Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lättat svänghjul?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    234

    Lättat svänghjul?

    Tjena!

    Jo, som flera av er här säkert har läst så ska jag ju byta till viggenlåda med lamelldiff och sen drivaxlar å skit som tillkommer..Satt nu å kikade på GenuineSaab.com och hittade ett lättat svänghjul till min bil. Detta ska passa bolt-on som jag förstår det så passar detta på alla ng900 och og9-3.

    Taget från hemsidan:
    "Lightweight Billet Aluminum Flywheel For NG900/9-3 Replaceable friction surface for long lifespan. Lower inertia gives faster revving and improved shifting. A Taliaferro exclusive custom made by Spec. Stock Flywheel weighs 15.4lbs This one is only 7.5lbs (7 > 3.4kilos)

    Fits:
    Ng 900 94-98 Turbo and NA
    9-3 99-02 +03cv 2.0 and 2.3 Including Viggen."

    Frågan är, ska man passa på att montera detta samtidigt som resten? Så slipper man riva ner allt igen..Eller är det ens värt det?
    Så här skriver en kille om det:
    "Amazing!!!! Heel toe shifting is crisp and quick. The car revs up to redline in neutral almost instantly in neutral. Much more forgiving overall than the stock flywheel is if you give to much clutch and not enough gas. Acceleration was improved. Idle also appears to be smoother as well even with poly bushings all around for engine and suspension. This flywheel takes no time at all to adjust to. If your in there doing the clutch you should install this product!"

    Låter ju väldigt bra enligt honom. Vad tror ni?

    Mvh Carl

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274
    Att tomgången skulle bli jämnare låter ju inte särskilt troligt .

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Jag personligen avskyr Saabarnas sega respons när man trycker till på gasen så jag skulle lätt satsa på det.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    234
    Ja precis, det va det jag funderade på. Tar ju en stund på Saab innan det händer något. Detta borde ju göra den saken betydligt bättre, med tanke på att den kapar ju vikten med hälften lite drygt.

    Några fler som har synpunkter?

    / C

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 110
    Vad kostar det?

    Hur många kör heeltoe med en saab?

    Jag skulle inte köpa om det inte var till en rejsbil, saabs sega respons i neutralläge tror jag mer har att göra med mappning och avgasvärden.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    501
    Har lättat mitt ganska mycket.

    En enkel förklaring är ju att man tänker sig att du skall veva dom två olika svänghjulen. Det är ju det motorn i princip gör.

    Skillnaderna som jag upplevt det(ganska naturliga antar jag, allt handlar ju om massa):

    + Ingen skillnad på tomgång, men den blir naturligtvis inte jämnare.
    + Snabbare gas-respons.
    + Snabbare inbromsningar med växel i.
    + Ingen fördröjning när man släpper på gasen.

    - Mindre verkan vid motorbromsning.
    - Fler kärring-stopp.
    - Kängru effekt

    Bilen blir smidigare att hantera vid ban/aktiv körning, där det är mycket gasa, bromsa & balansera med gasen.

    Baksidan är att den blir mer svårkörd i stan. Kärringstopp och kängru körning. Eftersom det är för lite massa som kompenserar för små missar med koppling och gas.


    MVH
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    234
    Ah okej.
    Jo jag frågade Claes på Speedparts å han sa det att det är bara om man ska "köra rally" med bilen. Vanlig gatkörning så sa han att det bara vore klantigt. Å det känns iofs som att lättat svänghjul är mycket just för seriös trimning och bankörning. Vilket inte lär vara fallet i första taget med denna bilen

    / C

Liknande ämnen

  1. Lättat svänghjul
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 13:46
  2. Någon som lättat en 9000 Aero?
    Av Saab900_Galning i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 19:00
  3. lättat svänghjul saab 9000
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 01:31
  4. lättat svänghjul og 900
    Av J.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 14:20
  5. 9-5 svänghjul vs ng900 svänghjul ?
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •