfilter og 9-3 aero-02

    Citat Ursprungligen postat av MattA

    Kan man hitta några försvunna hästar i den borttagna skiten?

    MvH
    Matte
    Tycker att din bil har presterat riktigt bra mot SotaM så jag tror nog att du har alla hästar

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    Nu var rengöringen av orginalfiltret klart, blåste med lite trycklluft. Tycker den laddade lite mer på orginalmätaren så det såg juh bra ut.

    Passade på att byta tändstiften när jag ändå var igång men blev lite osäker om jag verkligen skulle byta efter att lossat det första, då det satt de dyra PH6 10 eller vad det heter.

    Jag bytte trots allt men de dyrare stiften kanske är bättre?

    Aero++> det var en som lånade bilen och sa han klockat 150-200 på 10s, det låter för bra, kan du kolla det med den gamla uträkningen?

    MvH
    Matte

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    Nu var rengöringen av orginalfiltret klart, blåste med lite trycklluft. Tycker den laddade lite mer på orginalmätaren så det såg juh bra ut.

    Passade på att byta tändstiften när jag ändå var igång men blev lite osäker om jag verkligen skulle byta efter att lossat det första, då det satt de dyra PH6 10 eller vad det heter.

    Jag bytte trots allt men de dyrare stiften kanske är bättre?

    Aero++> det var en som lånade bilen och sa han klockat 150-200 på 10s, det låter för bra, kan du kolla det med den gamla uträkningen?

    MvH
    Matte
    Du måste nog filma din mätare 100-max på 4an.
    Går inte att räkna ut bara 150-200 på 10 sec,var 10 km/h måste jag ha som minst för att kolla upp detta.
    Men det låter lite för bra tycker jag med..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    NU börjar bilen hacka när den gick så bra...

    Bilen gick kanonbra ett par dagar men idag så börjar den hacka vid fullbelastning, när laddtrycket kommer en bit in på det röda fältet börjar bilen skaka. Bilen går bra så länge laddtrycket hålls inom det gula området.

    Så nu undrar jag om mitt byte från orginal tändstift PFR6H10 till BCPR7ES-11, kan ha med dessa ryckningar att göra?

    Eller om något kan ha hänt med min LMM när jag rengjorde luftfiltret, är det känsligt?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    NU börjar bilen hacka när den gick så bra...

    Bilen gick kanonbra ett par dagar men idag så börjar den hacka vid fullbelastning, när laddtrycket kommer en bit in på det röda fältet börjar bilen skaka. Bilen går bra så länge laddtrycket hålls inom det gula området.

    Så nu undrar jag om mitt byte från orginal tändstift PFR6H10 till BCPR7ES-11, kan ha med dessa ryckningar att göra?

    Eller om något kan ha hänt med min LMM när jag rengjorde luftfiltret, är det känsligt?
    Varför rengör man ett luftfilter? Bara att byta.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    mycket sant, men trodde de var sportfilter. När jag såg att det inte var det skaka jag loss så mycket skit jag kunde å satte dit de igen då jag inte hade något nytt med mig.

    Kan LMM tagit stryk av detta, är skak å blurr vid hård belastning normalt förfarande vid kass LMM?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Flyttar till "Motor och motorstyrning".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028
    Låter helt klart som misständningar från stiften.
    LMM tål ju lite iaf, du har la knappast haft "problem" med att skruva loss filtret
    Saablös dåre

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    Man fick juh bända locket rätt bra för att få loss det från karossen så tänkte om man kanske skadat LMM men är det inget troligt symtom kan jag solla bort de. Så tändstiften kan funka kanon på låga varv och laddtryck men blurra på höga laddtryck, få byta tebax å testa...., konstigt att de gick bra i två dagar. Men jag kollad einte gapet på de nya stiften, något kanske fått sig en törn...

    MvH
    Matte

  13. #13
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Har du dragit stiften med rätt moment? Och använder du rätt stift?
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    Tyvärr drog jag för hand, det har alltid funkat förr men kollade inte gapet. Hur kan det funka fint i två dagar å sen bara balla ur på endast maxbelastning?

    Mvh
    Matte

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    548
    Det var inte ett KN eller liknande som man oljar in, blir det för mycket olja så förstör man LMM men du hade blåst rent ett origanlfilter väl?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Jepp, blåste rent orginal filter väldigt försiktigt. Men torxen satt som fan så sprutade rikligt med 5-56 på dem, hoppas inte det kan ha gjort skada.

    Jag hoppas det är min bristande kontroll av gapet på stiften som är orsaken, men varför gå bra i två dagar då, låter som ett kommande fel likt LMM....

    så jobbgt med det ovissa.

    Snälla hjälp?

    MvH

    Matte

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Hej !

    Det kan inte var tändkasset ??

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    hade det inte varit för jag nyss bytt stift å rengjort filtret skulle jag trott de. nu låg kasetten lite på sidan å tycker jag borde fått utslag direkt om det skadat den. Men det kan juh vara otur att kasetten gått två dagar efter dessa byten utan det har med bytena att göra. Men igen, kasetten är juh bytt på garantin för ett kort tag sedan...

    Mvh
    Matte

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    Då var problemet löst!

    I med de gamla platinastiften och bilen gick som ett skott igen...

    Mvh
    Matte

  20. #20
    Har också problem med att bilen rycker vid full gas. Kör de som rekomenderas här på forumet BCPR7ES-11.

    Vad heter Platina stiften? Om man ska köa sådanna?

    /ADAM

Liknande ämnen

  1. Rengöra öppet luftfilter
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 01:01
  2. [LÖST] Oljud framvagn + fel airbag OG9-3
    Av turbo4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 17:37
  3. Rengöra tråget 9-5 Aero -00
    Av Seddzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 17:00
  4. Hjälp! Bilen är död 9-3 Aero -01 *LÖST*
    Av Hulten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 16:58
  5. 9-3 SS Aero, aluminium på insidan, hur rengöra?
    Av polper i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •