Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Mycket rost runt rutan - Med bilder!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    70

    Mycket rost runt rutan - Med bilder!

    Jag har hela tiden vetat om att rosten runt rutan var tvungen att åtgärdas. Tack vare detta så har bilen stått avställt inomhus hela vintern men den hann inte vara utomhus i en vecka förrän det krävdes akuta åtgärder.
    Det är en tomte eller fler som ägt min bil. Snåla har de varit också. Så här blir det till slut om man låter ett klantarsel byta ruta:

    Den här synen mötte mig i lördagsmorse. Kortet är taget när jag sitter i förarsätet:


    Nedre hörnet på förarsidan:


    Nedre kanten:


    Hörnet på passagerarsidan:


    Jag var med när rutan togs ut. Ljudet av rosten som kraschade sönder fick både mig och glasgubben att svära högt. Mer bilder kommer när jag har hämtat bilen.
    //Kör en silverfärgad Saab 9000 2,3 ltt A50 -97 - SÅLD!

  2. #2
    Ta bort allt framför rutan i plastväg så ska du se på rost!!

    /Henrik

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    du är inte ensam om problemet så att det skulle bero på tidgiare rutbyten är nog inte säkert.............det är fler än en som skrotat fina bilar pga kostnaden att laga rosten...........

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    70
    Henrik > De tog bort den plasten sen så jag såg hur det såg ut där också men tog inga bilder då. Hade lite bråttom till jobbet tyvärr.

    StefanM> I de flesta fall beror det faktiskt på att man bytt rutan på ett mindre korrekt sätt men självklart inte i alla fall.

    Kostnaden kommer jag få senare under dagen. Skulle aldrig få för mig att skrota en A50 pga rost runt rutan. Hade jag haft en "vanlig" 9000 så hade jag säkert inte lagt ut de här pengarna.

    /Cajsa
    //Kör en silverfärgad Saab 9000 2,3 ltt A50 -97 - SÅLD!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag tror nog att det är ett typfel för just 9000 eftersom det är så vanligt på just den modellen. För inte byts det väl rutor på ett felaktigt sätt bara på just 9000? Det byts ju tusentals rutor på andra bilar och jag har sett mycket demonterade rutor på mängder med bilar och man kan möjligen hitta små rostblemmor på andra märken där nån skrapat igenom lacken men jag har aldrig sett rost i den här omfattningen på andra bilar än just 9000.
    Vissa har ju värre rost än vad du har, det värsta jag sett saknade ju botten helt och hållet på nedersidan.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Säger som Stefan, det är ett modellrelaterat fel för 9000 så jag tror inte riktigt på att det är glasmästaren som har gjort fel.

    Vet inte riktigt hur mycket plasten täcker, men tror du att du slipper att lackera? Det rinner iväg rätt fort om man ska lämna in för lackering också...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Intressant (enligt mig) ryktesskapande.
    Har en 9000 -89 som aldrig har putsats på speciellt väl. Det tog 15år innan man kunde skönja rost vid skärmkanterna och det finns inget vid rutan.
    Men så har det alltid varit nogrannt med att plast"bussningarna" vid skärmkantslisten har återmonterats rätt och vindrutan är aldrig bytt.

    INNAN man dömmer till typfel för en bil så anser jag att man ska reda ut om det inte är typfel på mekaniker och dyl.

    Sen så ska man inte heller glömma att det över lag inte är speciellt sällsynt med igensatta dräneringskanaler.......
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Säger som Stefan, det är ett modellrelaterat fel för 9000 så jag tror inte riktigt på att det är glasmästaren som har gjort fel.

    Vet inte riktigt hur mycket plasten täcker, men tror du att du slipper att lackera? Det rinner iväg rätt fort om man ska lämna in för lackering också...
    Isåfall är detta ett standardfel på 9000 om jag uppfattar dig rätt, och konstigt att jag inte har så på några av de jag har idag, eller har haft.

    Detta är klart ett fel som har uppstått vid byte av ruta tidigare.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Säger som Stefan, det är ett modellrelaterat fel för 9000 så jag tror inte riktigt på att det är glasmästaren som har gjort fel.

    Vet inte riktigt hur mycket plasten täcker, men tror du att du slipper att lackera? Det rinner iväg rätt fort om man ska lämna in för lackering också...
    Isåfall är detta ett standardfel på 9000 om jag uppfattar dig rätt, och konstigt att jag inte har så på några av de jag har idag, eller har haft.

    Detta är klart ett fel som har uppstått vid byte av ruta tidigare.

    //MH
    det är ingen som säger att det är ett standardfel alla råkar ut för men felet som sådant är väldigt vanligt på 9000. Om det sen beror på igensatta dräneringar eller vad som helst vet inte jag. De extrema rostskador som blir på 9000 ser man ju knappt på andra modeller eller märken.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    På min gröna 9000 årsm -95 hade jag oxå rost vid rutbyte som skedde för 2-3år sedan, firman som bytte va seriösa och fixade det direkt.
    Den såg jag alltid till att sköta, dräneringar mm
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    70
    Det är nog en kombination av slarv vid byte av rutan och modellfel tror jag. Precis som flera av er skriver så finns det 9000 som inte har tillstymelse till rost och sen finns det MÅNGA som ser ut som min bil gör.

    Rutan är limmad och när man karvar bort detta så går man ner i plåten, kanske inte alls så man ser det men fixas inte detta till direkt så sprider det sig till såna här proportioner. Däremot sa glasgubben att detta är ingen ovanlig syn oavsett bilmärke. Det är mycket som döljs under lister och liknande.

    H20 > Nej självklart blir det nog både uppsvetsning och omlackering runt rutan.

    Vad kalaset kommer gå på vet jag inte än men när jag frågade igår om det rörde sig om belopp runt 10.000 kr eller över så sa han att några såna summor skulle det INTE sluta på.
    //Kör en silverfärgad Saab 9000 2,3 ltt A50 -97 - SÅLD!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Jag har ägt 3 st 9000cs (94a 95a 95a) de har alla haft rost på a-stolparna.. Förutom den rosten så fanns det inte en fläck på dem förövrigt. Tråkigt men vanligt.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    70
    Bilen hämtas i slutet av veckan och detta kommer kosta mig ca 4000 kr totalt. De har blästrat, spacklat och lackat. Dock har de inte lackat taket utan bara det runt rutan. Ska bli spännande och se hur det blir.

    Måste säga att jag tycker det var billigt!
    //Kör en silverfärgad Saab 9000 2,3 ltt A50 -97 - SÅLD!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    127
    Rosten i rutramen(falsen) orsakas av glasmästare som använder olämpliga metoder och verktyg för att byta vindrutan. Just Saab 9000 är en bil som är väldigt jobbig att byta vindruta på genom att använda dragkniv(det vanligaste verktyget en bilglasmästare använder) och risken för att orsaka skador i falsen är stor. Dessutom är det nog rätt vanligt att glasmästare inte bryr sig så jättemycket när de har råkat göra en repa.

    Nu är jag visserligen lite partisk, men jag rekommenderar att ni går med era kära pärlor till Carglass för rutbyten, speciellt när det gäller 9000, då Carglass har ett egenutvecklat verktyg (Ezi-Wire) som klarar av att plocka ut en 9000-vindruta hur enkelt som helst utan minsta risk för skador i plåten.

    Det finns förstås liknande varianter på det verktyget och många andra duktiga glasmästare också, och alla har ju självklart inte nära till en Carglass-verkstad, men det kan vara värt att tänka på

    //F.d. Stf. Verkstadschef, Carglass Sisjön
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    58
    Fick nyss känna förskräckelsen av denna rost på flickvännens 9000 Aero -94. Det var ingen vacker syn! Ganska lömskt att en bil som annars är nästan rostfri kan rosta sådär osynligt. Få se hur mycket det blir att kosta då det blir att svetsa en hel del i nedre kanten.
    Vad det då beror på, denna bil hade iaf mycket fukt nere i mitten på kanten. Precis som dom där urtagen i plåten är för högt uppe för allt vatten att rinna bort.
    900 Turbo -79, 900 Turbo16S Cabriolet -93, 900 S -90

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    70
    Nej det är ingen vacker syn och man blir ju inte gladare när man såg grimaserna som glasmästaren gjorde när han tog ut rutan.

    Min bil blästrade de runt rutan och sen i med en massa glasfiberspackel (tror jag att det var) och sen ny lack. Ska lägga in bilder på slutresultatet. Jag är mycket nöjd med tanke på hur illa det såg ut. Den ser i stort sett ny ut nu!

    Det tråkiga är att för att bli av med rosten helt så hade de fått byta a-stolparna och då hade det blivit mycket DYRT. Nu fick jag rådet att hålla koll på detta och kom det upp minsta rost så måste jag åtgärda det direkt.

    Summan på mitt jobb, alltså ny ruta, blästring och lack = 3400 kr!

    Frågade också om det går att göra något för att hålla ren dräneringen och liknande men när man kollade var hålen satt så var det inte så mycket man kunde göra eftersom de är täckta helt av lister och annan plast.
    //Kör en silverfärgad Saab 9000 2,3 ltt A50 -97 - SÅLD!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Mycket rost runt rutan - Med bilder!

    Jag lämnade in min 9k -96 för rutbyte för 2,5 år sedan. Rutramen var ganska illa åtgången och glasmästaren rekommenderade en lokal plåt- och lackverkstad som lagade upp så gott det gick, grundade med epoxilack och topplackade. Även takket och A-stolparna fick följa med i samma vända eftersom rosten var på väg utanför listen.

    Nu har jag fått ett par stenskott, rutan är sliten och igår började en spricka vandra över rutan.

    Jag skulle behöva några goda råd:

    -Törs jag chansa på ett rutbyte igen och riskera att rosten har kommit tillbaka och kräver en dyr räddning igen (om det ens är möjligt), eller ska jag stoppa huvudet i sanden och leva med sliten/sprucken ruta så länge som möjligt? Jag vill hålla bilen fräsch, så ett rutbyte känns som förstahandsvalet.

    -Blir ett rutbyte sämre om det görs på vintern, med kyla och kraftiga temperaturväxlingar? I så fall kan jag ju vänta på våren innan jag byter ruta.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Mycket rost runt rutan - Med bilder!

    Niklas71:
    Du har väckt en gammal tråd, men det kvittar.

    Det är självklart bättre att ta tag i problemet snabbt. Har du tur så finns inga problem idag eller bara nåt litet att göra vid. Om du väntar ökar också risken att det blir mer omfattande och fördyrande reparation.

    Att välja att stoppa huvudet i sanden kan också vara psynonymt med att bilen anses vara så lite värd att du hellre kör slut på den för att sedan skicka den till skrot. Om du nu anser detta vara ett alternativ så kanske rutbyte bara är att kasta pengarna i sjön om bilen ändå ska plattas ihop inom snar framtid.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    58

    Re: Mycket rost runt rutan - Med bilder!

    En uppdateringen på bilen jag nämnde lite tidigare i tråden. Skulle ha gått att fylla med nån plastmassa men lackeraren menade att i detta fall skulle rosten vara fort tillbaka, och då bilen ska behållas långt framöver så gick vi långa vägen. Blev till slut så att vi var tvungna att byta den översta plåten i nederkanten på rutramen. Tyvärr så gick delen ej längre att få ny hos Saab, så det blev till det att jag brukade en solig sommardag på skroten och borrade ur punktsvetsarna på en hel ram. Innan dess så kollades ett antal rätt så nya 9000 på samma skrot med liknande rost symptom..
    Bra blev det nu iaf, men totalt jäkla mycket jobb
    900 Turbo -79, 900 Turbo16S Cabriolet -93, 900 S -90

  20. #20
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Mycket rost runt rutan - Med bilder!

    Denna syn möttes jag av när jag tog väck plasten på min kärra..

    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

Liknande ämnen

  1. Rost runt vindrutan
    Av Tobias1984 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:40
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 18:23
  3. Demontering av lister runt rutan mm...?
    Av MangeK i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •