Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta tripod (9000)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    Byta tripod (9000)

    Hej!

    Satte dit en växellåda från en 9000i på min 2,3T med GM 65103 tror jag det är på dom

    Som ni säkert listat ut så passar inte min drivaxel i tripoden, så nu håller jag på och byta den. Har fått loss den på min gamla låda, men på den "nya" sitter det som aset själv!

    Den sitter ju på splines, verkar sitta väldigt hårt inpressad. Mellanaxlen är på plats, den kan väl inte bidra till att den inte går loss? Har försökt och slå loss den med en skruvmejsel i skarven, det gjorde jag på den förra vilket gick bra. Men på denna nya så sprack "godset" istället, så nu står jag med en söndrig tripod som sitter som berget och får inte bort den, har funderat på många sätt men går bara inte..

    Lite tips på hur man kan få bort den smidigast, eller är det överjävligt med våld som är receptet?

    Mvh Marcus

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Tripoden är den delen som sitter på axeln.
    När du lossat låsringen brukar dom inte sitta speciellt hårt. 3-armad avdragare från Ö&B räcker
    Kan den vara limmad ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Tripoden är den delen som sitter på axeln.
    När du lossat låsringen brukar dom inte sitta speciellt hårt. 3-armad avdragare från Ö&B räcker
    Kan den vara limmad ?
    Du tänker på att lossa tripod från själva axlen? Alltså på baksidan finns en låsring som man lossar på så kan man byta, men det är inte det problemet jag har..

    Jag har problemet med att hela skiten ska bort från lådan, axel och allt. Försökte knacka bort den, men den sitter som berget...? Finns det nån låsring inne i lådan som håller fast axeln så man inte får ut sjävla "koppen"?

    Har provat banka loss den, värma, dra, sparka och fräsa men den sitter..

    Tips?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Nån som sitter på en sprängskiss över det? EPC vill inte hoppa igång

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Är det medbringaren på lådan du ska byta eller tripoden???
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-

    Du tänker på att lossa tripod från själva axlen? Alltså på baksidan finns en låsring som man lossar på så kan man byta, men det är inte det problemet jag har..

    Jag har problemet med att hela skiten ska bort från lådan, axel och allt. Försökte knacka bort den, men den sitter som berget...? Finns det nån låsring inne i lådan som håller fast axeln så man inte får ut sjävla "koppen"?

    Har provat banka loss den, värma, dra, sparka och fräsa men den sitter..

    Tips?
    Ahaa, det är alltså medbringaren du ska lossa - den kan sitta som f.n.
    Det enda som behöver lossas är skruvarna till lagerhållaren och sedan dra rakt ut. Finns inget på insidan som behöver lossas.

    Saab har ett specialverktyg för detta som man kan bygga själv
    Principen är att på något sätt få ett stabilt grepp på insidan medbringaren och sedan knacka bort den med en ryckhammare. Saab har alltså ett vertyg som greppar på insidan medbringaren och kan fästas på ryckhammaren.

    Glöm alla försök att bryta och bända, det enda som händer är att det går sönder saker.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Är det medbringaren på lådan du ska byta eller tripoden???
    Bara medbringaren, blev lite fel

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "-= Marcus =-":3hf5evj7

    Du tänker på att lossa tripod från själva axlen? Alltså på baksidan finns en låsring som man lossar på så kan man byta, men det är inte det problemet jag har..

    Jag har problemet med att hela skiten ska bort från lådan, axel och allt. Försökte knacka bort den, men den sitter som berget...? Finns det nån låsring inne i lådan som håller fast axeln så man inte får ut sjävla "koppen"?

    Har provat banka loss den, värma, dra, sparka och fräsa men den sitter..

    Tips?
    Ahaa, det är alltså medbringaren du ska lossa - den kan sitta som f.n.
    Det enda som behöver lossas är skruvarna till lagerhållaren och sedan dra rakt ut. Finns inget på insidan som behöver lossas.

    Saab har ett specialverktyg för detta som man kan bygga själv
    Principen är att på något sätt få ett stabilt grepp på insidan medbringaren och sedan knacka bort den med en ryckhammare. Saab har alltså ett vertyg som greppar på insidan medbringaren och kan fästas på ryckhammaren.

    Glöm alla försök att bryta och bända, det enda som händer är att det går sönder saker.[/quote:3hf5evj7]

    Hej

    Okej bra att det iaf inte sitter nåt på insidan. Har försökt bryta och bända, men som sagt så gick bara lagersätet sönder..

    Så det finns alltså ett verktyg, ska kolla mig för. Men då vet jag iaf att det inte sitter nån låsning på insidan

    En fråga till: Är det samma tjocklek på själva medbringaren på 2,0i som på 2,3T? Har lossat medbringaren på min andra låda, passar då medbringaren i denna lådan? Det borde det ju göra då medbringaren satt på en GM 65103a innan också..

    mvh

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    307

    Plastklubba...

    Hej !

    Det finns ett orginalverktyg - som redan beskrivet längre upp - som är en slags inverterad hammare som man fäster i medbringaren och stötknackar ut hela rasket.

    Har du lossat alla 5 bultarna så sitter den inte i nåt mer.

    Händer dock att det sitter loctite klister på kanten som komplement till o-ringen i själva den delen av aluminiumlagersäteskragen som går in i lådan en bit.

    Att bryta och bända är lönlöst.

    Man kan dock försöka med - (på egen risk) - att med en plastklubba i första hand och en handslägga i andra hand knacka ENDAST rakt på sidan på ett av hörnen och åstadkomma en vridande rörselse - då brukar den släppa loss och sedan är det som beskrivits bara att dra det hela rakt ut.

    Ta vara på shimsbrickorna !


    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silvert
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

Liknande ämnen

  1. inre drivknut "tripod" samma på 2.3ltt och aero?? 9000
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 21:30
  2. inre drivknut "tripod" samma på 2.3ltt och aero?? 9000
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 21:09
  3. Samma tripod till drivklockor og900, ng900, 9000 och og9-3?
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •