Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Varför spårar däcken ?????

  1. #1

    Varför spårar däcken ?????

    HJÄLP !
    Varför spårar mina däck ? Både vinterdäck & sommardäcken är fullständigt sjuka när man gasar på.....
    Inte lite utan JÄTTEmycket. Gasar jag så drar liksom hela bilen iväg åt ett håll... & på dåliga vägar, eller räfflade vägar kan bilen bara glida iväg i ca 70 km h..... har såklart rätt däcktryck ;-)

    Är på G att byta däck nu, men behöver hjälp från någon expert VAD för sorts däck jag ska välja.... Jag har 17" 225 breda... Nokian.
    Eller är det något med framvagnen ?
    AERO 9-3 aut 2002

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    är framvagnen inställd då? toe kan ju vara fel, sen ska det vara 215 breda på og9-3...

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Läs lite däckstester och kolla på de däck som är minst spårkänslig.

    Och som kvistarn säger, kolla så framvagnen är inställd.

    Men annars så är ng900 och og9-3,s chassi spårkänsligt (eller känsligt för tourqesteer snarare) från grunden. Och ju bredare däck desto spårkänsligare bil.

    Skulle dessutom några bussningar i framvagnen vara slitna så kan problemet bli mycket värre än vad det egentligen är från början. Så kolla över framvagnen om bussningarna är okej, och är de inte det, byt.

    Finns också några punkter som man som ng900/og9-3 ägare kanske vill titta på för att förbättra/lösa grundproblemet med att bilen tenderar att vara spårkänslig.

    * Fräscha och styvare bussningar
    * Bättre stötdämpare
    * Bättre fjädrar (gärna en lagom sänkning)
    * Styrväxelklämma
    * Parallellet förstärkningsstag till fjäderbensstaget
    * Subframestag
    * Bakre motorkudde från 9-3 diesel för att minska motorrörelser.

    Hur mycket av det man väljer att sätta dit är valfritt. Men det viktigaste skulle jag säga är de 3 första.

    Tänk bara på att i princip så fort man har micklat med framvagnen (alltså, dämpare, bussningar, fjädrar) så bör man göra en hjulinställning efteråt.

    ------------------
    EDIT: Tog och bytte plats på "og" och "ng" så blev det kanske mer sammanhängande om vad jag surrade om. (till och med jag blir förvirrad... )
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Just Nokian skall vara bra däck.
    Hörde att när de testade ut 9-3:an med 17" så va just Nokian bäst, men kunde inte säljas med som standard då man inte kunde köpa dessa däck på alla platser där bilen såldes. Men det kan ju vara en skröna, vad vet jag.

    Sedan dess har i o f mycket vatten runnit under broarna.

    Skulle tippa på att du behöver uppgradera framvagnen en hel del för att få bukt på problemet.

    Tycker min blivit riktigt bra efter, bussningsbyte, dämpare, fjädrar och styrväxelklämma.

  5. #5
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545
    Ja, som alla säger så är det inte däcken som spårar, utan bilen/chassit.

    En chansning skulle vara att lämna in för en hjulinställning, om det inte är gjort på länge.
    Men jag skulle nog ha satsat på att byta lite bussningar+en hjulinställning.
    Den uppsättningen räckte bra för min bil iaf, jag kör på steg1 och 225/45-17.

    Men smalare däck är absolut också att rekomendera, som sagt så "får" det max vara 215
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #6
    Tackar så jättemycket för alla tipsen
    Jag kollade däcken precis & dom är 225/45/17 .....
    Sommardäcken är 215/45/17 & dom åker på senare idag, men eftersom "spårningen" & känsligheten fanns redan när dom var på sist, är det nog en framvagnsinställning som behövs. Men just nu verkar det vara omöjligt att göra en sån..... hela Sverige byter ju däck just nu, så det är prio ett enligt alla däckfirmor....

    Bilen är nybesiktigad... kollar inte bilprovningen på bustningarna mm ?
    ( ja, så jag kanske kan utesluta det)

    tack iallfall för alla tips
    /Åsa

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Johanssonskan
    Bilen är nybesiktigad... kollar inte bilprovningen på bustningarna mm ?
    ( ja, så jag kanske kan utesluta det)

    tack iallfall för alla tips
    /Åsa
    Njo. I och för sig så har du helt rätt i att dom gör det, men de ser mer på bussningarna ur säkerhetssynpunkt. Ibland kan de ju tala om att det inte ser bra ut men inte gör något osv.

    Bussningarna kan vara slitna i den mån att de är gamla och mjuka och inte fungerar lika bra som de ska göra, men att de för den sakens skull inte direkt är så slitna så att det direkt syns, eller att det är något som besiktningen lägger märke till.

    Och ibland så missar de det totalt. Till exempel så har jag haft ett klonkade ljud som hörs i gupp framme på min 900 i över 2 års tid (har alltså hunnit igenom besiktningen MINST 2 ggr och en gång bad jag de till och med att leta efter vad som lät fram).

    De hittade inget fel, har till och med haft bilen inne på 2 verkstäder som inte kunde hitta något fel. Men när jag lämnade in bilen till verkstad nummer 3 så hittade mekanikern inom 5 minuter att en yttre bussning till bärarmen var helt slut och glappade hur mycket som helst.

    Så helt tydligt syns det uppenbarligen inte ibland.


    Men så är ju som sagt också 900 och 9-3 lite ökända för att vara spårkänsliga vid större gaspådrag. Så den kanske uppträder "normalt" för att vara en 9-3,a även om det i sig är en mindre katastrof.

    Som sagt så gör lite uppdateringar verkligen underverk för väghållningen på dessa modeller.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    Kör nokian 215/45 17" på en 900-95 Tycker den spårar minre med dessa än den gjorde med vinterdäcken som var 185/65 15". Har nya stötdämpare och fjadrar samt värre bussningar än original fram.
    Har du kollat framvagnsinställningen?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    På min bil försvann spårigheten nästan helt med Dunlop SP Sportmaxx, utan moddar.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

Liknande ämnen

  1. T5 härva vad sparar man?
    Av illegal_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 16:44
  2. 9-5 2005 som kränger och spårar
    Av saab95biopower2005 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 18:53
  3. [LÖST] Remmen spårar, varför? 9000 -94 (Bilder tappade)
    Av George i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •