Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Rengöring av egrventil NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14

    Rengöring av egrventil NG9-3 1,9TiD

    Dagens!
    Nyreggad på forumet men gammal läsare...
    Har haft mkt nytta av all kunskap i detta forum!
    Är det någon vänlg själ som sitter inne med lite fakta/bilder om hur jag själv rengör egr ventilen på en SS med 1.9 dieseln. Tillverkad -04 reggad som -05. Detta verkar vara ett vanligt problem.
    Precis samma symptom som sist gång då hade den gått ca 3000 mil då garantijobb, nu 7500 mil allt långkörningar.
    Själva kunskapen om bilar är skapligt hög, jobbat som mek i ca 5 år, dock i princip aldrig med dieslar o det var 10 år sedan.....

    Mvh Benny
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14

    Rengöring av egr ventil på 1.9 Tid.

    Problemet löst, nedan följer min arbetsgång. Tror man löser det på 60 min arb om man har de verktyg som krävs ink felkodsläsare.

    1. Lossa den svarta plastmotorkåpan genom o dra den rakt upp, fastsatt i var hörn.

    2. Lokalisera det övre högra fästet för ovan nämnda kåpa, om du står framför bilen o kollar ner på motorn, sitter brevid kylarvätskebehållaren, innanför gasspjället.

    3. Det är en svart plåtbit med en kula högst upp, sitter fast med 2 st m6 muttrar= 10mm hylsa. Lossa dom, då har ni frigjort 2 bult för egrventil. Egrventilen är klumpen med en relativt stor svart, cylinderformad soleonid på sittandes vågrät i bilens tvärsled bakom insugningsrör.

    4. Lossa de 4 m6 bult= 10mm hylsa, varav 2 med gängan för ovan nämnda "plåtbit".
    Sen är det 2 m8 bult= 13mm hylsa som sitter uppifrån o ner alldeles brevid de övriga 4 varav 1 göms lite av en svart slang som får böjas undan lite. Nu ser du all skit!!

    5. Var rädd om packningarna!

    6. Lossa kabelskarven som sitter fast under genom att peta loss den gula spärren ett par mm o dra loss kabelskarven.

    7, Nu har du den i näven, sätt den i skruvstycket o lossa den svarta soleoniden. Den sitter med 4 torx Tx 25, tror jag. Då har du separerat soleonid o ventilhus. Kom ihåg hur den satt så slipper du lossa den igen....
    Kabeln blir kort i ena änden annars.

    8. Gör rent ventilhus noga, det som kärvade för mej var axeln "i mitten" så ventilen stängde inte riktigt. Sotet verkar tränga igenom vid axeln in mot soleoniden därav problemet. Jag har testat o smörja med lite alubaserad antikärvpasta som tål mkt värme.

    9. Dax o montera allt.

    10. Nu bör felkoder kollas o nollas, om lampan lyser antingen mha Saab eller egna inköpta prylar.

    Detta funkade fint för mej, gick mkt fortare än o åka 10 mil till Saab för ev garanti eller utbyte. Dock lämnas inga garantier...
    Har dock hört ett rykte att det går på ngt sätt o borra hål för bättre smörjning någonstans, kanske nån riktig Saabmek kan fylla på om jag har hört rätt. Detta blir mer intressant allteftersom garantier går ut antar jag, för oss som har den som privatbil.

    /Benny
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Tack för infon. Skönt att du plottrade ner vad du gjort för att fixa det också för kommande sökningar.

  4. #4
    Vad var felet när egr ventilen bråkade?
    H: Dove

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14
    Go kväll....

    Det var själva "axeln" som kärvade. I många fall verkar det som det är vanligt. Tyvärr "bränner" soleoniden rätt lätt, då hjälper ingen rengöring..

    Yamazaki, lagavoullin, bowmore.... HICK...
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  6. #6

    Egr

    Nån som vet va en sån kostar? för ja har nämligen rengjort den och lampan tändes endå efter att vi släckt motorlampan!
    och va ingår när man köper en Egr ventil?
    bilen är en saab 9-3 sport sedan 05a diesel med Dth motorn

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    6

    Re: Egr ventil, 9-3 SS

    Nån som har försökt att få SAAB att stå för kostnaden av antingen rengörning eller byte?

    Jag köpte 9-3 -06:a (uttagen aug -05), 1,9 TiD i februari och när jag haft den i bara ett par månader så löste motor-fels lampan (bilen hade då gått ca 10 000 mil). Åkte då till Saab som sade att det var Egr-ventilen. De rengjorde den och jag fick stå för kostnaden (700:-). Jag försökte dock få dem till att stå för kostnaden, då jag tyckte det var orimligt med motorfel på en sån ny bil (bilen var ju inte ens 3 år). Men de gick inte med på det. Jag fick i efterhand veta att bilen tidigare hade haft strul med egr-ventilen och den hade redan blivit bytt en gång. Hade jag vetat det före rengörningen, så hade jag nog gått på hårdare.

    Hur som helst så lös motorfels lampan för en vecka sen igen, men det slocknade efter ett par dagar. Symptomen är det samma, dvs att man måste gasa på ganska rejält på ettan för att den inte ska få "kärring-stopp". Jag har bokat in en service i nästa vecka, där de ska få titta på detta också. Men är det inte rimligt att Saab står för kostnaden för detta då det verkligen låter som ett konstruktionsfel och många är drabbade?? Bilen må vara 3 år och 2-3 månader, men egr-ventilen är ju inte 2 år gammal ens.
    /ZooZ

  8. #8

    Re: Egr ventil, 9-3 SS

    Jag har en 9-3 tdi 05 och undrar om det kan vara detta som är fel på min kanske?

    Bilen beter sig som följande att ibland händer det ingeting när jag gasar, så pass lite att jag nästan blir stående, kommer jag över 1500varv(ca) så är det ingen fara då öser den på som vanligt igen. tycker det är nåt tickande ljud från motorn också. det kom en dag när det var som kallast nu i vinter om det har betydelse, samma fel drabbade en vän till mig samma dag (han har samma bil) så undrar om det är nåt med kylan eller är det egr-ventilen?

  9. #9

    Re: Egr ventil, 9-3 SS

    Hej!
    Jag fick precis samtal från min Saab-verkstad att det kostar ca 3000:- att byta EGR-ventilen på min 9-3:a från 2006. Det är en 1.9 TiD SportCombi, som gått ca 14000 mil.
    Symptomen var precis som du säger: orkeslös, kräver skyhöga varv för att ta sig fram! Jag hörde också ett tickande ljud, som en klocka. Inga varningslampor lyste dock...
    Kärrans generator bestämde sig också för att lägga av ca 2 veckor efter att EGR-symptomen börjat visa sig. Inte heller då lyste några lampor! Kostnad för att få en ny monterad: ca 7600:-!
    Det har varit ganska kallt väldigt länge, ca -15. Och fuktigt! Kan det ha med saken att göra?
    Ska hem och kolla i alla gamla papper om de bytt eller jobbat med EGR-ventilen tidigare och förbereda famlijen på en snabbnudel-diet ett tag framöver...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Hej Benny!

    Citat Ursprungligen postat av Benny J Visa inlägg
    Problemet löst, nedan följer min arbetsgång. Tror man löser det på 60 min arb om man har de verktyg som krävs ink felkodsläsare.

    1. Lossa den svarta plastmotorkåpan genom o dra den rakt upp, fastsatt i var hörn.

    2. Lokalisera det övre högra fästet för ovan nämnda kåpa, om du står framför bilen o kollar ner på motorn, sitter brevid kylarvätskebehållaren, innanför gasspjället.

    3. Det är en svart plåtbit med en kula högst upp, sitter fast med 2 st m6 muttrar= 10mm hylsa. Lossa dom, då har ni frigjort 2 bult för egrventil. Egrventilen är klumpen med en relativt stor svart, cylinderformad soleonid på sittandes vågrät i bilens tvärsled bakom insugningsrör.

    4. Lossa de 4 m6 bult= 10mm hylsa, varav 2 med gängan för ovan nämnda "plåtbit".
    Sen är det 2 m8 bult= 13mm hylsa som sitter uppifrån o ner alldeles brevid de övriga 4 varav 1 göms lite av en svart slang som får böjas undan lite. Nu ser du all skit!!

    5. Var rädd om packningarna!

    6. Lossa kabelskarven som sitter fast under genom att peta loss den gula spärren ett par mm o dra loss kabelskarven.

    7, Nu har du den i näven, sätt den i skruvstycket o lossa den svarta soleoniden. Den sitter med 4 torx Tx 25, tror jag. Då har du separerat soleonid o ventilhus. Kom ihåg hur den satt så slipper du lossa den igen....
    Kabeln blir kort i ena änden annars.

    8. Gör rent ventilhus noga, det som kärvade för mej var axeln "i mitten" så ventilen stängde inte riktigt. Sotet verkar tränga igenom vid axeln in mot soleoniden därav problemet. Jag har testat o smörja med lite alubaserad antikärvpasta som tål mkt värme.

    9. Dax o montera allt.

    10. Nu bör felkoder kollas o nollas, om lampan lyser antingen mha Saab eller egna inköpta prylar.

    Detta funkade fint för mej, gick mkt fortare än o åka 10 mil till Saab för ev garanti eller utbyte. Dock lämnas inga garantier...
    Har dock hört ett rykte att det går på ngt sätt o borra hål för bättre smörjning någonstans, kanske nån riktig Saabmek kan fylla på om jag har hört rätt. Detta blir mer intressant allteftersom garantier går ut antar jag, för oss som har den som privatbil.

    /Benny
    Hej Benny! Jag sitter med samma problem. Felsökare saaben igår. Felkod P0400, Egr ventilen. Kan du ge mig, en saabälskare, en guide "for dummies" hur jag steg för steg gör rent egr ventilen, samt hur man får upp motorkåpan. Har nämligen besiktning på onsdag, 4/2-15.

    Ha d gott!!!/ Thomas

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag tror att du kan glömma det från Benny J. Han har inte varit inne här sedan 2008. Annars tyckte jag att beskrivningen var väldigt detaljerad och fin som den är.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Ok

    Ok, jag får försöka i helgen. Fick nämligen felkod P 0400 vid felsökning. Måste lösa detta, Åre väntar vecka 7.

    Ha d!/ Thomas

  13. #13
    Hej.
    Har rengjort egr några ggr. Borrat hål i plastkåpan och knackat ut ankaret som styr ventilen. Brukar vara rostigt och skitigt.
    Tyvärr håller det inte så länge. Köpte en ny förbättrad original egr. Bättre tätningar. Finns på maptunparts för 1295 + packningar under hundringen. Mitt råd beställ omg så hinner du innan besiktningen.

    Mvh
    loca

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ok. Brukar det inte räcka med en ordentlig rengöring, få bort så mkt sot som möjligt? Ok, tack för tipset!

    Mvh Thomas

    - - - Uppdaterad - - -


    Bara hitta någon som kan hjälpa mig installera också. Ligger en MECA verkstad där vi bor, men de har ju egna delar.

    /Thomas

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    bara att fråga brukar inte va några problem med egna delar i alla fall inte där jag vart
    9-5 2.0t 08 biopower

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Ok

    Jag har fått hem en ny egr ventil idag och fått tid för installation på tisdag,skönt.

    Men på vägen hem idag genom stan så betedde sig växellådan konstigt. Den växlade inte upp till 4:ans växel. Bara tryckte på gas och inget driv alls. Lite nojjig, men hoppas detta är relaterat till egr ventilen så inget annat spökar.

Liknande ämnen

  1. Rengöring partikelfilter OG9-5 1,9TiD
    Av potifar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 22:10
  2. Rengöring skinninredning
    Av quake i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:42
  3. Rengöring av LMM, hur??
    Av aeroamilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 00:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •