Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Turbo-undervisning sökes! :)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    85

    Turbo-undervisning sökes! :)

    Hej!

    Nu är det så att jag har lite funderingar kring turbon i min bil.
    Det är en 9-5 2.0T -99 som snart ska pasera 16000mil.

    Jag har exprimenterat lite mer än vad jag borde ha gjort tror jag.
    Jag fick ju höra att om man tar bort slangen till Wastgaten så kommer turbon ladda så mycket den bara orkar.
    Det som personen glömde nämna var det att när den tillslut får mer luft än att det klarar av det så vill inte bilen ha mer av varken bensin eller luft.

    Men det va ju roligt en liten stund i alla fall.

    (4:ans växel)
    Innan jag provade detta hade jag ett laddtryck på 1 bar.

    Efter detta fick jag att laddtryck mellan 0.8 - 0.9 bar från ca 2300varv-4500varv där efter började trycket sjunka och stanna vid 0.6 vid nästan 6000varv.

    Jaja jag kunde inte märka att det hänt någon bortsett från att laddtrycks mätaren visade anorlunda.

    4 Månader paserade och nu är vi här.
    Dum som jag är skulle jag ju prova igen...

    Den här gången så släpte jag av innan den fick för mycket luft vid 1.5bar.
    Körde mest ganska långsamt på högre växlar. (Det dumpade högt. Och det va ju skoj.)

    Fått slangen på platts igen och märker att nu är det något som är fel...

    Nu laddar den bara 0.6bar! På 4ans växel vid ca 4500varv börjar mätaren sakta men säkert stiga för att sedan sjunka igen vid 5500 varv.
    Och om jag plågar länge nog på 5an kan jag få upp trycket till 1bar.


    Och nu skulle jag vilja lära mig lite mera om turbon och det som har med turbon att göra i min bil. Vad är det som har hänt?
    Jag har ju haft mina funderingar. Men efter som att mina motorkunskaper är begränsade i det grövre laget så är nog dom flesta fel.

    Alla svar är välkommna.


    Tack på förhand!


    /Anders
    Carlsson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Godmorgon Anders.

    Alltid kul att exprimentera...

    Bussigt av din 'kompis' att bara berätta halva sanningen.
    "rycker du bort den här slangen så kommer din bil gå som fasen...
    ..."ett tag."

    Att du hade skillnad mellan 1bar innan testet och 0.8-0.9 efter spelar ingen roll. Det kan bero på utetemperatur, luftfuktighet osv osv.

    Men jag blir lite oroad. Hur långt går din laddtrycksmätare ? Och nu andra gången säger du att släppte gasen innan den passerade 1.5 bar. Hur mycket laddade du första gången, och gick aldrig laddtrycksvakten in ?
    Har inte 9-5:an en sådan ?

    Om jag var i dina kläder, så skulle jag hänga av minuspolen på batteriet under en fikarast, kolla upp så du har koden till stereon innan bara.
    Sedan ut på en adaptionsrunda.
    Detta skulle jag börja med.
    Känns mjukvarurelaterat, eftersom din turbo uppenbarligen innan klarade av att ladda ordentligt.
    Tror din databox har gått in i någon form av 'limp home' eftersom den säkert har noterat dem kraftiga "överslängarna" på laddtrycket.

    //Micke.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Ett gott tips är att inte testa detta igen!

    Efter ett par rejäla fullgasningar är risken närmast 100% att du spräcker en kolv, eller åtmindstondet skjuter topplockspackningen.
    Turbon i sig klarar sig nog ganska bra, så den behöver du nog inte oroa dig för.

    Anledningen är att motorn aldrig klarar att tillsätta tillräckligt med bränsle för den mängden luft som blir då laddtrycket är så högt. Högt laddtryck innebär också mycket hög värme och att i det läget ha brist på bränsle är verkligen inte bra. Din motor spikar sönder på nolltid.
    I normala fall hade din motor upptäckt spikningarna och reglerat ner laddtrycket, men just ja... reglerslangen är ju nu bortkopplad.

    Men jag är också lite undrande, finns det ingen skyddsfunktion med klippt bränsle eller tändning på så moderna bilar om laddrycket sticker okontrollerat?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    En bil med T7 motor har så känsliga kolvar att de är inget att rekomendera.
    Gör ett komp prov på din motor och även ta och känn på axeln i turbon.
    Känns axeln i turbon bra så är de ju nått annat som har hänt.
    Men räkna mad att nått har hänt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Ta bort säkring 17 i säkringshållaren till vänster om intrumentpanelen i ca 2minuter, kör sedan i 70-90km/h 5-8km jämn gas. Då lär sig styrdonet nya värden.
    Det finns ett tak på hur mycket den kan ladda på. Når den detta så bryter den bränslet.
    Gör inte om detta experiment då risken är VÄLDIGT hög att kolvarna spricker.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Godmorgon Anders.

    Alltid kul att exprimentera...

    Bussigt av din 'kompis' att bara berätta halva sanningen.
    "rycker du bort den här slangen så kommer din bil gå som fasen...
    ..."ett tag."

    Att du hade skillnad mellan 1bar innan testet och 0.8-0.9 efter spelar ingen roll. Det kan bero på utetemperatur, luftfuktighet osv osv.


    Men jag blir lite oroad. Hur långt går din laddtrycksmätare ? Och nu andra gången säger du att släppte gasen innan den passerade 1.5 bar. Hur mycket laddade du första gången, och gick aldrig laddtrycksvakten in ?
    Har inte 9-5:an en sådan ?


    Om jag var i dina kläder, så skulle jag hänga av minuspolen på batteriet under en fikarast, kolla upp så du har koden till stereon innan bara.
    Sedan ut på en adaptionsrunda.
    Detta skulle jag börja med.
    Känns mjukvarurelaterat, eftersom din turbo uppenbarligen innan klarade av att ladda ordentligt.
    Tror din databox har gått in i någon form av 'limp home' eftersom den säkert har noterat dem kraftiga "överslängarna" på laddtrycket.


    //Micke.

    Tjenare Micke! Mätaren går till 2bar. Första gången så höll jag full sula tills laddmätaren gick strax efter 2bar där så slog bilen ifrån. Och det var nära att jag fick byta kallingarna.

    _________________________________________

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Ta bort säkring 17 i säkringshållaren till vänster om intrumentpanelen i ca 2minuter, kör sedan i 70-90km/h 5-8km jämn gas. Då lär sig styrdonet nya värden.
    Det finns ett tak på hur mycket den kan ladda på. Når den detta så bryter den bränslet.
    Gör inte om detta experiment då risken är VÄLDIGT hög att kolvarna spricker.

    Skulle du kunna gå in lite närmare på detta?
    Ta bort säkringen i avstängt tillstånd och där efter ut och åka med säkringen ur. Eller helt enkelt ta bort den i 2 minuter och sätta tillbaka och sedan ut och åka?
    _________________________________________
    Tack för svaren

    Anders
    Carlsson

Liknande ämnen

  1. Turbo information sökes
    Av JAM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 13:56
  2. Turbo sökes!
    Av saab 9000 t16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •