Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9000 2,3T LH och TCS går illa

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    9000 2,3T LH och TCS går illa

    Hej!
    Jag har problem med en 9000 2,3T -92 med LH insprutning och TCS.
    När den är kall har den knappt någon tomgång, pendlar mellan 500-1500 varv, och motorn ruskar så det känns i hela bilen. Om man trampar ner gasen så dröjer det något ögonblick och sedan stiger motorvarvet.
    När man växlar upp och ger gas igen så rycker den till ganska duktigt också, och känns allmänt tvekande även vid försiktig körning.

    När man gasar för fullt går den jämnt och bra, menär inte allls så pigg som den ska vara, utan ungefär jämförbar med min andra 9000 som är en 2,3LTT.

    Även om man står på tomgång med varmkörd motor står den och puttrar och går ojämnt.

    Jag har letat vacuumläckor med startgas, men hittar inget fel. Alla tändstift ser fina ut, har provkört annan tändkassett. På rekommendation av Saab har jag bytt en "avluftningsventil" till TCS som sitter på torpedväggen på högra sidan. Då blev den att gå bättre, men långt ifrån bra.
    Ibland blinkar check engine lampan till lite och ibland är den tänd en längre stund, men det finns inga felkoder att läsa ut. Det fanns felkod tills vi bytte "avluftningsventilen" men sen har det inte blivit några fler.

    En kille på Saabverkstan har provkört bilen och tyckte att den går ganska bra, och att det är en gammal bil som inte är mycket att göra nåt åt. Jag tycker den går kasst... men jag vill ju ändå inte lägga ner hur mycket pengar som helst på den.

    Är det vanligt att sånahär fel är relaterade till TCS? Det verkade så på killen på Saabverkstan.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 503
    Testa med att byta lmm'en.. + ta en koll på lambdasonden kanske..

    Kolla även att alla tryckslangar är täta.. o du inte har nått vaccumläck nånstans.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358
    Pröva att byt ventilerna.. Den ena sitter på torped väggen o den andra sitter på vänster framskärm.. Brukar va den på torpeden som strular..
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358
    råkade missa att du redan bytt dom..
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    5737

    Re: 9000 2,3T LH och TCS går illa

    Citat Ursprungligen postat av pedera
    Ibland blinkar check engine lampan till lite och ibland är den tänd en längre stund, men det finns inga felkoder att läsa ut. Det fanns felkod tills vi bytte "avluftningsventilen" men sen har det inte blivit några fler.
    Är det en Saab-verkstad som försökt läsa felkoder eller du själv?

    Citat Ursprungligen postat av pedera
    Är det vanligt att sånahär fel är relaterade till TCS? Det verkade så på killen på Saabverkstan.
    Japp, söker du lite så finns det spaltmeter att läsa om just TCS-problem.

    Citat Ursprungligen postat av pedera
    En kille på Saabverkstan har provkört bilen och tyckte att den går ganska bra, och att det är en gammal bil som inte är mycket att göra nåt åt. Jag tycker den går kasst... men jag vill ju ändå inte lägga ner hur mycket pengar som helst på den.
    Rent spontant så känns det som en inkompetent verkstad om de säger att det inte är mycket att göra åt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    305

    Röd-vit....

    Hej !

    Ja....TCS kan vara trilskigt.....men inte omöjligt på något sätt.

    Om jag förstår det rätt är det magnetventilen - dvs den med "elkablar" till på torpedväggen som är bytt ?

    Punkt 1):Om så så skulle jag föreslå att du byter ÄVEN den röd/vita ventilen i vakuumslangen mellan insuget och den först nämnda magnetventilen på torpedväggen. Denna röd/vita ventil går löst på 259 kr och gör man lika klokt i att byta till en ny med säker funktion eftersom de kan småläcka lite lurigt under vissa tryckförhållanden - dvs en bättre begagnad som förefaller u.a kan vara "dålig" likväl.

    Punkt 2:Kolla och för säkerhets skull byt ALLA vakuumslangar. Kostar inte mycket och sedan är detta ur världen.


    Punkt 3:Varmkör maskinen i lugn och ro och gör sedan ett antal "adaptations-pådrag" ex 80-120 på 5:an.

    Löser inte ovanstående problemet - så är det dags att titta över kontaktdon/anslutningar till: a) LMM, b) spridare, c) insugstempgivare, d) motorkylvätsketempgivare -den på insugsplenumet mellan 2:ans och 3:ans spridare.

    .....avslutningsvis.....kommentaren "...det är en gammal bil..och inte så mycket att göra åt.." är väl ändå att ta i ?

    ....det är ju en B234L för tusan hakar.


    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2,3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Den ventil till TCS som sitter på vänstra sidan framför batteriet, vad är den till? Och borde man byta den också?
    Hur är det med gasspjällhuset på 9000 med TCS, kan det krångla? Jag har varit med om det på andra bilmärken med något slags elektriskt spjäll.

    Jag ska försöka kolla över resten av det ni föreslagit i helgen, jag råkade nyss köpa två OG900 turbo som jag håller på att greja med...

    Jo jag tyckte också att verkstadskillen var lite väl negativ till min 9000, men blev ju inte direkt sugen på att åka tillbaka dit med den, för det verkade mest som att de ville slippa se så "gamla" bilar.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358
    byt även den som ventilen som sitter på skärmen om du inte gjort det.. Mvh
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    401
    Gasspjället KAN strula men det är inte det första man skall kolla.
    Tyvärr är det ganska dyrt på SAAB eftersom det var det första
    elektroniska gasspjäll SAAB haft. 7000:- kostade det för en massa år sedan.
    Kan ju i.o.f.s. sänkts. Borde dyka upp OK spjäll på skrotarna numera.
    Problemet är att kolbanorna som läser av läget på spjället får dålig kontakt
    och ger därmed "hacking info" till styrsystemet.
    Enligt en tråd för många år sedan skall det gå att öppna och göra rent
    men vänta med det tills du är säker.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3t som går illa
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 14:54
  2. Hur illa är det här? (Fälgar på 9000-97)
    Av Zink i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 07:32
  3. 9000 89 2.0i somg år illa
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 18:45
  4. 9000 turbo -88 går illa
    Av visse00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •