Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Fastrostad mutter till främre länkarmsbussning

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    80
    Är det någon skillnad att köpa en blocknyckel "non slip" ?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av the_eagle
    ska försöka att värma den så den blir alldeles glödande...men det är ingen risk att bulten går av?
    Du måste låta den kallna ordentligt innan du sätter igång och vrider. Vitsen med att värma är att man får bort järnoxiden(=rosten).
    materialet rör sig väl också av värmen och då lossnar det lite? jag har värmt många jävliga bultar men då inte så de blir glödande direkt, kanske 30sek med gasolen sen lossa den direkt.

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Kapa skruven innanför subframen (kapa bort skallen på den) med vinkelslip. Ersätt den sedan antingen med en bit gängstång av god kvalitet med muttrar i bägge ändar, eller också med en ny skruv vänd åt andra hållet.

    När jag bytte lagerstöd på min förra 9k drog jag av den ena bulten och ersatte den med en bit gängstång, det höll många tusen mil innan jag sålde bilen.

    //Niklas
    Tycker fortfarande att gängstång är fel väg att gå, bulten har väl minst 8:8 kvalité medans gängstång oftast har 4:4, att halvera styrkan på en så viktig del är dumt oavsett hur länge det funkade för dig.

    Så jobbigt är det inte att byta skruven på rätt sätt..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    80
    Det gick inge bra, muttrarna på andra sidan var ännu värre, alldeles sönderrostade, omöjliga att ens få ett grepp på, 1 av 4 muttrar har jag lossad på 1,5 dags jobb
    Fast då har jag bytt de bakre bussningarna också och det gick helt utan problem.....men lagerstöden återstår alltså
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    534
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Kapa skruven innanför subframen (kapa bort skallen på den) med vinkelslip. Ersätt den sedan antingen med en bit gängstång av god kvalitet med muttrar i bägge ändar, eller också med en ny skruv vänd åt andra hållet.

    När jag bytte lagerstöd på min förra 9k drog jag av den ena bulten och ersatte den med en bit gängstång, det höll många tusen mil innan jag sålde bilen.

    //Niklas
    Tycker fortfarande att gängstång är fel väg att gå, bulten har väl minst 8:8 kvalité medans gängstång oftast har 4:4, att halvera styrkan på en så viktig del är dumt oavsett hur länge det funkade för dig.

    Så jobbigt är det inte att byta skruven på rätt sätt..
    Jag håller med om att det är viktigt att använda material av god kvalitet, men nog är det ett j-a merjobb att lyfta upp motorn för att få in en ny skruv? Jag måste erkänna att den tanken aldrig ens föresvävade mig den gången.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    80
    Någon som provat med en mutterspräckare? Jag är tveksam om den får plats, eftersom en ringnyckel inte får plats utan bara en blocknyckel.
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Citat Ursprungligen postat av the_eagle
    Någon som provat med en mutterspräckare? Jag är tveksam om den får plats, eftersom en ringnyckel inte får plats utan bara en blocknyckel.
    Jag har inte testat, men noterat att det är omöjligt att få dit den..

    Man kan kapa ett snitt i muttern med en liten slipmaskin, så gjorde jag för nån vecka sen när jag bytte alla 4 lagerstöd och satte dit Powerflex-bussning. Det var en av de främre muttrarna som inte gick att få bort om jag mins rätt.

    Satte sedan dit nya muttrar i bakkant där det är riktigt trångt och beg. fram (egentligen ville jag byta alla, men hade inga vid bytet)
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Kapa skruven innanför subframen (kapa bort skallen på den) med vinkelslip. Ersätt den sedan antingen med en bit gängstång av god kvalitet med muttrar i bägge ändar, eller också med en ny skruv vänd åt andra hållet.

    När jag bytte lagerstöd på min förra 9k drog jag av den ena bulten och ersatte den med en bit gängstång, det höll många tusen mil innan jag sålde bilen.

    //Niklas
    Tycker fortfarande att gängstång är fel väg att gå, bulten har väl minst 8:8 kvalité medans gängstång oftast har 4:4, att halvera styrkan på en så viktig del är dumt oavsett hur länge det funkade för dig.

    Så jobbigt är det inte att byta skruven på rätt sätt..
    Jag håller med om att det är viktigt att använda material av god kvalitet, men nog är det ett j-a merjobb att lyfta upp motorn för att få in en ny skruv? Jag måste erkänna att den tanken aldrig ens föresvävade mig den gången.

    //Niklas
    Visst är det merjobb, men inte så farligt ändå.

    Jag som tänkte byta alla 4 till nya bara för att
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    80
    men om man lossar spindelleden för att kunna vika ner bärarmen för att komma åt bättre, måste man göra en framhjulsinställning då?
    Finns det inga mutterspräkare modell mindre som skulle passa eller om man slipande ner den??
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    hej
    nä det påverkar inte hjulinställningen att bara lossa o sen dra dit igen.
    har du provat med en liten slipmaskin typ dremel eller geting o slipa av muttern (på ett liknande sätt som mutterspräckaren)? vet att det kan vara dj..t trixit det där, man får slipa av en 16 blocknyckel o knö upp där för man ska endast använda 6 kant där.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    80
    om man lossar de tre multarna till spindeln och staget till krägningshämmaren, hur lätt är det att vika ner bärarmen? eller är det svårt att vika upp den igen, ligger det inte fjädertryck på den??
    Om man viker ner den, kommer man då åt med en mutterspräckare?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    hej
    bara att vika ner medtagen kompis som kan håla ner bärarmen under tiden du grejar. nej inget fjädertryck på den det är bussningarna som spjänar imot. ja man kommer nog åt med spräckaren eller getingen o slipa av en 6 kant på muttern
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    80
    ok, men är inte risken lika stor att bultarna till spindeln och krägningshämmaren sitter lite jäkligt?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    hej
    oftast inte, använd bara 6 kants verktyg, använd chockspray lr sonax wd 40 vanlig olja o klena på lite
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    80
    har fixat en mutterspräckare så jag ska göra ett försök med att lossa spindeln......böja ner bärarmen och få dit spräckaren..
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

Liknande ämnen

  1. Mutter till stötdämpare bak
    Av ErikssonR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 21:44
  2. Vad för mutter till dp GTBB?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 21:06
  3. Byta främre yttre länkarmsbussning
    Av JohnL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •