Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Justera koppling OG900, möjligt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    60

    Justera koppling OG900, möjligt?

    Har en 900cc -87 som kopplingen tar alldeles för lågt på. Nästintill omöjligt att växta utan att det "skrapar".
    Går det att justera på något enkelt sätt? Vet att kopplingen är slut/nästan slut men anledningen till att jag vill justera istället för att byta är att bilen bara ska behållas i någon månad till och jag vill inte kosta på den något extra.
    Ska flytta till hus och kommer därför bara att behöva en bil.
    /P

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Nix, det finns tyvärr ingenting att justera på. Däremot är kopplingen lätt att byta på en OG900 ifall du skulle vilja fixa den i alla fall.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    titta istället så inte sprinten mellan tryckstång och pedal glappar. Inte helt ovanligt och ju mer glapp här ju mindre olja från huvudcylindern går till kopplingen.

  4. #4
    Rätta mig om jag har fel, men om en koppling börjar bli dålig så är det väl så att den slirar, inte att det blir svårare att frikoppla?
    Om det är svårt att frikoppla beror då inte troligen på att slavcylinder och/eller huvudcylinder har dåliga packningar eller i bästa fall på att det är luft i systemet?
    Jag vet i alla fall att när det börjar bli svårt att få tryck i slavcylindern bör man genast fixa det, eftersom det är svårt att få bort slavcylinder och koppling om man inte kan trycka dit den där ringen på solfjädern.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag uppfattar det som att trådskaparen får trampa pedalen i golvet för att den ska frikoppla och då kan det naturligtvis vara fel på hydrauliken men felet med glappet vid sprinten ger samma resultat och är ganska vanligt. Då hamnar pedalen i golvet "för tidigt"
    Skulle packningarna vara dåliga så skulle det antingen läcka nånstans eller så vara omöjligt att stå med bilen i dragläge utan omtag hela tiden. Så ett hydrauliskt fel borde märkas på andra sätt.

  6. #6
    Det var lite roligt att Pellepennan skriver att han ska flytta till hus.
    Vart har du bott tidigare, i bilen?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    60
    Jupp!
    Har bott i bilen......
    Har ni inte märkt vad stor en OG900 är i bagaget om man fäller baksätet.... (att flytt till hus kom med var mest en förklaring till varför bilen ej ska lagas utan skrotas/säljas...)

    Bytte huvudcylinder till kopplingen för ca 2 år sedan så det borde inte vara det som är felet.

    StefanM:
    Det är rätt att pedalen måste stampas hårt "genom" golvet för att man ska kunna frikoppla. Det är inget problem med att ha bilen ståendes i dragläge, problemet är att den är i dragläget äv när man "kopplar ur"
    Ska kolla ev. glapp i sprint mellan tryckstång och pedal efter jobbet.

    Det vore skoj om kopplingen "vaknar till liv" eftersom frugan vägrar köra den (och när hon kör den skrapar alla växlingar...)

Liknande ämnen

  1. Justera rattlängd på 9000 -94 med airbag, möjligt?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 10:05
  2. Byte av Koppling från 9000 2,0ltt till 2,3l möjligt? 215/240
    Av Smocken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 23:12
  3. Hur justera dragläge? Hydraulisk koppling.
    Av Magitek i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 13:38
  4. 2.0->2.3 i og900 möjligt?
    Av 900matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 08:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •