Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 2 st OG900 rycker och lägger av, slutar tända

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    2 st OG900 rycker och lägger av, slutar tända

    Hej!

    Jag har ett jobbigt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

    Har många OG900, men två har samma fel: Vid körning i jämn fart rycker de till ibland, som om de slutar tända för ett kort ögonblick. Händer med ett par mils mellanrum. Och ibland när man startar bilen går den på tomgång en stund, sen bara lägger den av typ när man backat halvvägs ut från parkeringen, och det är bara att starta igen. Ibland händer det flera gånger i rad att den går några sekunder och sedan lägger av.

    Ena bilen är en T8 -86, och den andra är en T16 aero -86. Båda har ju samma tändsystem, men själva fördelaren ser ju lite olika ut.
    Båda bilar går förutom detta som de ska. Lättstartade, pigga, rätt laddtryck osv. Båda är i bra originalskick (aeron har dock bränslechip men felet är det samma även med org. LHbox).

    Har testat att byta alla tändsystemets komponenter, dvs. Nya tändkablar, stift, fördelarlock, rotor. Hela fördelaren med hallgivare är fabriksny, ny tändmodul, testat flera beg. tändspolar. Alla delar är Saab original och inget förändrades mot de gamla delar som satt där innan.

    Det måste ju vara något glapp, eller någon dålig kontakt någonstans, har ni någon erfarenhet på vart någonstans det brukar uppstå? Jag har kollat den skärmade kabeln mellan hallgivare och tändmodul, och den ser hel ut på båda bilar. Vid mätning på den leder den ström bra och det verkar inte glappa trots att man pillar och skakar på den.
    Har också pillat och dragit i diverse kablar och härvor med motorn igång för att se om jag kan framkalla att bilen dör, men nej.
    Hoppas någon haft samma symptom på bilar med brytarlöst tändsystem med hallgivare...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    kollat så att det inte läcker in olja i fördelarna?
    kan ge mysko symptom...

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Ingen olja i fördelarna på någon av bilarna. Hela föredelaren är alltså fabriksny... måste vara något annat.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    sry läste för fort och missa att den var fabriksny...

    //T
    *fortsätter och tänker åt dig*
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Just t8an är väldigt kinkig när det kommer till stiften, det är väll NGK pluggar i?

    Har du kontrollerat dem för vackumläckage? I synnerhet kring vevhusventens anslutning mot ventilkåpan.
    Försvinner det någon kylvätska?
    Har du bytt spjällägesgivare?


    Annars brukar felsökningslistan se ut som följer(t8 )
    1. Stift
    1.2 Vackumläckage
    2. Styrtrycksventil(knacka på den alt byt)
    3. Luftmängdmätaren samt bränslefördelaren(syna mängdmätarskivan)
    4. Spridare
    5. Topplockspackning

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Tack för bra felökningsinfo, dessvärre har jag redan (och flera gånger) kollat dessa saker och mycket mer därtill...

    T8:an har nya NGK BP7ES, nya Bosch fördelarlock/rotor, nya original (Bougicord) tändkablar.
    Vacuumläckage har jag letat genom att spreja startgas, brukar ju förändra varvtal osv. men inget händer.
    Styrtrycksventil är fabriksny, ingen skillnad mot den gamla ventilen.
    Luftmängdmätare/bränslehuvud har jag testat att skifta med en av mina andra T8:or, men ingen skillnad på någon av bilarna. Samma sak med spridarna.

    Topplockspackningen är inte bytt, men ingen kylvätska försvinner, inget onormalt tryck i kylsystemet, och bilen går jämnt och bra vid start vilket de inte brukar göra vid toppackningsproblem.
    Spjällägeskontakt har den ingen då det är en 86:a utan kat.

    Och det sjuka är ju att det är exakt samma symptom på Aeron. Den är dock inte i riktigt lika fint skick. T8:an är en bil som ser ut som ny under huven, och inte är vinterkörd på många år. Aeron är i alla fall rostfri och så, men ser inte ut som ny under huven.

    Jag kan ge mig tusan på att det är något kabel/kontaktfel någonstans, typ att något skavt så det nästan kortsluter mot jord, eller att någon kontakt är lite ergad/glapp, men kan inte varken se eller mäta upp något sådant. Det går ju att stå ut med felet, det är ju bara att starta bilen igen när den lägger av, men det är ju ganska pinsamt att kanske behöva starta tre gånger för att ta sig ut från en parkeringsplats.

    Hoppas på att hitta någon som haft identiska symptom och hittat felet som orsakade detta.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av pedera
    Tack för bra felökningsinfo, dessvärre har jag redan (och flera gånger) kollat dessa saker och mycket mer därtill...

    T8:an har nya NGK BP7ES, nya Bosch fördelarlock/rotor, nya original (Bougicord) tändkablar.
    Vacuumläckage har jag letat genom att spreja startgas, brukar ju förändra varvtal osv. men inget händer.
    Styrtrycksventil är fabriksny, ingen skillnad mot den gamla ventilen.
    Luftmängdmätare/bränslehuvud har jag testat att skifta med en av mina andra T8:or, men ingen skillnad på någon av bilarna. Samma sak med spridarna.

    Topplockspackningen är inte bytt, men ingen kylvätska försvinner, inget onormalt tryck i kylsystemet, och bilen går jämnt och bra vid start vilket de inte brukar göra vid toppackningsproblem.
    Spjällägeskontakt har den ingen då det är en 86:a utan kat.

    Och det sjuka är ju att det är exakt samma symptom på Aeron. Den är dock inte i riktigt lika fint skick. T8:an är en bil som ser ut som ny under huven, och inte är vinterkörd på många år. Aeron är i alla fall rostfri och så, men ser inte ut som ny under huven.

    Jag kan ge mig tusan på att det är något kabel/kontaktfel någonstans, typ att något skavt så det nästan kortsluter mot jord, eller att någon kontakt är lite ergad/glapp, men kan inte varken se eller mäta upp något sådant. Det går ju att stå ut med felet, det är ju bara att starta bilen igen när den lägger av, men det är ju ganska pinsamt att kanske behöva starta tre gånger för att ta sig ut från en parkeringsplats.

    Hoppas på att hitta någon som haft identiska symptom och hittat felet som orsakade detta.
    Ang spjällägesgivaren syftade jag på din t16.

    Men du, har du bytt/mätt upp tempgivaren?(sitter i blocket mellan insugsfingrarna)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Kolla kablarna til hall givaren på fördelaren, brukar att flisa upp sig lite.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    har du lossat o gjort rent alla jordpunkter?
    batteri kylarbalk v-låda insug mm.
    dragit åt ordentligt.
    jordningen till generatorn.
    laddspänning 13.6 c:a varm om regulatorn heter 022 på slutet( om inte jag minns fel).
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170
    Hej!

    Har du kollat tändningslåsets kontakt, kan ge symptomen du anger?

    Mvh Kalle
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Tack för fler bra tips. Nu ska jag kolla lite mer saker.

    Ska ta loss och göra rent jordpunkter vid kylarbalk, växellåda och generator.
    Ska även kolla över tändlåsets kontakt, och byta den mot en begagnad som jag vet att bilen den kommer från fungerar bra, och passa på att mäta över kablaget mellan tändlås ochut till motorrummet.
    Mäta laddspänning har jag gjort, och den är som den ska. Även tempgivaren på insugsröret var frisk, och är även den bytt mot en ny.

    Min T16 har inte heller någon spjällägeskontakt, och det finns inga kablar till någon sådan heller, kan det vara så att även här enbart bilar med katalysator har sådan kontakt?

    Kablarna till hallgivaren ser hela ut, men jag är ändå klart misstänksam mot dem. Funderar på att byta ut hela den skärmade kabeln mellan hallgivare och tändmodul mot en ny. Vet någon om det finns färdig sådan att köpa på Saab med rätt kontakt mot hallgivaren? Annars får man ju sprätta upp gummimuffen vid fördelaren och då syns det ju att någon varit där och mekat, vilket jag inte vill på T8:an där allt ser nytt och orört ut under huven.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    kolla kabeln till fördelaren.

    fick kabelbrott i kontakten så bilen gick ryckigt stannade då och då.
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  13. #13
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av pedera
    Min T16 har inte heller någon spjällägeskontakt, och det finns inga kablar till någon sådan heller, kan det vara så att även här enbart bilar med katalysator har sådan kontakt?
    På min bil har jag spjällägeskontakt, och kabelhärvan är ifrån en 84a...

    Så, det verkar var något mystiskt med din eftersom du ej har någon...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Liknande ämnen

  1. bilen rycker mellan 140 -160 som att turbon slutar ladda.
    Av edis58 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 19:27
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •