Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Behöver råd om chipp-trimning!!! Saab 9-3 ss Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Behöver råd om chipp-trimning!!! Saab 9-3 ss Aero

    Tjenare!

    Det är så att jag har Hirsch steg 1 programvara i min saab 9-3 ss aero. 210 hk org 300 nm org. För tillfället 230 hk 350 nm med chippet.
    då är mina frågor följande: Steg 1 progvaran hos bsr och speedparts ligger på ca 250 hk. Är effekt-skillnaden stor om man jämför med mitt chip? och är det värt att uppgradera sig eller kommer jag knappt märka nån skillnad?

    Fråga 2: Hur passa mkt Pallar Turbon för?

    Fråga 3: orkar du svara?:P

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    98
    Hej,
    Jag kan bara svara av egen erfarenhet och det är programvara från Maptun.
    Ett steg 1 från Maptun kommer att ge en snäll och fin karaktär med en effektkurva som kommer på varvet. Du får en känsla av att bilen drar hela vägen till "rödmarkeringen".
    Det tycker jag personligen är skönare än att ha mycket vrid i mellanregister och en känsla av att kraften dör ut på varvet, som jag har kännt när jag provat bilar med trim från några andra leverantörer. Dock har jag inte provat någon Hirsch steg 1 som du har.

    Max effekt med en 14T som sitter i 9-3 Aero är ca 265hk, men då behöver du uppgradera med helsats avgassystem också.

    Ja, jag orkade i alla fall svara

    Mvh
    Henrik
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735

    Re: Behöver råd om chipp-trimning!!! Saab 9-3 ss Aero

    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Tjenare!

    Det är så att jag har Hirsch steg 1 programvara i min saab 9-3 ss aero. 210 hk org 300 nm org. För tillfället 230 hk 350 nm med chippet.
    då är mina frågor följande: Steg 1 progvaran hos bsr och speedparts ligger på ca 250 hk. Är effekt-skillnaden stor om man jämför med mitt chip? och är det värt att uppgradera sig eller kommer jag knappt märka nån skillnad?

    Fråga 2: Hur passa mkt Pallar Turbon för?

    Fråga 3: orkar du svara?:P
    Skulle du testa din Hirsch Steg 1 i en Rototest så tror jag personligen den skulle lämna mer än 230/350, fanns en tråd om detta tidigare men hittar inte den just nu!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Hej,

    Spontant tror jag inte att du kommer att märka någon enorm skillnad mellan ett Hirsch steg 1 och "övriga". De flesta som kört Hirsch steg 1 rapporterar en förvånansvärd ökning mot original och även acctiderna indikerar att det är "minst" 230 hk.

    Däremot, precis som Henrik säger, kommer du att märka en rejäl skillnad om du uppgraderar till helsats avgassystem och en bra anpassad mjukvara, s.k. steg 3. Då hamnar du runt 260-265 hk, vilket definitivt känns. Jag har kört just Henriks bil, som är hård- och mjukvarumässig med en 9-3 Aero steg 3, och den går mycket bra. Inte minst imponerad av responsen som är grymt rapp, men den drar väldigt fint även på varv.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av MaptunHenrik
    Hej,
    Jag kan bara svara av egen erfarenhet och det är programvara från Maptun.
    Ett steg 1 från Maptun kommer att ge en snäll och fin karaktär med en effektkurva som kommer på varvet. Du får en känsla av att bilen drar hela vägen till "rödmarkeringen".
    Det tycker jag personligen är skönare än att ha mycket vrid i mellanregister och en känsla av att kraften dör ut på varvet, som jag har kännt när jag provat bilar med trim från några andra leverantörer. Dock har jag inte provat någon Hirsch steg 1 som du har.

    Max effekt med en 14T som sitter i 9-3 Aero är ca 265hk, men då behöver du uppgradera med helsats avgassystem också.

    Ja, jag orkade i alla fall svara

    Mvh
    Henrik

    ,det är exakt så jag upplever min brors bil ..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av MaptunHenrik
    Hej,
    Jag kan bara svara av egen erfarenhet och det är programvara från Maptun.
    Ett steg 1 från Maptun kommer att ge en snäll och fin karaktär med en effektkurva som kommer på varvet. Du får en känsla av att bilen drar hela vägen till "rödmarkeringen".
    Det tycker jag personligen är skönare än att ha mycket vrid i mellanregister och en känsla av att kraften dör ut på varvet, som jag har kännt när jag provat bilar med trim från några andra leverantörer. Dock har jag inte provat någon Hirsch steg 1 som du har.

    Max effekt med en 14T som sitter i 9-3 Aero är ca 265hk, men då behöver du uppgradera med helsats avgassystem också.

    Ja, jag orkade i alla fall svara

    Mvh
    Henrik
    Jag kör jämt med en org 9-3 aero ända tills 4 000 varv ungefär, då sticker den hyffsat.

    Jag har en polare som säljer sin t16 till mig om jag vill ha den..vad bör man göra då? eller måste man göra nått med programvaran som sitter i just nu? för en t16 är väl god till iaf runt 300 kusar?..tack för svaret iaf

    MVH Matte

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Spontant tror jag inte att du kommer att märka någon enorm skillnad mellan ett Hirsch steg 1 och "övriga". De flesta som kört Hirsch steg 1 rapporterar en förvånansvärd ökning mot original och även acctiderna indikerar att det är "minst" 230 hk.

    Däremot, precis som Henrik säger, kommer du att märka en rejäl skillnad om du uppgraderar till helsats avgassystem och en bra anpassad mjukvara, s.k. steg 3. Då hamnar du runt 260-265 hk, vilket definitivt känns. Jag har kört just Henriks bil, som är hård- och mjukvarumässig med en 9-3 Aero steg 3, och den går mycket bra. Inte minst imponerad av responsen som är grymt rapp, men den drar väldigt fint även på varv.

    Mvh

    KK

    Oki...men om jag skulle vilja höjja effekten ytterligare, hur går de tillväga då när det sitter en programvara från hirsch i?.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Jag har en polare som säljer sin t16 till mig om jag vill ha den..vad bör man göra då? eller måste man göra nått med programvaran som sitter i just nu? för en t16 är väl god till iaf runt 300 kusar?..tack för svaret iaf
    En 16T anpassad för 9-3 SS hoppas jag? För att få ut något alls av den turbon behöver du grövre avgassystem, anpassad mjukvara och större spridare. Kolla på det som kallas "steg 5" för det mesta, d v s runt 300 hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Jag kör en likadan som är original än tyvärr.
    Jag kollade på ett Hirsch men nu börjar man undra.

    Siktar på att trimma innan sommarn är här.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Jag har en polare som säljer sin t16 till mig om jag vill ha den..vad bör man göra då? eller måste man göra nått med programvaran som sitter i just nu? för en t16 är väl god till iaf runt 300 kusar?..tack för svaret iaf
    En 16T anpassad för 9-3 SS hoppas jag? För att få ut något alls av den turbon behöver du grövre avgassystem, anpassad mjukvara och större spridare. Kolla på det som kallas "steg 5" för det mesta, d v s runt 300 hk.

    Mvh

    KK
    Du det har jag inte en aning om? den har suttit i en 850 R tror jag?

    säkert slutkörd ändå:P den kan ju inte må bra av att ha bott i en traktor.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Du det har jag inte en aning om? den har suttit i en 850 R tror jag?

    säkert slutkörd ändå:P den kan ju inte må bra av att ha bott i en traktor.
    Misstänkte nästan det... Passar m.a.o inte för fem öre.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Misstänkte nästan det... Passar m.a.o inte för fem öre.

    Mvh

    KK
    Jag har ca 25 000 att fixa bilen för..har du några förslag på vad jag skall göra när det gäller prestandan?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Jag har ca 25 000 att fixa bilen för..har du några förslag på vad jag skall göra när det gäller prestandan?
    Ja, jag hade nog börjat med ett 3" helsystem och en anpassad mukvara. Om du sedan vill gå vidare senare har du en bra grund att bygga på, då med större turbo, spridare och anpassad mjukvara. Se då till att välja en firma som a) har ytterligare steg klara och b) uppgraderar till nästa steg till liten kostnad (för mjukvaran).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Ja, jag hade nog börjat med ett 3" helsystem och en anpassad mukvara. Om du sedan vill gå vidare senare har du en bra grund att bygga på, då med större turbo, spridare och anpassad mjukvara. Se då till att välja en firma som a) har ytterligare steg klara och b) uppgraderar till nästa steg till liten kostnad (för mjukvaran).
    Jag hade nog tänkt i samma bana..Du vet inte vad de kan ta på saab för att Uppgradera hirsch Mjukvaran? Eller det kanske dom inte gör pga garantierna som ingår?.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Jag hade nog tänkt i samma bana..Du vet inte vad de kan ta på saab för att Uppgradera hirsch Mjukvaran? Eller det kanske dom inte gör pga garantierna som ingår?.
    Hej,

    Det finns inget Hirsch "steg 3". Det som finns som ligger över ditt effektmässigt kallas "steg 2", innehåller halvsats avgas (efter kat) och uppgraderad intercooler och ger 252 hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av MaptunHenrik
    Max effekt med en 14T som sitter i 9-3 Aero är ca 265hk, men då behöver du uppgradera med helsats avgassystem också.
    Var det inte någon på forumet som med SQR-mjukvara bromsade 280 hk eller liknande?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Enklast är väl att testa.

    Om du bor i närheten av Norrköping kan jag köra din bil med Racelogic GPS så kab du jämföra mot andra tester och bilar.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 663
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Var det inte någon på forumet som med SQR-mjukvara bromsade 280 hk eller liknande?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 64#1434664
    Man lär så länge man lever.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    98
    Hej,
    Utan att känna till någonting om mjukvaran från SQR så kan jag bara säga att Maptun har mappat både på min bil och flera andra 9-3 Aeros i Rototest och som mest nått 242,6 hk på drivhjulen med en 14T.
    Omräknat till motoreffekt med 10% beräknad trans.förlust så blir det 269hk.
    Och då var det inte bränlset som tog slut utan turbon som inte orkade ladda mer. Med 16T och orginal spridare är samma bil bänkad till 260,2 drivhjulshästar. Så lite till hade spridarna kvar innan de "tog slut".

    Skilnaden på 11 hk (Maptun 269, SQR 280) kan, bero på att mätningarna är utförda i olika testutrustningar.
    Ett exempel:
    En bil körs i Rototest dag 1 och ger 225 hk och nästa dag i en rullande landsväg och ger strax över 240 hk. Båda testen gjordes i Örebro och det var liknande väder båda dagarna. Så visst kan det skilja på bänkar...

    Mvh
    Henrik
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Enklast är väl att testa.

    Om du bor i närheten av Norrköping kan jag köra din bil med Racelogic GPS så kab du jämföra mot andra tester och bilar.

    Mvh Sasse
    nej jag bor en bit bort. jag bor i skövde:P....

Liknande ämnen

  1. chipp saab 900 t16 1985
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 00:29
  2. chipp saab 9000 87"
    Av frontann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 21:34
  3. chipp saab og9-3
    Av krellix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 12:38
  4. trimning av saab 9-3 aero 2006
    Av qwerty88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 00:15
  5. Råd angående chipp till 9-3 Aero -05
    Av Hamilton i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •