Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Tickande motor :( (fallande oljetryck) motorbyte?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80

    Tickande motor :( (fallande oljetryck) motorbyte?

    Problem !!

    Åkte till Elmia mässan fick då lite ventiltryckar tick på vägen upp, hade inte pressat bilen hårt..kolla oljan fylde på lite .. blev tyst när den kallnat å funka bra hela vägen hem..

    Byta då filter och olja blev castrol Magnatec..(läste i oljetråden att den inte skulle uppfylla kraven så den blir det inte mer.)

    Åkte till knutstorp i lördes

    körde lite acc o 2 varav på slalom...hörde lite tick från motor hmm...
    jaja...fick svalna tills bankörningen ...körde ett pass ...sen blev det mycket värre (folk titta lite konstigt när jag rulla in) o den ticka ganska mycket

    kan det va så illa att oljekylen inte funkar som den ska?

    Om man ska skaffa oljemätare ska man ha oljetryck , oljetemp eller kanske båda?

    någon som haft samma problem eller har något tipps?
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Hur är ljudet?
    Knackar de med varvtalet eller tickar de som en väldigt högljud klocka?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80
    Tycker att det följer varvtalet .

    Får den stå o bli helt kall så låter den inte
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

  4. #4
    kolla oljan
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av rs
    Byta då filter och olja blev castrol Magnatec..(läste i oljetråden att den inte skulle uppfylla kraven så den blir det inte mer.)
    Du får ju komma ihåg att kraven som Saab satt dels är för att rekommendera någonting och dels för att friskriva sig från att ta ansvar för alla oljor på marknaden...

    Det är inget fel på Castrol Magnatec, även om den kanske inte uppfyller alla krav hit och dit.

    Antagligen tänker du på att den inte är GM-LLA-025 kompatibel?

    Just den klassningen tror jag (om jag inte har fel) är att det är GM,s standard för Long-Life oljor. Många häller ju i sånna oljor och ändå byter med 750-1500 mils intervall ändå istället för tilltänkta 3000 mil, och då är ju just den standarden ändå rätt meningslös att följa.

    Vidare så om vi tar ett exempel, så är Castrol Edge 0w30 GM-LLA025 klassad, men inte Castrol Edge 0w40, utan den har istället BMW,s Long-Life klassning, något som inte Edge 0w30 har.

    Således så har inte oljetillverkarna alltid alla klassningar som kanske oljan uppfyller heller i och med att jag misstänker att varje sådan klassning kostar pengar för bolagen.

    Tror ju inte att en olja som t ex Castrol Edge 0w40 med BMW Long-Life klassning är sämre än Castrol Edge 0w30 med GM-LLA-025 klassning. Same shit different name säger jag.


    Men oljor finns det lika mycket åsikter om som det verkar finnas bilägare så.



    Men vad jag ville komma fram till är att jag tror inte att dina problem har att göra med att du hällde i "fel" olja utan att motorn har något problem som även skulle ha kommit med "rätt" olja.


    Jag skulle rekommendera att du kopplar in en oljetrycksmätare (gärna en bra sådan) och kollar så att du får upp oljetrycket riktigt. Om du INTE får det, kontrollera varför innan du kör bilen nått mer.

    Oljetemp är också en vettig mätare att skaffa, Dels om du ska köra mycket på bana för att inte tempen ska bli för hög, men kanske främst för att kunna kolla när oljan kommit upp i arbetstemperatur och det är okej att börja gasa.

    Tror dock inte att dina problem är värmerelaterade då det torde vara ovanligt med en så pass igenproppad oljekylare så att oljan inte kyls riktigt, men det är ju lika bra att kolla det också.

    Ett oljebyte skulle kanske vara på sin plats också och titta då också på oljan du tappar ur om du kan se någonting skumt med den. (främmande föremål som metallflisor, missfärgningar etc)


    Det är mina råd och tankar i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej.


    Som jag har lärt mig så brukar tickande ventiler tystna med lite varv el jämt varv, låter som om du har ett lagerras el kolvbullts knack, min teori bara, låter det som metall mot metall så tror inte jag att du har problem med tryckarna utan lagren el en kolvbullt,Lycka Till, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    O jag håller med LASSE KONGO ang oljaornas spec, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80
    Tack för tippsen ..får ta o lyfta ventilkåpan o se hur det ser ut o byta olja o filter igen.

    Kongo skrev
    "Jag skulle rekommendera att du kopplar in en oljetrycksmätare (gärna en bra sådan) och kollar så att du får upp oljetrycket riktigt. Om du INTE får det, kontrollera varför innan du kör bilen nått mer. "

    bilen står just nu o får göra det tills jag kollat den hoppas jag hinner imorron kväll

    Duger speedparts mätare??


    Tur att man har fler bilar..
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Hej.


    Som jag har lärt mig så brukar tickande ventiler tystna med lite varv el jämt varv, låter som om du har ett lagerras el kolvbullts knack, min teori bara, låter det som metall mot metall så tror inte jag att du har problem med tryckarna utan lagren el en kolvbullt,Lycka Till, mvh joakim.
    Usch har ingen lust/tid med renovering nu ..
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Har du inte tappat effekt kan de vara ett ramlager som gått åt skogen.
    en kolvbult är inte vanligt men ett ramlager/vevlager är de där emot.
    De är mitt tips och är de riktigt illa är de en ny motor som behövs.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Är det bara ett litet tickande...så tycker jag du ska börja med att ta bort kammarna och lossa ventiltryckarna och rengöra dem för att sedan montera dem under olja. Det samlas väldigt mycket skit i dem som kan göra att oljan inte kommer in som den ska. Det är ju relativt enkelt så slipper du börja med att renovera motorn. Jag rengjorde tryckarna i den toppen som sitter på min og 900 och jäklar vad mycket skit som kom ure dem.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  12. #12
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Är det bara ett litet tickande...så tycker jag du ska börja med att ta bort kammarna och lossa ventiltryckarna och rengöra dem för att sedan montera dem under olja. Det samlas väldigt mycket skit i dem som kan göra att oljan inte kommer in som den ska. Det är ju relativt enkelt så slipper du börja med att renovera motorn. Jag rengjorde tryckarna i den toppen som sitter på min og 900 och jäklar vad mycket skit som kom ure dem.
    Man kan ju även känna efter om dom är stumma eller om dom är slappa.
    Riv av ventilkåpan och känn efter på tryckarna och dom känns slappa när nockarna på kammarna inte ligger imot tryckarna, bara snurra lite på motorn när du vill känna på dom andra som nockarna ligger imot.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av rs
    Kongo skrev
    "Jag skulle rekommendera att du kopplar in en oljetrycksmätare (gärna en bra sådan) och kollar så att du får upp oljetrycket riktigt. Om du INTE får det, kontrollera varför innan du kör bilen nått mer. "

    bilen står just nu o får göra det tills jag kollat den hoppas jag hinner imorron kväll

    Duger speedparts mätare??
    Speedparts mätare duger nog. Åtminstonde bör den vara så pass exakt att se om något är fel eller inte, även om de antagligen inte är några under av exakthet.

    Tänk bara på att inte ha en massa strömslukande prylar på då mätresultatet då kan skilja en del.

    Förenklat förklarat så har de flesta mätare en dosa som ansluts någonstans på motorn som oljan går igenom. När oljan trycker på ett membran inne i dosan så ger den olika resistans på givaranslutningen på dosan och ger utslag på mätaren inne i bilen.

    På grund av att givaren är beroende av bilens elektricitet för mätvärdena så kan det alltså bli lite olika mätresultat beroende på om man matar givaren med 14 volt eller 12 volt.

    Så har du elbakruta, elstolar, fläkten på för fullt samt står på tomgång osv, så kan mätaren visa betydligt mindre oljetryck än vad motorn egentligen har. Så därför får du ta mätvärdet med en nypa salt, men som sagt så bör de vara fullt tillräcklig för att konstatera ungefär hur motorn fungerar i alla fall.

    (Nu vet jag i och för sig inte hur Speedparts mätare/givare är uppbyggd, men de flesta billigare mätare brukar ha den här mätmetoden).

    I och för sig så borde kanske oljetryckslampan också lysa om oljetrycket är för lågt, men man vet ju aldrig med det där. Kan ju va så att det ligger precis på gränsen, så en mätare är ju alltid trevligt att ha också.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80
    Någon som hörde om hur det lät på knutan när jag körde ??

    Lät ju inget vidare efter bankörningen ..

    Så någon som kan beskriva ljudet?
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80
    Ang oljetryck ...vad bör det ligga på vid tomgång / körning?

    Blir det rätt om man monterar en Oljefilteradapter eller blir det fel värde där?
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Är det bara ett litet tickande...så tycker jag du ska börja med att ta bort kammarna och lossa ventiltryckarna och rengöra dem för att sedan montera dem under olja. Det samlas väldigt mycket skit i dem som kan göra att oljan inte kommer in som den ska. Det är ju relativt enkelt så slipper du börja med att renovera motorn. Jag rengjorde tryckarna i den toppen som sitter på min og 900 och jäklar vad mycket skit som kom ure dem.
    Man kan ju även känna efter om dom är stumma eller om dom är slappa.
    Riv av ventilkåpan och känn efter på tryckarna och dom känns slappa när nockarna på kammarna inte ligger imot tryckarna, bara snurra lite på motorn när du vill känna på dom andra som nockarna ligger imot.
    Tyckte att dom kändes bra dom va inte slappa , var inte lätt att trycka ner .
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Har du inte tappat effekt kan de vara ett ramlager som gått åt skogen.
    en kolvbult är inte vanligt men ett ramlager/vevlager är de där emot.
    De är mitt tips och är de riktigt illa är de en ny motor som behövs.

    MVH

    F
    Kanske lite off topic, men en fråga, är ramlager/vevlager en svag detalj i T5 motorn?

    Min ng900 rasade med denna sympton, och jag sett ett oroväckande stort antal med samma sympton här på forumet samt blocket annonser.

    Vad beror detta på och hur förbygger man det?

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Har du inte tappat effekt kan de vara ett ramlager som gått åt skogen.
    en kolvbult är inte vanligt men ett ramlager/vevlager är de där emot.
    De är mitt tips och är de riktigt illa är de en ny motor som behövs.

    MVH

    F
    Kanske lite off topic, men en fråga, är ramlager/vevlager en svag detalj i T5 motorn?

    Min ng900 rasade med denna sympton, och jag sett ett oroväckande stort antal med samma sympton här på forumet samt blocket annonser.

    Vad beror detta på och hur förbygger man det?
    Oftast är de igensatt sil, hårdkörd motor när motorn inte är varm, lågt olje tryck av olika anledningar och sen att man stänger av motorn för snabbt efter att man har kört hårt med bilen.
    Har man en olje tryck och olje temps mätare i bilen bör man kunna undvika dessa problem.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Munka-Ljungby
    Inlägg
    80
    Har nu provat med en billig oljetrycksmätare o en oljetempsmätare
    Vid olja till max på stickan hade jag vid start lite över 3bars tryck. Mätarna e kopplad till en Oljefilteradapter,
    Efter att kört bilen i lungt tempo ett tag så började trycket sjunka lite , tempen gick upp till lite över 85 grader o trycket fortsatte att sjunka nästan ner till 0,5 bar

    lät bilen stå ett par timmar starta sedan den o hade då ett tryck på ca 2,5bar..körde den till ca 80 grader o trycket sjönk till ca 1bar.

    Kan detta bero på oljeläckan vid turbon ? (se bilder )

    http://www1.garaget.org/gallery/archive ... hbhmjm.jpg

    http://www1.garaget.org/gallery/archive ... ifuzpo.jpg

    någon som har något annat tipps på orsak??
    9000 2,3 T16 -95 inköpt 25/1-08 nu med Steg 3 Trasigmotor renovering står still
    http://www.garaget.org/?car=87999
    96 GI -79 renoveringsobjekt ej påbörjat
    9000 2,3 T16 -98 inköpt april -14 .

Liknande ämnen

  1. Tickande motor 9-5 2,3t -01
    Av brumimon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-07, 15:08
  2. Tickande motor
    Av Kantchi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 12:26
  3. Tickande 9-5:a. Nu dags för motorbyte!!
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 16:58
  4. Tickande Motor (t5)
    Av Ex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 07:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •