Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Airbag urkopplad vilket sorts motstånd?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134

    Airbag urkopplad vilket sorts motstånd?

    Hej har demonterat airbagen och vill få lampan att slocka!
    Kan ju erkänna direkt att jag inte är nått elgeni!
    Vad ska jag ha för motstånd funkar med i princip vilket som helst eller måste jag ha ett visst ohm?
    Nån som vet om sidoairbagen är en fara för barnstolen?
    Har en saab 9-5 -99
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    43
    har du tagit bort airbagen själv för barnstol? väldigt dumt isåfall, Krockar du är det ingen försäkring som gäller, du ska få den urkopplad på verkstad och då skickar dom papper på det till försäkringsbolaget samt att du får en kopia själv.

    tyvärr kostar det en del att koppla ur den gjorde det i höstas...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av tottico
    har du tagit bort airbagen själv för barnstol? väldigt dumt isåfall, Krockar du är det ingen försäkring som gäller, du ska få den urkopplad på verkstad och då skickar dom papper på det till försäkringsbolaget samt att du får en kopia själv.

    tyvärr kostar det en del att koppla ur den gjorde det i höstas...
    Okej de hade jag tyvärr ingen anning om men varför skulle försäkringen inte gälla? Risken är ju inte större för att krocka bara för att airbagen är demonterad?
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Försäkringen skyddar ju inte mot kollisioner utan ersätter skador som uppstår när väl kollisionen skett.

    Lägre kostnader pga lindrigare personskador är såklart försäkringsbolagen intgresserade av.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    har du verkligen demonterat airbagen från bilen eller bara kopplat ur den?
    om i så fall så sätt tillbaka den och koppla ur den på en saabvekstad.
    en lös airbag ska förvaras i vapenskåp eller liknande. tror inte ett fbolag är speciellt imponerade av att airbagen blåser ut hemma i garaget. du anar inte vad lite statisk spänning kan åstakomma....kolla på youtube på tjejen som tankar sin etanolbil
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Hej har tagit bort den och tänker lämna in den på skroten så dom får ta reda på den.
    Måste alltså fixa ett papper till folksam där jag skriver att jag tagit bort den.
    Lämnar aldrig in den på saab för dom tar ju inte bort den fysiskt utan kopplar bara ut den och jag vill inte åka omkring med en "bomb" under mitt barns huvud.
    Men åter till frågan nån som vet vilket motstånd jag ska ha ???
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    har du verkligen demonterat airbagen från bilen eller bara kopplat ur den?
    om i så fall så sätt tillbaka den och koppla ur den på en saabvekstad.
    en lös airbag ska förvaras i vapenskåp eller liknande. tror inte ett fbolag är speciellt imponerade av att airbagen blåser ut hemma i garaget. du anar inte vad lite statisk spänning kan åstakomma....kolla på youtube på tjejen som tankar sin etanolbil
    Du har ingen länk till den ? Kul att se eller jag kanske inte om nån blir skadad .
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Buppie
    Lämnar aldrig in den på saab för dom tar ju inte bort den fysiskt utan kopplar bara ut den och jag vill inte åka omkring med en "bomb" under mitt barns huvud.
    Har du verkligen gjort en riktig riskanalys? Hur ofta exploderar en urkopplad airbag och skadar någon, jämfört med hur många som skadas av allt annat som kan hända i en bil?

    Att ha ett barn i passagerarstolen fram distraherar föraren så mycket att barnet självt är en mycket större fara än en urkopplad airbag.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Buppie
    Lämnar aldrig in den på saab för dom tar ju inte bort den fysiskt utan kopplar bara ut den och jag vill inte åka omkring med en "bomb" under mitt barns huvud.
    Har du verkligen gjort en riktig riskanalys? Hur ofta exploderar en urkopplad airbag och skadar någon, jämfört med hur många som skadas av allt annat som kan hända i en bil?

    Att ha ett barn i passagerarstolen fram distraherar föraren så mycket att barnet självt är en mycket större fara än en urkopplad airbag.
    Ja det har jag barnet kommer inte att åka fram jämt och ständigt utan bara när de behövs. Sen spelar det mig ingen roll hur många gånger en urkopplad airbag utlöst men jag gör det inte det är min känsla och mammans känsla och de kan ingenting ändra på. Finns många som kör med bara urkopplat och dom som vill får ju göra det säger inte att min metod är rätt men för mig är det enda alternativet.
    Dessutom är utlöst airbag=död om man har bilbarnstolen där.
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Nu var vi där igen. Med jämna mellanrum kommer det någon som monterar ur sin airbag istället för att koppla ur den baserat på en hemmasnickrad riskanalys.
    Är det så svårt att fylla riskanalysen med fakta?
    När du nu tycker att ditt barn behöver detta extraordinära skydd så undrar man ju om ni låter ungen vistas på hårda golv utan hjälm?
    Äta fast föda (kan sätta i halsen vet du)?
    Få vistas utomhus utan skyddsmask?
    Leka på en lekplats?

    Det finns inte ett enda dokumenterat fall där en urkopplad airbag exploderat. Dessutom räcker det inte med statisk elektricitet. Jag har själv blåst airbags och det kräver ett 12V aggregat med lite kräm i. När du tar ur kabeln så kortsluter den sig själv.
    En urkopplad airbag förvaras lämpligen på sin plats i bilen där brandkåren vet var dom har den om det skulle börja brinna.
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    för att släcka lampan behövs först ett motstånd, sedan ett besök hos saab för att släcka lampan, så i detta fallet tror jag att de säkert kostar lika mycket som saab gjort det från början.... hade man DÄREMOT kopplat bort batteriet, tagit bort airbagen och satt dit motståndet för att sedan koppla på batteriet så hade inte lampan tänts...

    Att FB skulle bry sig om vem som tagit bort airbagen tror jag inte på.
    Är airbagen borttagen för barnstol så har det ju föga betydelse vem som gjort detta, är den bara urkopplad så kan det nog va en annan 5a men helt bortplockad kan jag inte tänka mig skulle påverka ev försäkringsgrejer, isf skulle ju en bil med tänd srslampa eller som saknar airbag eller där man kanske bytt ratt så skulle ju försäkringen va värdelös vid ev krock?

    Hur skulle FB ställa sig tex till Peugeots lösning med att man vrider nycklen i ett lås för av/på, då skulle jag ju få lämna bilen på verkstad för de skulle vrida nycklen där för 500kr...

    tycker de luktar verkstadssnack lång väg, en typisk sånn grej en verkstad skulle köra för att skrämma upp kunder att lämna in bilen för det.

    I mina försäkringsvilkor står det att "service , reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt utförd"

    Står dock inte att de måste va gjort av en fackman, har Länsförsäkringar..


    Sen om den ska va urkopplad eller borttagen lägger jag mig inte i, de är ju upp till var och en.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    för att släcka lampan behövs först ett motstånd, sedan ett besök hos saab för att släcka lampan, så i detta fallet tror jag att de säkert kostar lika mycket som saab gjort det från början.... hade man DÄREMOT kopplat bort batteriet, tagit bort airbagen och satt dit motståndet för att sedan koppla på batteriet så hade inte lampan tänts...

    Att FB skulle bry sig om vem som tagit bort airbagen tror jag inte på.
    Är airbagen borttagen för barnstol så har det ju föga betydelse vem som gjort detta, är den bara urkopplad så kan det nog va en annan 5a men helt bortplockad kan jag inte tänka mig skulle påverka ev försäkringsgrejer, isf skulle ju en bil med tänd srslampa eller som saknar airbag eller där man kanske bytt ratt så skulle ju försäkringen va värdelös vid ev krock?

    Hur skulle FB ställa sig tex till Peugeots lösning med att man vrider nycklen i ett lås för av/på, då skulle jag ju få lämna bilen på verkstad för de skulle vrida nycklen där för 500kr...

    tycker de luktar verkstadssnack lång väg, en typisk sånn grej en verkstad skulle köra för att skrämma upp kunder att lämna in bilen för det.

    I mina försäkringsvilkor står det att "service , reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt utförd"

    Står dock inte att de måste va gjort av en fackman, har Länsförsäkringar..


    Sen om den ska va urkopplad eller borttagen lägger jag mig inte i, de är ju upp till var och en.
    Tack för ett svar på min fråga!
    Du vet inte hur många OHM motståndet ska vara på?
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nu var vi där igen. Med jämna mellanrum kommer det någon som monterar ur sin airbag istället för att koppla ur den baserat på en hemmasnickrad riskanalys.
    Är det så svårt att fylla riskanalysen med fakta?
    När du nu tycker att ditt barn behöver detta extraordinära skydd så undrar man ju om ni låter ungen vistas på hårda golv utan hjälm?
    Äta fast föda (kan sätta i halsen vet du)?
    Få vistas utomhus utan skyddsmask?
    Leka på en lekplats?

    Det finns inte ett enda dokumenterat fall där en urkopplad airbag exploderat. Dessutom räcker det inte med statisk elektricitet. Jag har själv blåst airbags och det kräver ett 12V aggregat med lite kräm i. När du tar ur kabeln så kortsluter den sig själv.
    En urkopplad airbag förvaras lämpligen på sin plats i bilen där brandkåren vet var dom har den om det skulle börja brinna.
    Tack! Det känns precis som du idiotförklarar mig.
    Äta fast föda (kan sätta i halsen vet du)? Fast föda får den äta eftersom jag kan heimlich !
    Få vistas utomhus utan skyddsmask? Bakterier i viss mån är bara bra för barn eftersom det gör dom mer sjukdomsintolerant!
    undrar man ju om ni låter ungen vistas på hårda golv utan hjälm? dom klarar en smäll åt huvudet i jämförelse med en smäll av en krockkudde!
    Leka på en lekplats? Ja under min uppsyn! Sen uppfostrar jag mitt barn till att vara försiktig och inte leka jackass!
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Buppie
    Tack för ett svar på min fråga!
    Du vet inte hur många OHM motståndet ska vara på?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=198888

    där sägs 2,1 Ohm

    lika så denna tråden hänvisar till 2,1

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=93004
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Buppie
    Äta fast föda (kan sätta i halsen vet du)? Fast föda får den äta eftersom jag kan heimlich !
    Få vistas utomhus utan skyddsmask? Bakterier i viss mån är bara bra för barn eftersom det gör dom mer sjukdomsintolerant!
    undrar man ju om ni låter ungen vistas på hårda golv utan hjälm? dom klarar en smäll åt huvudet i jämförelse med en smäll av en krockkudde!
    Leka på en lekplats? Ja under min uppsyn! Sen uppfostrar jag mitt barn till att vara försiktig och inte leka jackass!
    Se du kan ju göra riskanalyser bara du har fakta...
    Fredrik J

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Buppie
    Äta fast föda (kan sätta i halsen vet du)? Fast föda får den äta eftersom jag kan heimlich !
    Få vistas utomhus utan skyddsmask? Bakterier i viss mån är bara bra för barn eftersom det gör dom mer sjukdomsintolerant!
    undrar man ju om ni låter ungen vistas på hårda golv utan hjälm? dom klarar en smäll åt huvudet i jämförelse med en smäll av en krockkudde!
    Leka på en lekplats? Ja under min uppsyn! Sen uppfostrar jag mitt barn till att vara försiktig och inte leka jackass!
    Se du kan ju göra riskanalyser bara du har fakta...
    Ja jag har aldrig påstått nått annat heller!
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Buppie
    Tack för ett svar på min fråga!
    Du vet inte hur många OHM motståndet ska vara på?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=198888

    där sägs 2,1 Ohm

    lika så denna tråden hänvisar till 2,1

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=93004
    Tusen tack!!!!!!!
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    117
    Hej!
    Om man ska koppla bort en passagerarairbag på en Ford Mondeo så ska även bilbältet bytas på passagerarsidan p,g,a olika töjbaregenskaper mellan de olika bältena, kolla med SAAB så detta inte är fallet även på SAAB. Detta kan ju också orsaka svåra skador om inte bältet uppfyller specen för en bil utan airbag.
    // Jens

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Saaben har bältesförsträckare. Kanske Mondeon saknar.
    Även dessa är pyrotekniska d.v.s. innehåller en sprängladdning men skruva nu för guds skull inte ur dessa också...
    Fredrik J

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    sverige
    Inlägg
    134
    Citat Ursprungligen postat av Jens K
    Hej!
    Om man ska koppla bort en passagerarairbag på en Ford Mondeo så ska även bilbältet bytas på passagerarsidan p,g,a olika töjbaregenskaper mellan de olika bältena, kolla med SAAB så detta inte är fallet även på SAAB. Detta kan ju också orsaka svåra skador om inte bältet uppfyller specen för en bil utan airbag.
    // Jens
    Hej tack för tipset men de visste jag redan men skönt men nån som vill försöka hjälpa en också istället för att bara skriva dryga kommentarer!
    Sen så gör det inget om bältessträckaren på saaben skulle lösa ut utan anledning eftersom det inte kan skada barnet inte ens bilbarnstolen.
    Att åka bil är en sak.
    Att åka saab är nått helt annat!

Liknande ämnen

  1. Saab 900 94- urkopplad airbag m.m
    Av merten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 12:39
  2. Urkopplad airbag, kan kan koppla in själv?
    Av Travis i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 22:32
  3. Kontollera om airbag verkligen är urkopplad!
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 14:22
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 22:31
  5. Urkopplad passagerar airbag
    Av gringubben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •