Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Speedparts oljetrycksmätare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30

    Speedparts oljetrycksmätare

    Hej hej.

    Är det någon som vet hur man ska koppla in kablarna till denna? Det finns ju i vanlig ordning 2 st. + och en jord på den.. Vidare finns en anslutning som heter "S".. Denna ska väl till jord via givaren? Utöver detta finns ytterligare en anslutning märkt "+" så jag antar att just denna mätare av någon outgrundlig anledning behöver 3 st. anslutningar till +12V.

    Det enda jag har lyckats med hittils är att få mätaren att gå från minsta ytterläget till nollnivån när jag kopplar S till jord.. Har även testat att koppla via en potentiometer till jord utan att det händer någonting. Är mätaren trasig? Hoppar snart på den så att den blir det i alla fall

    Tacksam för hjälp.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377
    Borde ju vara; 1+ för själva mätaren, 1+ för ljuset och 1+ för minnet till senast använda färg som skall till konstantström och jord till dem. Så var det till min turbomätare till min förra bil iaf.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Bara en undran eftersom så många frågar om inkoppling av mätare, vilka sladdar som ska vart och så..

    Följer det inte med något papper från tillverkaren av mätaren hur man ska koppla in den?? Det följde då med anvisningar till mina mätare.


    Men jag håller med Pebben.

    S = Sensor = Inkoppling på toppen av givaren med medföljande mutter/brickor.

    Och är det 2-3 + anslutningar så är det för strömförsörjning av mätaren vid tändning på, minneskabel direkt till batteri, belysning.

    Men vilken som är vad på rak arm är omöjligt att säga. Som sagt: Ingen inkopplingsanvisning?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Tack för svaren.

    Nej det följde inte med någon beskrivning men vi lyckades knäcka kabeldjungeln till slut. 2 direktplussar, 1 plus till lampan, 1 jord till elektroniken och 1 jord till.. gud vet vad.. och S till givaren.. Totalt alltså 6 kablar, smått fantastiskt på en mätare som man inte kan byta färg på.. alltså inget minne

    Hoppas att detta kan vara till hjälp för någon annan.

  5. #5
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Om det inte finns med någon form av information hur man kopplar in mätaren skulle jag klaga där du köpt den!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    3 Kablar är för bara belysning + och - och dimmer är den oranga..

    sen har du + och - och sensor på dom andra 3
    som är för mätaren då..

    Jag fick med en lapp fast jag har visserligen vattentemp.. men i princip samma tror jag

Liknande ämnen

  1. Oljetrycksmätare från Speedparts
    Av Rallyhalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 11:21
  2. Montering oljetrycksmätare
    Av 9tusen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 22:45
  3. oljetrycksmätare
    Av Swedda i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 21:37
  4. oljetrycksmätare
    Av Lindströmaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •