Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Oljud från framvagn OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240

    Oljud från framvagn OG9-5

    Jag har en 9-5 01 som gått 10000 mil när jag kör över farthinder så kommet det ett ljud som låter som om det knäpper någonstans inte klånkande ljud mest irriterande.
    Jag har bytt stagen till krängninshämmarn det var inte det dom på saab säger att det inte är spindellederna har ni någon ide vad det kann vara?????

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240

    Knäppande framvagn 9-5 LÖST !!

    Jag skrev här tidigare i år om att det knäppte konstigt i min framvagn och att dom på saab sade att det var stagen till krängninshämmaren och att jag bytte dom utan att det löste broblemet men nu har jag bytt båda spindellederna och alla oljud i framvagnen är bortblåsta .

    M.V.H
    inga oljud i min framvagn!!!!!!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    448
    Vad var det för ljud du hade ? Jag lider av ett konstigt klonkande/smällande ljud i min framvagn och sist jag var in på SAAB så bytte dom båda stötdämparna fram och nu nån vecka senare så hör jag ljudet igen....
    Volvo 945 '91
    BMW 1802 Racing '74

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Om ljudet är förknippat med gaspådrag med samtidig vridande på ratt kan det bara styrstången...
    Fredrik J

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    31

    Glapp/klonk

    Jag har nåt annat skumt i min 9-5 SC Aero 03
    Känns som om det är ett glapp i ratten.

    Om jag står still och sakta släpper upp kopplingen så "klonkar" det till i ratten samt att det känns som om nåt rör sig.
    Detta känns även under körning, åtminstone på ettan och tvåans växel.

    Nån som har någon teori om detta ?
    Saab 9-5 Aero -03, Mazda Miata -90

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Glapp/klonk

    Citat Ursprungligen postat av Oden
    Jag har nåt annat skumt i min 9-5 SC Aero 03
    Känns som om det är ett glapp i ratten.

    Om jag står still och sakta släpper upp kopplingen så "klonkar" det till i ratten samt att det känns som om nåt rör sig.
    Detta känns även under körning, åtminstone på ettan och tvåans växel.

    Nån som har någon teori om detta ?
    Jag hade likadant. Det är en splines i rattstången, eller där omkring, som behöver fyllas med fett. Fick det åtgärdat på garantin i förra veckan.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Om ljudet är förknippat med gaspådrag med samtidig vridande på ratt kan det bara styrstången...
    Njae... Mitt (o)ljud uppstår oftast vid mjuka gupp och man hör verkligen hur det smäller från framvagnen (låter som den vänstra sidan...) och jag kan inte se någon koppling till att det har med varken gaspådrag eller vridande på ratten...
    Volvo 945 '91
    BMW 1802 Racing '74

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240
    Det ända jag kan säga att det var ett knäppande ljud just när man åkte över farthinder .
    men jag måste säga att jag är väldigt nöjd mad resultatet och det kostade bara 420:- det var värkligen värt varenda än SPÄNN !!!
    jag rekomenderar att man byter dom vid ljud i framvagnen med tanken att det inte kostar mycket så det ända man riskerar är att man blir hellt nöjd som jag!!!
    Och det tog ca:2tim att byta båda sidor i normalt tempo!!!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Även jag har problem med "klonkljud" i min 9-5'a. Fick som första åtgärd "knakstagen" byta på servicen (har senare lärt mig att det heter krängningshämmarstag). Och då hade jag bara klagat på att det "kluckade" lite i ratten när jag t ex körde grusväg eller ner försiktigt för en trottoarkant. Nöjd och glad har jag nu kört cirka 300 mil efter denna åtgärd.

    Så efter semestern för två veckor sen kommer jag körandes på Essingeleden i STHLM så börjar det klonka från högersidan i princip varje gång brunnslock eller broskarvar tas med bara höger sidan av bilen (skarvarna är ju numera lagda snett). Ringer Promotor för att beställa rep/åtgärd. Provkör bilen tillsammans med mekanikern i närområdet och lyckas få till vad jag tycker är klockrena "klonkljud", speciellt i en lite ojämn rondell. Ingen av oss kan avgöra om det är från fram-/bakvagnen. Nöjd med detta plockar jag ut en gammal lånebil och beger mig iväg tillbaka ner till STHLM (igår måndag).

    Idag (tisdag eftermiddag) ringer jag för att kolla hur det går. Får informationen att man inte kunnat hitta något onormal på min bil jämfört med andra 9-5'or. Dom vill inte börja riva och byta grejer utan att ha något att gå på

    Vid 3000-mils servicen byttes alltså "klonkstagen" och fram-/bakvagnen efterdrogs. Jag har monterat ur allt löst i bilen inkl verktyg för att minimera risken för oönskade ljud. Fabriksgarantin gick ut i slutet av juni och jag har nu en 3 månaders MRF-garantiatt luta mig tillbaks på. Tycker iofs att Saab borde ta sitt ansvar trots allt har bilen bara gått 3500 mil. Nu undrar verkstaden vem som dom skall debitera för att kunna felsöka.. Vi får se hur det går.. Vägra BMW i Grästorp stå för fiolerna så blir det Konsumentverket eller ARN eller något likande som får ta det med dom. Dock är det som skrämmer mig mest att Promotor uppfattar mitt "klonkande" som normal, t o m min sambo hör ju ljudet och hon är av typen "höj stereon istället".

    Förslagen från Er är alltså:

    Knakstag (gjorda)
    Stötdämpare fram
    Spindelleder
    Splines i rattstången som behöver fett.

    Bussningar i bakvagnen
    Stötdämpare bak (ser fräscha ut)

    Tråkigt att mitt nya bilägande skall börja så krångligt. Trots allt rör det sig ju om en lätt begagnad "Premiumbil" och då tycker iaf inte jag att det är okej med diverse missljud.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Glapp/klonk

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Oden
    Jag har nåt annat skumt i min 9-5 SC Aero 03
    Känns som om det är ett glapp i ratten.

    Om jag står still och sakta släpper upp kopplingen så "klonkar" det till i ratten samt att det känns som om nåt rör sig.
    Detta känns även under körning, åtminstone på ettan och tvåans växel.

    Nån som har någon teori om detta ?
    Jag hade likadant. Det är en splines i rattstången, eller där omkring, som behöver fyllas med fett. Fick det åtgärdat på garantin i förra veckan.
    Nån som vet om det är avancerat att göra själv..?

    Jag upplever detta när jag ger lite gas vid skarpa svängar..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  11. #11
    Hur länge har du ägt bilen?? Jag har drivit 3 fall emot olika företag och vunnit alla, 2 ÅRS reklamationsgaranti har man ALLTID. Om felet var dolt och man själv inte orskat det så har man ARN att luta sig mot, men som sagt ARN kan bara ge ett svar de kan aldrig tvinga företaget att stå för slantarna, de kan bara svartlista dem om de vägrar. Promblematiken är att det tar minst 1 år för de att handlägga ärendet, ofta 2 år vilket gör att du får betala så länge så fattas pengarna har du ett problem.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Sedan ett par veckor tillbaks är mitt knack/klock-ljud ordnat. Vart nya stötdämpare bak och nya fjäderben fram (stötdämpare + skålen som fjäder ligger i).

    Stort tack till min konsumentvägledare och Svenskabil i Akalla. Det är alltid kul när man träffar på folk som gillar sitt jobb och är bra på det..

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Sedan ett par veckor tillbaks är mitt knack/klock-ljud ordnat. Vart nya stötdämpare bak och nya fjäderben fram (stötdämpare + skålen som fjäder ligger i).

    Stort tack till min konsumentvägledare och Svenskabil i Akalla. Det är alltid kul när man träffar på folk som gillar sitt jobb och är bra på det..

    //Jesper #1873


    Skönt!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Om ljudet är förknippat med gaspådrag med samtidig vridande på ratt kan det bara styrstången...
    Njae... Mitt (o)ljud uppstår oftast vid mjuka gupp och man hör verkligen hur det smäller från framvagnen (låter som den vänstra sidan...) och jag kan inte se någon koppling till att det har med varken gaspådrag eller vridande på ratten...
    Jag har exakt samma ljud i min 9-5 kombi -99

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Måste tyvärr lyfta en gammal tråd

    Lagom till nyåret så har jag nu fått tillbaks klonkljudet från min högersida. Fick ju samtliga stötdämpare byta i höstas (3663 mil). Hade ett önskemål om att få betala mellanskillnaden för att montera nivåreglering bak med detta missades. Har därför själv (inte jag dock) bytt ut fjädrar och stötdämpare bak ännu en gång för ett par månader sen mot nivåreglering (3800 mil). Bilen har fungerat klockrent enda fram tills nu. Har iofs inte kört mer än 100 mil sedan nivåregleringen monterades pga diverse övriga verkstadsbesök(läs dåliga lackjobb).

    Så nu till problematiken. Jag har ju fortfarande garati på både stötdämpare och jobb fram, men bak kan det ju bli knivigare. Nu tror ju inte jag att det är stötdämparna som är det riktiga problemet. Har under hela tiden tyckte mig ha ett litet glapp i ratten när man kör upp/ned för trottoarkanter eller i små ojämnheter (grusvägar t ex). Frågan är därför om det även i mitt fall kan vara spindelleden-/lederna som är dåliga. Har även läst i Psycho Dave's tråd -> http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=70581 och har därför börjat ställa mig frågande till länkarnsinfästningarna i bakvagnen.

    Därför har jag följade förslag - vad tror Ni?

    Byte av samtliga bussningar i bakvagnen, eftersom det gnisslar om bilen när den stått ute. Detta försvinner efter några hundra meter eller så. Kan ju även vara bromsskivorna och oken som inte lirar 100.

    Samt byte av spindelleder på höger- och vänstersida.

    Vad mer kan det tänkas vara?? Kom med förslag. Kan väl knappast vara aktuellt att byta "knakstagen" igen - gjordes ju vid 3300 mil. Har alltså inte kört på någonting och jag är extremt försiktig med trottoarkanter och liknade - vad som hänt när bilen fraktats och kört fram och tillbaks mellan verkstad och lack osv vet jag ju inte.

    Börjar bli desperat och lite ledsen i ögat på min i övrigt fina bil.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Byte av samtliga bussningar i bakvagnen, eftersom det gnisslar om bilen när den stått ute. Detta försvinner efter några hundra meter eller så. Kan ju även vara bromsskivorna och oken som inte lirar 100.
    Hej,

    Jag hade också det där gnisslandet vid kallstart, exakt samma fenomen. Försvann med nya bromsskivor bak.

    Då var mina bromsok helt nya iofs, hade bytts innan jag fick bilen av någon anledning.

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    846
    En gång i tiden körde jag en 9-5 kombi -00 och visst knakade det i framvagnen...Ljudet kunde komma lite då o då... kunde aldrig säga att nu kommer det låta på detta guppet...
    Hur löste Lerums bil detta...
    De lade silvertejp runt fjädrarna på sista varvet d.v.s den del som vilar mot fjädersätet + lite fett... Inte ett ljud efter det...

    Har även hört att gummi lagringarna som håller krängningshämmaren på plats kan bli torra och hårda och knäppa extra mycket på vintern...
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Byte av samtliga bussningar i bakvagnen, eftersom det gnisslar om bilen när den stått ute. Detta försvinner efter några hundra meter eller så. Kan ju även vara bromsskivorna och oken som inte lirar 100.
    Hej,

    Jag hade också det där gnisslandet vid kallstart, exakt samma fenomen. Försvann med nya bromsskivor bak.

    Då var mina bromsok helt nya iofs, hade bytts innan jag fick bilen av någon anledning.

    mvh

    KK

    Okej har väl haft mina misstankar om bakbromsarna alt handbromsen skulle kunna vara orsaken till gnisselljuden.

    Hur låter det övriga då?

    Be dom titta på knakstaget igen (vid tveksamhet byt igen - garanti).
    Byta spindellederna.
    Och samtliga bussningar i bakvagnen. Verkar ju lika bra att ta alla på en gång om nu länkarmsbussningarna är dåliga. Ska se till att få en 4-hjulsmätning gjord också.
    Titta över bakskivorna.

    Någon som har några andra förslag??

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Det kan ju vara skit eller nåt liknande som ligger mellan skivan och bromskölden. Hade ett grymt gnisslande på min Volvo och det försvann efter att ha riktat högtrycken just till mellan bromssköld och skiva.
    Kan ju vara värt att prova.
    XC70 2.5T

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Fler synpunkter...??

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Oljud från framvagn NG9-3
    Av Magnus2114 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-05-06, 07:45
  2. Oljud från framvagn på og900
    Av svante_turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •