Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Brådskande!! Hur många liter olja går i en Saab ng900 2.3i??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    täby
    Inlägg
    63

    Brådskande!! Hur många liter olja går i en Saab ng900 2.3i??

    Ska åka o köpa olja och har mek-boken hemma. (Osäker på om det står oljevolym i handboken?)

    Hur många liter olja gå i min motor? Saab ng900 2.3i -95!

    Vilken oljetyp bör man ha??, vilken viskositets beteckning alltså?
    Jag kör inte bilen särskillt hårt, endast för vanligt bruk.
    ....

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Om du är osäker, så gå in på en vanlig större bensinmack och be att få kika i deras katalog för oljerekommendationer för bilar. Där får du reda på hur mycket olja och av vilken typ som rekommenderas mm.

    Men är det inte lite smådumt att plötsligt ha så otroligt bråttom att man inte tar reda på i förväg vad man behöver veta om oljan till sin bil? Om man nu inte vet så kan det väl vänta till dagen efter med köpet, så man hinner ta reda på det man behöver?

    Och sen lär det ju gå fortare att ta reda på rätt uppgifter på annat sätt, kanske ta en titt i handboken, kika i mek-boken, kila in på en bensinmack, fråga där du ska köpa olja o.s.v. Än att i halv panik knattra in frågan här och sitta och hoppas på att någon ska svara på just ditt inlägg?

    Allt det du behöver veta för att byta olja, bör du ha kunnat ta reda på hur lätt som helst i tidigare, för att vara förberedd, och har du inte det så är det väl heller inte hela världen om bytet blir framskjutet en dag eller två?


    Inte illa menat från min sida, men frågor exakt som din ploppar upp med bara några dagars mellanrum, och alla verkar ha panik, BRÅTTOM vilken olja ska åka och köpa????........ typ



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    täby
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Om du är osäker, så gå in på en vanlig större bensinmack och be att få kika i deras katalog för oljerekommendationer för bilar. Där får du reda på hur mycket olja och av vilken typ som rekommenderas mm.

    Men är det inte lite smådumt att plötsligt ha så otroligt bråttom att man inte tar reda på i förväg vad man behöver veta om oljan till sin bil? Om man nu inte vet så kan det väl vänta till dagen efter med köpet, så man hinner ta reda på det man behöver?

    Och sen lär det ju gå fortare att ta reda på rätt uppgifter på annat sätt, kanske ta en titt i handboken, kika i mek-boken, kila in på en bensinmack, fråga där du ska köpa olja o.s.v. Än att i halv panik knattra in frågan här och sitta och hoppas på att någon ska svara på just ditt inlägg?

    Allt det du behöver veta för att byta olja, bör du ha kunnat ta reda på hur lätt som helst i tidigare, för att vara förberedd, och har du inte det så är det väl heller inte hela världen om bytet blir framskjutet en dag eller två?


    Inte illa menat från min sida, men frågor exakt som din ploppar upp med bara några dagars mellanrum, och alla verkar ha panik, BRÅTTOM vilken olja ska åka och köpa????........ typ



    MVH Tony
    Tanken att gå in på närmaste mack slog mig inte. Mek boken ligger hemma. Handboken har jag inte kollat i ännu för att, ehm, jag är väl slö och vill inte ut i kylan. Mängd och viskositetskod viktig just nu för att imorgon får jag inte samma erbjudande.

    Jag ska passa mig och inte ställa liknande dumma-panikfrågor i fortsättningen.
    ....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av scud
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Om du är osäker, så gå in på en vanlig större bensinmack och be att få kika i deras katalog för oljerekommendationer för bilar. Där får du reda på hur mycket olja och av vilken typ som rekommenderas mm.

    Men är det inte lite smådumt att plötsligt ha så otroligt bråttom att man inte tar reda på i förväg vad man behöver veta om oljan till sin bil? Om man nu inte vet så kan det väl vänta till dagen efter med köpet, så man hinner ta reda på det man behöver?

    Och sen lär det ju gå fortare att ta reda på rätt uppgifter på annat sätt, kanske ta en titt i handboken, kika i mek-boken, kila in på en bensinmack, fråga där du ska köpa olja o.s.v. Än att i halv panik knattra in frågan här och sitta och hoppas på att någon ska svara på just ditt inlägg?

    Allt det du behöver veta för att byta olja, bör du ha kunnat ta reda på hur lätt som helst i tidigare, för att vara förberedd, och har du inte det så är det väl heller inte hela världen om bytet blir framskjutet en dag eller två?


    Inte illa menat från min sida, men frågor exakt som din ploppar upp med bara några dagars mellanrum, och alla verkar ha panik, BRÅTTOM vilken olja ska åka och köpa????........ typ



    MVH Tony
    Tanken att gå in på närmaste mack slog mig inte. Mek boken ligger hemma. Handboken har jag inte kollat i ännu för att, ehm, jag är väl slö och vill inte ut i kylan. Mängd och viskositetskod viktig just nu för att imorgon får jag inte samma erbjudande.

    Jag ska passa mig och inte ställa liknande dumma-panikfrågor i fortsättningen.

    Du får gärna fråga, men många gånger får man bästa svaren själv om man lyfter rumpan och tar sig tid att kika i t.e.x handboken.

    Många gånger så kommer det in 20 olika svar på en sådan här fråga, som är lite lika men inte helt. Då får många världens beslutsångest ångest om de ska våga köpa Mobil eller Castrol, W10-50 eller W5-40............ Så då blir det ofta ännu fler frågor.


    Ta du en kik i din handbok, annars om du har tid så sök på Google på ett oljebolag och oljetabell eller oljerekommendationer, så hittar man ofta listor för vilka oljor som olika bilmodeller ska ha.


    Tjosan


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Hur många liter olja rymmer SAAB 9000 2,3t?
    Av andreeee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 23:39
  2. Hur många liter olja ska det vara i en og 900?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •