Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bilen rullar i backe med 3 graders lutning, när motorn är av

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    4

    Bilen rullar i backe med 3 graders lutning, när motorn är av

    Jag har en 9-3 2.0t Biopower 2008. Bilen är drygt en månad gammal och har, mestadels på landsväg, rullat drygt 1000 mil.

    När bilen parkeras i backe och tändningen är av samt växel i så börjar den rulla. (Den rullar typ en halvmeter, stannar upp cirka 10 sekunder för att sedan rulla en halv meter till osv.)

    Backen den parkeras i (utan för min carport) har en lutning på max tre(3) grader, så det känns inte att man ska behöva använda handbroms.

    Har aldrig haft något sådant här problem med min tidigare Saab (9-3 Aero).

    Är det någon som har ett bra svar vad det kan bero på och hur man åtgärdar problemet.

    Det är inga problem med bilen under körning, "styrkan finns där" och växelådan funkar fin-fint.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Intressant problem.
    Menar du att den är manuellt växlad?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    4
    Yes. 6-växlad manuell låda.

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Bilen rullar i backe med 3 graders lutning, när motorn ä

    Citat Ursprungligen postat av miklin
    Är det någon som har ett bra svar vad det kan bero på och hur man åtgärdar problemet.
    Du har ju garanti, så låt saab undersöka... men förstår om du undrar om nån vet, jag vill också veta. Det verkar ju skitskumt

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    4
    Självklart ska Saab få undersöka. Jag är "mest" intresserad om det är någon annan Saab-ägare som har samma "problem" och vet vad det beror på.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Du lägger i ettan eller backen va? För lägger du i sexans växel är det kanske möjligt att den lilla lutningen räcker till för att långsamt dra runt motorn.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Eftertänder motorn efter att du stängt av den? Hör du nån knall i avgassystemet? Min NG900 turbo gjorde så efter att jag konverterade till E85. Dock inte tillräckligt för att bilen skulle börja rulla men det kunde bli ett skutt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Bilen rullar i backe med 3 graders lutning, när motorn ä

    Citat Ursprungligen postat av miklin
    Jag har en 9-3 2.0t Biopower 2008. Bilen är drygt en månad gammal och har, mestadels på landsväg, rullat drygt 1000 mil.

    När bilen parkeras i backe och tändningen är av samt växel i så börjar den rulla. (Den rullar typ en halvmeter, stannar upp cirka 10 sekunder för att sedan rulla en halv meter till osv.)

    Backen den parkeras i (utan för min carport) har en lutning på max tre(3) grader, så det känns inte att man ska behöva använda handbroms.

    Har aldrig haft något sådant här problem med min tidigare Saab (9-3 Aero).

    Är det någon som har ett bra svar vad det kan bero på och hur man åtgärdar problemet.

    Det är inga problem med bilen under körning, "styrkan finns där" och växelådan funkar fin-fint.
    Jag förstår inte problemet? Är det inte bara att dra i handbromsen som man alltid skall göra när man parkerar bilen?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  9. #9
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    240
    Jo agnes, men det ska ju funka bara med att lägga in en växel tycker man, och har inte de nya saabarna att backen ska vara i för att ta ut nyckeln ? (såsom det alltid varit ?)
    Jag förstår ditt problem, det är ju lätt att dra i handbromsen men man får fortfarande inget svar på varför det sker, men som sagt, åk in på SAAB så får vi se vad dom har att säga.

    mvh Anton
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Lustgasen
    Jo agnes, men det ska ju funka bara med att lägga in en växel tycker man, och har inte de nya saabarna att backen ska vara i för att ta ut nyckeln ? (såsom det alltid varit ?)
    Jag förstår ditt problem, det är ju lätt att dra i handbromsen men man får fortfarande inget svar på varför det sker, men som sagt, åk in på SAAB så får vi se vad dom har att säga.

    mvh Anton

    PÅ 9-3SS behöver man inte lägga i ex. backen för att få ur nyckeln även om jag gör det av gammal vana.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    om du ställer den på back-växeln, och den ändå rullar låter det som om du har otroligt låg komp....

    Så skall den väl inte göra.
    På 2-6'an skulle inte jag våga ställa den. Ettan är gränsfall.

    Tacka vet jag dkw, där "måste" man ställa den på växel för att kunna lita påden. Två ggr har den rullat in i grannens buskar med handbroms aktiverad... Tur inga ungar var bakom.
    Audi hittar naturligtvis inga fel.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Även min rullar, men det är uteslutande när jag ställt den på något annat än ettan eller backen. Håller du dig till dessa växlar ska den inte rulla, allra helst backen.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

Liknande ämnen

  1. 88 graders eller 92 graders termostat?
    Av Swed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 09:53
  2. Hög tomgång när bilen rullar. 9-5
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 19:39
  3. Bilen rullar när tändningen är av i backe med tre graders lu
    Av miklin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •