Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kedjesträckaren ute 14,5 mm. Till hösten är bilen + 8 år

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    17

    Kedjesträckaren ute 14,5 mm. Till hösten är bilen + 8 år

    Tjenare

    Har i skrivandets stund min 9-5, 2.0t (årsm 00), 11700 mil, inne på vv uppgradering + oljebyte + översyn av kedjesträckaren.

    * Fick nyss reda på att sträckaren ligger på 14,5 mm och jag undrar om det är tillräckligt för att driva igenom ett byte på garantin (Fullservad men ålder på bilen gör att garantin går ut till hösten)

    * Svårt att sia om men hur långt kan jag tänkas komma innan sträckaren är ute i 15 mm? (kör ca 1500 mil/år, mestadels pendling 3 mil ToR, körstil = lugn och inom hastighetsbegränsning)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    828
    Fråga dem om vilket som blir billigast, att reparera innan det för merkostnader med sig eller vänta o se hur mkt som behöver bytas. Annars, drive it like u´ve stolen it så ska den nog va ute innan hösten!
    (Bäst att du är säker på att servicarna stämmer då iofs.. )
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    skulle ju börja med att tänka igenom hur länge du tänkt ha kvar bilen?

    vet du med dig att du tänker ha kvar bilen ett par år till så hade jag inte tvekat på att fixa kedjan.

    Är du tveksam till att du ha kvar bilen om 1 år så hade jag nog låtit det vara, motorn rasar ju inte för att den är på 15mm, finns ju väldigt många som uppmätt bra mycket mer än det utan ras.

    Tycker iaf sällan man hör folk som fått ras pga att kedjan gett upp,,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124
    Problemet som uppstår om du inte åtgärdar kam kedjan är ju den dagen du skall byta bilen. Då upptäcks oftast att kedjan är slut och du åker på en fin räkning på ca 20 000:- eller avdrag på inbytes priset.

    Så försök så snart som möjligt att fixa till ett byte.

    Mvh Håkan

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Min hade gått exakt så långt som din gått nu när jag köpte den... Hade som krav på bilfirman att kedjesträckaren skulle vara bytt vilket var ordnat vid 11,000 mila servicen så det var lungt...

    Dock har jag svårt att tro att dom tar det på garanti men bytas bör den göra. Normalt slitage ingår inte i garantin som lämnas på bilar, särskillt inte en som är så gammal som din är.

    Har tjaffsat med saab ang min låda och garantiärenden... backdrevet hade gått åt helvete och jag ville ha det på garanti, svaret jag fick var att "Vi måste först undersöka vad det är som har hänt, är det normalt slitage så får du stå för kostnaderna själv och täcks då inte av garanti". Slutade dock med att jag slapp betala..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    17
    Ja bilen är nyköpt och hade inte en tanke på att ställa krav ang kedjesträckaren. Tanken är att ha kvar bilen ett gäng år så jag får väl boka tid för koll av sträckaren igen hos saab under sommaren och hoppas att de är på gott humör.

    Inte ens 12 kmil och endast 0,5 mm kvar, är inte det ganska kasst för en fullservad Saab 9-5?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Citat Ursprungligen postat av ArcTiC
    Ja bilen är nyköpt och hade inte en tanke på att ställa krav ang kedjesträckaren. Tanken är att ha kvar bilen ett gäng år så jag får väl boka tid för koll av sträckaren igen hos saab under sommaren och hoppas att de är på gott humör.

    Inte ens 12 kmil och endast 0,5 mm kvar, är inte det ganska kasst för en fullservad Saab 9-5?
    Det ska dom ju ha åtgärdat vid 11,000 mila servicen... det ska ses över då och åtgärdas om det är så lite kvar på spännaren... Kolla det med bilhandlaren. Kolla också vad som står i din servicebok. Står det att det är åtgärdat så har nån fuskat nånstans.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Det ska dom ju ha åtgärdat vid 11,000 mila servicen... det ska ses över då och åtgärdas om det är så lite kvar på spännaren... Kolla det med bilhandlaren. Kolla också vad som står i din servicebok. Står det att det är åtgärdat så har nån fuskat nånstans.
    Nej, står ingenstans att kamsträckaren är åtgärdad.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Citat Ursprungligen postat av ArcTiC
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Det ska dom ju ha åtgärdat vid 11,000 mila servicen... det ska ses över då och åtgärdas om det är så lite kvar på spännaren... Kolla det med bilhandlaren. Kolla också vad som står i din servicebok. Står det att det är åtgärdat så har nån fuskat nånstans.
    Nej, står ingenstans att kamsträckaren är åtgärdad.
    Tycker det verkar konstigt i vilket fall som helst att det står på serviceordern att sträckaren ska ses över, är det då bara 5mm kvar på den så borde dom ju bytt den vid den servicen, no questions asked. (Om man inte är väldigt snål förståss)
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Det är inte sträckaren som åtgärdas. Att sträckaren är långt ute är normalt en indikation på att kamkedjan är sliten.
    Räkningen för kamkedjebyte med tillbehör, om det görs ordentligt, behöver man inte vara särskilt snål för att reagera så smått över. (ca 10' och uppåt på märkesverkstad)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Tycker det verkar konstigt i vilket fall som helst att det står på serviceordern att sträckaren ska ses över, är det då bara 5mm kvar på den så borde dom ju bytt den vid den servicen, no questions asked. (Om man inte är väldigt snål förståss)
    Du får nog lugna ner dig nu innan du fortsätter skriva.

    Står inget om att kontrollera sträckaren i mina servicepapper. Dessutom vet jag inte om det är nåt man låter saab bara byta för att man inte känner sig särskilt snål... operationen ligger på c:a 15000kr +/- några tusen beroende på verkstad! För att bara byta kamkedjesträckaren är inget dom gör! Var har du fått det ifrån & vad skulle det göra för nytta? Den byts inte ens när dom byter hela satsen som innehåller kedjorna, alla kedjehjul alla släpor, sträckaren till balansaxelkedjan & lite annat smått!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    27
    Hej
    Köpte mig en 00a 9-5 2.3t 13800 mil. Nu har jag haft den ett halvår.
    Har en vän som jobbar som saab mek. Kanske därför jag vågade
    Skämt åsido, gillar 9-5an skarpt! Tycker jag sitter bättre och kör i den än V70n.

    Hur som haver, min vän hjälpte mig att kolla kedjesträckaren. Den var på 14,5 mm vår oxå. Han sa att sträckaren börjar på ca 8 mm och snabbt ökar. Därefter går tempot rätt lugnt. På 14 tusen mil var detta rimligt slitage tyckte han.

    Behöver jag byta var ju givetvis nästa fråga... saab säger ju byte vid 15mm.

    Nej, det är för tidigt. Du kan vänta till 18 mm. Och det dröjer åtskilliga mil. Bara man sköter oljebyten ordentligt. Serviceinstruktionerna har inget interval på kedjan, utan man går på rassel typ.
    Vidare sa han att ett kamkedjebyte, kugghjulen, byte balanskedja samt rengöring av tråget och oljesilen går loss på ca 14 tusen. Då är det grundligt utfört.
    Det är vad jag kan berätta. Jag är nöjd med det. Tror inte han har skäl till att blåsa mig.

    Vi köpte saaben hos saab handlaren i stan. Jag frågade vid köpt om jag kunde nyttja den förlängda motorgarantin att få kamkedjan bytt. Nix, normalt slitage, inget att diskutera. Däremot fick jag igenom att de uppgraderade till version 6 av vevhusventilationen.
    Saab 9-5 2.3t -00
    Volvo V40 2.0t -04

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av kokosnöt
    Hur som haver, min vän hjälpte mig att kolla kedjesträckaren. Den var på 14,5 mm vår oxå. Han sa att sträckaren börjar på ca 8 mm och snabbt ökar. Därefter går tempot rätt lugnt. På 14 tusen mil var detta rimligt slitage tyckte han.

    Behöver jag byta var ju givetvis nästa fråga... saab säger ju byte vid 15mm.

    Nej, det är för tidigt. Du kan vänta till 18 mm. Och det dröjer åtskilliga mil. Bara man sköter oljebyten ordentligt. Serviceinstruktionerna har inget interval på kedjan, utan man går på rassel typ.
    Vidare sa han att ett kamkedjebyte, kugghjulen, byte balanskedja samt rengöring av tråget och oljesilen går loss på ca 14 tusen. Då är det grundligt utfört.
    Det är vad jag kan berätta. Jag är nöjd med det. Tror inte han har skäl till att blåsa mig.
    Ja, jag skulle nog säga att minst 5000 mil innan det är dags för byte. Min prognos är nog uppåt 10000 mil. Själv körde jag 2000 mil efter den mätts till 18mm, men på slutet hade kedjan börjat låta en del (29000 mil).

    I kamkedjekittet från Saab ingår även styrskenor/linjaler, vilket är viktigt då det mycket väl kan vara den mest slitna delen i kamkedjetransmissionen.

    Det har däremot stor betydelse för livslängden hur bra smörjning kedjan får, det är därför man mäter sträckaren för att enkelt avgöra hur bra smörjningen fungerat (vilket den inte gör särskilt bra om man har sludge-problem).

    Det där slitaget verkar helt enkel inte särskilt anmärkningsvärt, och inte heller något man behöver göra något åt på länge. Normalt gör man inget förrän rasslet börjar låta störande. Undantaget trimmande motorer, där man vill undvika den lilla vinkelförändring och vinkelinstabilitet som en mindre hårt spänd kedja ger.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Tycker det verkar konstigt i vilket fall som helst att det står på serviceordern att sträckaren ska ses över, är det då bara 5mm kvar på den så borde dom ju bytt den vid den servicen, no questions asked. (Om man inte är väldigt snål förståss)
    Du får nog lugna ner dig nu innan du fortsätter skriva.

    Står inget om att kontrollera sträckaren i mina servicepapper. Dessutom vet jag inte om det är nåt man låter saab bara byta för att man inte känner sig särskilt snål... operationen ligger på c:a 15000kr +/- några tusen beroende på verkstad! För att bara byta kamkedjesträckaren är inget dom gör! Var har du fått det ifrån & vad skulle det göra för nytta? Den byts inte ens när dom byter hela satsen som innehåller kedjorna, alla kedjehjul alla släpor, sträckaren till balansaxelkedjan & lite annat smått!
    Jag utgår bara från den information jag fått från företaget som sålde mig min bil. Stora servicen vid 11,000 mil inkluderar enligt dom översyn och eventuellt åtgärdande av kedjor och allt vad det innebär.

    Dont blame the messenger...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    17
    Låter ju ganska bra det där.

    Jag gör väl en sista koll hos Saab innan garantin går ut för ev gratisbyte. Får väl annars hålla sträckaren under uppsikt och hoppas att kedjan håller sig lugn och fin framöver.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-08-06 klockan 11:22. Anledning: Raderat felaktigt länkat citat

  16. #16
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag utgår bara från den information jag fått från företaget som sålde mig min bil. Stora servicen vid 11,000 mil inkluderar enligt dom översyn och eventuellt åtgärdande av kedjor och allt vad det innebär.

    Dont blame the messenger...
    Anklagar inte dig... onödigt att sprida att detta görs på servicen bara för att firman du köpte bilen av tydligen inte har koll!

    Dom ser däremot över drivremmens automatiska spännare samt byter drivremmen vid 11,000 milsservicen! Detta gäller 98 - 03 Från 04 görs detta vid 12,000 mil

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag utgår bara från den information jag fått från företaget som sålde mig min bil. Stora servicen vid 11,000 mil inkluderar enligt dom översyn och eventuellt åtgärdande av kedjor och allt vad det innebär.

    Dont blame the messenger...
    Anklagar inte dig... onödigt att sprida att detta görs på servicen bara för att firman du köpte bilen av tydligen inte har koll!

    Dom ser däremot över drivremmens automatiska spännare samt byter drivremmen vid 11,000 milsservicen!
    Jag klagar iaf inte iom att det gjordes på min bil vid 11,000 mila servicen. Och då var inte jag ägare till bilen
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Dom ser däremot över drivremmens automatiska spännare samt byter drivremmen vid 11,000 milsservicen!
    Jag klagar iaf inte iom att det gjordes på min bil vid 11,000 mila servicen. Och då var inte jag ägare till bilen
    Jag är inte så säker på att man bytt kamkedjan på din 11000-milaservice. Det luktar förväxling med drivremmen ("fläktremmen"), som ska bytas första gången vid 11000 mil. Det är inte ovanligt att man byter spännaren till den i samma veva, trots att det inte står i serviceschemat, då den är ganska billig och lagret i den inte helt sällan går sönder innan nästa drivremsbyte om man låter bli. Kamkedjebyte rör sig om en bit över 10000:-. Så grattis om du verkligen fått bilfirman att byta kamkedjan på din bil gratis, trots att den var i ganska normalt skick.

    Kamkedjesträckaren börjar man typiskt mäta på när kamkedjan börjar föra oljud (eller, i T7-fallet, om man vill göra en oil-sludge-kontroll), och om den vid mätning överstiger 15mm säger verkstadshandboken att den ska bytas. (I verkligheten ligger den hårda gränsen över 19mm.) Det står inget i serviceanvisningarna om att byta kamkedjespännaren, men det är klart att om den för ovanlighets skull är trasig (vilket kan vara en orsak till oljud) så byter man den. Att byta den annars är lite som att byta oljestickan för att man avläser låg oljenivå...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Hur mäter man kedjesträckaren, 9000 2-3t ?
    Av eddy79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 18:55
  2. Saab med 4WD till hösten
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 17:45
  3. [LÖST] Kedjesträckaren B234
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 19:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •