Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Multirem av 2 ggr under 4 år....

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Multirem av 2 ggr under 4 år....

    Hej!

    På väg hem från Ängelholm (Knutan) i söndags så fick remmen för sig att ge upp. Lr halvt i alla fall, delade sig på mitten i längsgående riktning. Blev att riva hjulhuset å reda ut härvan som sätt runt rullarna på generator samt en spännare. Allt detta på motorvägen.

    Har nu fått byta remmen 2 ggr under 4 år. Skall det vara sån stor åtgång? Hur många gånger har ni bytt rem?

    Tips på felsökning mottages. Gäller bilen i sign.

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Inte någon rulle eller hjul som kärvar och följdaktligen kortar ner remarnas livslängd avsevärt?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Eller rester av tidigare rem som sitter kvar på något hjul med spår i.
    På Morts bil har det bytts rem 2ggr på ett år.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Inte någon rulle eller hjul som kärvar och följdaktligen kortar ner remarnas livslängd avsevärt?
    Haj!

    Har ju märkt att det va ett märke på remmen när jag grejade nu i vintras, la dock inte så mkt tanke på det. Blir att byta rem å bägge spännrullarna.

    Nån som vet om det kan bli så som Magnus säger?

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Spårar remmen då? Så du inte har en remkiva som är stukad eller "nån" monterat fel med bricka på fel plats eller liknande? Sidorörelser i remmen är nog inte att betrakta som remmens "normala" rörelsemönster. Sneda vevaxelremskivor har man ju sett en och annan...

    Nej! Det ska inte gå åt så ofta.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Spårar remmen då? Så du inte har en remkiva som är stukad eller "nån" monterat fel med bricka på fel plats eller liknande? Sidorörelser i remmen är nog inte att betrakta som remmens "normala" rörelsemönster. Sneda vevaxelremskivor har man ju sett en och annan...

    Nej! Det ska inte gå åt så ofta.
    Hej!

    Inte vad jag har sett, skall kolla upp detta när jag monterar den nya remmen. Har ju inte rört där alls under den tiden bilen har varit i mi ägo, det e ju i så fall om det har grejats där tidigare.

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Eller rester av tidigare rem som sitter kvar på något hjul med spår i.
    På Morts bil har det bytts rem 2ggr på ett år.
    Hej!

    Blir att kolla upp detta med, å göra en redig tvätt.

    Mer tips?

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    9
    kolla så att remmen inte slår altså upp och ner vid olika varvtal i såna fall är spännaren slut... lycka till

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Du har inte massa hål i innerskärmen så att det kommer in grus och skit?
    Det kortar ner livslängden på remmen i så fall..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Remspännaren är nog ett hett tips. När jag hade kass spännare hoppade remmen av hemma på garageuppfarten då AC-kompressorn slog till på tomgång.
    Bytte spännare men efter någon månad hade remmen fransat upp sig en bit, troligen av en skada den fick då den hoppade av.

    (Skar bara bort biten som fransat upp sig och då jag tänker efter har jag nog inte bytt remmen ännu. )

    Spännaren borde förvisso bli sämre och sämre men när jag gjorde ett i första påseende fruktlöst försök att fylla på hydraulolja i spännaren utan resultat var det ändå så att dagen efter då jag skulle byta till en helt ny spännare var den gamla lika stum som den nya.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Min 9000 käkade 4 remmar på under ett års tid.

    Första gången den small tänkte jag att sådant händer och bytte den. När den small igen efter bara ett tiotal mil så byttes rem samt hjulen.
    När den återigen small efter mindre än 100 mil så byttes allt, rem, spännare och samtliga hjul. Den gången höll den väl runt 400 mil, sedan sprack fästet till hydralspännaren på mitten! Remmen blev givetvis bara skit, alla hjulen slets sönder och spännaren läckte som ett såll. Nya grejer igen plus en ny fästplatta för spännaren, och nu verkar det hålla.

    Troligtvis var det väl en spricka i fästet redan från början, och det var därför den käkade remmar, men jävlar va jag höll på att bli knäpp på att remmarna small hela tiden. Är dock en jävel på att byta multirem nu, gör det på en halvtimme på en parkeringsplats om det behövs. :)
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Gäller Saab 9000-94.
    Jag har också problem med remskiva, remmen spårar vänster /höger och upp och ner, trots att jag bit remskiva med en "friskt" från skroten trodde jag?. Nu tänker jag köpa ny skiva och svetsa ihop yttre och inre..
    delar, skippa vulk gummi och möjlighet att den flyttar sig och skivan blir vind.
    Upp och ner är spännarens fel skulle man tro. Remmen är ny
    Nu till frågan:
    Undran om någon har gjort detta ? Enligt mig skulle inte medföra någon fel och störning på tanke att Volvo och BMW med sina stumma remskivor har inga problem. Visserligen deras tandade remmar går endast mellan veven och kammen, kanske inte relevant bara en tanke.
    När AC går igång blir belastning på veven men remmen är inte såå stum och inte heller tandad så ett vis spelrum finns att gå efter.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    själv har ja bytt 3 p 6 månader å allt e bytt. men den sista remen har hållt 2 månader nu tråkigt e de

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Hej!

    Verkar vara ett ganska så vanligt problem. Hur långt har era bilar gått? Kör ni hårt med era bilar?

    Min har rullat 25k mil.

    Kan man kolla om spännaren är slut?

    Nu lutar det åt att beställa en ny rem samt två nya spännrullar på Sp, de har nått pkt där för 490 kr.
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Min 94-9000 har endast portad topp och körs där efter, lite lagom. Andre Saab 91-9000 är trimmad och har ca 440 Nm och de finns inga problem med remskiva (skivan är av annan modell)
    För att inte gå i blindo har jag gjort mätningar för att utesluta eller inte visa komponenter som ingår i de här samanhanget
    Nu har jag skaffat en till skiva och testat i en bra svarv med indikatorklocka som kan ses i min ritning.
    Ny spännare ska också monteras.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Kan man kolla om spännaren är slut?
    En kass spännare upptäcks främst på att dämningen i den försämrats/försvunnit helt.
    Syns tydligast på tomgång, särskilt då AC-kompressorn slår till/från och remmen då "slår" uppåt/nedåt.

    Det går alltså att testa att fylla spännaren med hydraulolja även på plats, min återfick dämpförmågan men min var så slut i bussningar och tätningskrage att jag bytte den ändå: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 32#1395832

    Tipsar även om FAQ-tråden om rembyte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Min är en 2.0ltt -96, har gått 27k.
    Sen jag bytte fästet för spännaren har jag inte haft några problem, men å andra sidan har jag nog bytt allt som överhuvudtaget kan komma i kontakt med remmen, så det vore väl fan om det inte ska funka.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Kan man kolla om spännaren är slut?
    En kass spännare upptäcks främst på att dämningen i den försämrats/försvunnit helt.
    Syns tydligast på tomgång, särskilt då AC-kompressorn slår till/från och remmen då "slår" uppåt/nedåt.

    Det går alltså att testa att fylla spännaren med hydraulolja även på plats, min återfick dämpförmågan men min var så slut i bussningar och tätningskrage att jag bytte den ändå: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 32#1395832

    Tipsar även om FAQ-tråden om rembyte.


    Nu har jag beställt ny spännare men undrar hur fyller man på med olja,
    antar att man tar isär eller finns ngn hål?
    bra att veta


    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av George
    Nu har jag beställt ny spännare men undrar hur fyller man på med olja,
    antar att man tar isär eller finns ngn hål?
    bra att veta


    MVH George
    Tror mig ha sett en skiss överspännaren i genomskärning men hittar inte den bilden nu så det blir en vanlig bild:.

    Ungefär mitt i det svarta på övre delen av dämparen är ju delningen mellan de två delarna som rör sig. På en fräsch dämpare är denna del i stort sett tät men man kan med en sjukvårdsspruta och kanyl fylla på med hydraulvätska i en yttre kammare i den undre delen som genom ett litet hål är förbundet med själva dämpkammaren. På min trasiga dämpare var det en så stor spalt att det det i princip gick att bara hälla in oljan dit utan någon nål. När sen dämpkolven rör sig kommer förhoppningsvis oljan att sugas in i dämpkammaren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av George
    Nu har jag beställt ny spännare men undrar hur fyller man på med olja,
    antar att man tar isär eller finns ngn hål?
    bra att veta


    MVH George
    Tror mig ha sett en skiss överspännaren i genomskärning men hittar inte den bilden nu så det blir en vanlig bild:.

    Ungefär mitt i det svarta på övre delen av dämparen är ju delningen mellan de två delarna som rör sig. På en fräsch dämpare är denna del i stort sett tät men man kan med en sjukvårdsspruta och kanyl fylla på med hydraulvätska i en yttre kammare i den undre delen som genom ett litet hål är förbundet med själva dämpkammaren. På min trasiga dämpare var det en så stor spalt att det det i princip gick att bara hälla in oljan dit utan någon nål. När sen dämpkolven rör sig kommer förhoppningsvis oljan att sugas in i dämpkammaren.
    Tackar för snabb och bra svar.
    Ska titta på min när jag tar ner den och prova att fixa,.. bra att ha som reserv om man lyckas.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Hej!

    Okaj, blir att kolla FAQ å hur spännaren uppförsig.

    Har i alla fall beställ rem å spännrullar från Sp, får börja där. Blir byta på fredag. Hade hoppats att komma billigt undan. Behöver pengar till lack å att fylla AC.n...

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

Liknande ämnen

  1. Vad för multirem?
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 10:48
  2. multirem
    Av putte65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •