Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Uppgradera AS1 ljudsystemet OG9-5

  1. #1

    Uppgradera AS1 ljudsystemet OG9-5

    Precis köpt en 9-5 kombi -03. Allt är perfekt förutom pixlarna i displayen såklart och ljudet. Jag skulle vilja ha minst as3 nivå men vet inte vad som är bäst att göra. Har as1 nu och de duger inte alls. Ska man köpa ett begagnat as3 system, eller är de bättre att köpa något annat märke helt enkelt? Tänker främst på vilka svårigheter som uppstår med installering, kabeldragning och högtalarplacering etc.

    Mycket tacksam för svar eller vägledning...

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Det blir billigare & enklare att byta ut grejorna mot eftermarknadsprylar! Här står allt om dom olika systemen i 9-5! http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Eftersom du har AS1 idag finns absolut inget fördraget för att installera ett AS2-3 system, så bygga ett nytt av eftermarknadsprylar låter bäst.

    Jag byggde om från AS1->AS2 med Navigation, men det var ett hästjobb, och kostade närmare 10,000:-.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Tackar för informationen!

    De finns alltså inget fördraget i bilen nu, inte ens till platsen för högtalare i dörrarna fram?

    Finns de uttag på as1:an så man kan sätta in en baslåda iaf?

  5. #5
    har sj en 9-5 sedan 00 as1, det finns färdigdraget till dörrarna men som allt annat med as1 så är dem inte ikopplade alls till stereon, de ska finnas under mattan på passagerar sidan om jag inte minns fel. det är enda stället där det finns kablar dragna som inte är orginal.

    Med bas lådan får du tänka om finns inga uttag på as1 för att koppla in där.. kör genom ett slutsteg, gör sj det funkar kanon förutom att det var ett helvete att fixa signalkablarna i stereon

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Man kan bygga AS1+ genom att skaffa AS3-grejjerna till en og9-3. Det är samma högtalare i dörrarna och det är samma huvudenhet som og9-3.
    Det finns ingen bra plats för AS3-steget dock men det kan man ju lösa bakom instrumentpanelen.

  7. #7
    Mycke bra info, tackar.

    Får jag fråga dig också då hur du gjorde exakt när du satte in steget? Hur gjorde du med lågnivåkablarna och remoten? Tacksam för exakt beskrivning då jag och min polare (som är elektriker) är väldigt fundersamma över detta, känns bra också så man gör rätt från början och inte börjar riva massa i onödan. Vill ju göra de med så lite inverkan som möjligt med så bra resultat som möjligt.

    Vem som helst får givetvis hjälpa mig eller komma med kloka förslag

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Nå, jag har för mig att på många 9-5 så sitter alla sladdar som behövs, SAAB har faktiskt sålt AS1+-uppgradering någon gång för länge sen.
    Exakt hur man ska sätta fast steget vet jag inte riktigt för jag har inte tittat bakom panelerna på 9-5.
    På AS2 så sitter ju allt framför fötterna på passageraren om jag minns rätt, men i detta fall borde det sitta på höger sida om mittkonsolen om det skall efterlikna 9-3.
    Det är en speciell kabel från huvudenheten till steget.
    Sen kan du ju alltid följa sladdarna från dörrarna och försöka se var de tar vägen. Där de slutar bör ju steget sitta.
    Sladden från huvudenheten till steget på en 9-3a är ca 40cm lång.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nå, jag har för mig att på många 9-5 så sitter alla sladdar som behövs,
    De enda sladdar som alltid finns dragna är högtalarkablar mellan framdörrarna och platsen för slutsteget i AS2 och AS3, dvs under passagerarens A-stolpe.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    SAAB har faktiskt sålt AS1+-uppgradering någon gång för länge sen.
    Den har jag aldrig sett. Däremot sålde Saab ett AS2+ som bestod av adapter, kablar, Pioneer-förstärkare och Pioneer-högtalare. Högtalarna monterades i hatthyllan, som AS3, men innehöll mellanregister och diskant. Resultatet var en märklig ljudbild.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    men i detta fall borde det sitta på höger sida om mittkonsolen om det skall efterlikna 9-3.
    Det finns inte många likheter mellan ljudsystemen i 9-5 och gamla 9-3 (inte heller nya 9-3). Förstärkaren sitter inte på höger sida av mittkonsolen.

    Länk till min hemsida med information om ljudsystemen i 9-5 har redan postats i den här tråden.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Farsans förra 9-5a hade AS1. Jag kollade en del på huvudenheten och det är _exakt_ samma som sitter i AS2 på og9-3, kontakten för slutsteget finns på baksidan, skillnaden är att enheten är ca 1cm högre för att passa i 9-5-hålet.
    Jag rotade inte runt med kablaget och det kan mycket väl stämma som du säger att sladdarna bara går till platsen för AS2-steget.
    Det kan vara jag som blandar ihop, det kanske inte var SAAB som sålde AS1+, men det finns att köpa, kan ha varit från någon annan. Jag köpte till farsans men använde aldrig det. Det var inte SAABs orginalsteg i den satsen jag köpte, men sladd/kontakt passar finfint i og9-3/ng900.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag kollade en del på huvudenheten och det är _exakt_ samma som sitter i AS2 på og9-3, kontakten för slutsteget finns på baksidan, skillnaden är att enheten är ca 1cm högre för att passa i 9-5-hålet.
    Huvudenheten till AS1 är det enda som liknar gamla 9-3. Det är clarion som tillverkar båda enheterna. Huvbudenheten som används i AS2 och AS3 tillverkas av Pioneer och är helt annorlunda.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag kollade en del på huvudenheten och det är _exakt_ samma som sitter i AS2 på og9-3, kontakten för slutsteget finns på baksidan, skillnaden är att enheten är ca 1cm högre för att passa i 9-5-hålet.
    Huvudenheten till AS1 är det enda som liknar gamla 9-3. Det är clarion som tillverkar båda enheterna. Huvbudenheten som används i AS2 och AS3 tillverkas av Pioneer och är helt annorlunda.
    Jag har en komplett AS2 anläggning med huvudenhet, högtalare och steg ligger i mitt garage som inte används.. Från en 9-5 aero... Intressant?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av bollman

    Nå, jag har för mig att på många 9-5 så sitter alla sladdar som behövs, SAAB har faktiskt sålt AS1+-uppgradering någon gång för länge sen.
    Exakt hur man ska sätta fast steget vet jag inte riktigt för jag har inte tittat bakom panelerna på 9-5.
    På AS2 så sitter ju allt framför fötterna på passageraren om jag minns rätt, men i detta fall borde det sitta på höger sida om mittkonsolen om det skall efterlikna 9-3.
    Det är en speciell kabel från huvudenheten till steget.
    Sen kan du ju alltid följa sladdarna från dörrarna och försöka se var de tar vägen. Där de slutar bör ju steget sitta.
    Sladden från huvudenheten till steget på en 9-3a är ca 40cm lång.
    Jag har sett det där uppgraderingskitet hos bland annat SpeedParts för ett bra tag sen. 6.5" högtalare för dörrarna och slutsteg, kablage m.m.

  14. #14
    Manick! De låter lite intressant med ditt AS2 system. Blir de mycke jobb att installera det tror du? vad vill du ha för hela systemet isf?

    Tror inte jag har hört ett AS2 system förut, vet att de är bra tryck i AS3, kanske är lättare att uppgradera när man väl har AS2 kontra AS1!?

    Tackar för all hjälp!

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Uppgradera AS1 ljudsystemet

    Efter att ha köpt en gammal 9-5 med vad som kan liknas vid ett system som är sämre än AS1.
    Tidigare ägare har bytt ut huvudenheten till någon Pioneer-historia och av någon elak anledning tagit bort högtalarna som ska sitta i instrumentpanelen.
    Jag testade att sätta dit högtalare och visst fungerar dem.
    Sen så funderade jag på det där med att sätta i högtalare i framdörrarna, men de lät ju inget, så jag började läsa lite och kom fram till att AS1 inte innehöll några högtalare till framdörrarna och inte heller något slutsteg till dem, så klart.
    Kablarna som är dragna till framdörrarna har uppenbarligen använts förut då de är klippta och skalade.
    Jag följde kablarna och såg att de, både från förardörren och passagerardörren, slutade i en kontakt som sitter där slutsteget sitter om man har AS2 eller AS3, men inget slutsteg sitter där.
    Det är många som säger att det är väldigt jobbigt och knappt värt besväret att uppgradera från AS1 till AS2 men mina frågor är så här:
    Eftersom det redan sitter en eftermarknadsstereo så behöver jag ju inte köpa huvudenheten från AS2/-3, borde det inte bara vara för mig att köpa ett begagnat originalsteg från AS2, koppla in det i huvudenheten och koppla in högtalarna i framdörrarna till det?

    Tack för svar då jag är rejält trött på att ha sämre ljud än AS1
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Uppgradera AS1 ljudsystemet

    Ni kan ignorera ovanstående fråga då jag kom på att det är både enklare och billigare att köpa ett kitsystem.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Uppgradera AS1 ljudsystemet

    Travis>>

    Det låter som din bil har levererats med AS2 från fabrik. Isf är det ju bara att trycka i steg och huvudenhet (Typ det som Manick hade liggande) om det inte har klippts och klistrat för mycket i härvan.

    Det funkar även med en eftermarknads huvudenhet ihop med AS2-steg fast du får frekvensdelningen som steget har då, vilket man kanske inte vill.

    Har du AS2 så kan du bygla i AS2-stegets kontakt och får därmed fördraget till många högtalarplatser hela vägen från ISO-kontakten vid huvudenheten.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Uppgradera AS1 ljudsystemet

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Travis>>

    Det låter som din bil har levererats med AS2 från fabrik. Isf är det ju bara att trycka i steg och huvudenhet (Typ det som Manick hade liggande) om det inte har klippts och klistrat för mycket i härvan.

    Det funkar även med en eftermarknads huvudenhet ihop med AS2-steg fast du får frekvensdelningen som steget har då, vilket man kanske inte vill.

    Har du AS2 så kan du bygla i AS2-stegets kontakt och får därmed fördraget till många högtalarplatser hela vägen från ISO-kontakten vid huvudenheten.

    Mvh
    Jo så kan man absolut göra, och det låter inte särskilt jobbigt heller, men man kan få så billiga kitsystem nu så det blir lite billigare än att köpa slutsteg och högtalare och eventuellt en huvudenhet begagnat och smälla i.
    Bilen är till som vinterbil och tanken är att så lite pengar som möjligt ska läggas på den inom rimliga gränser, lite ljud måste man ju få ha ändå.
    Men tack för input!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19

    Re: Uppgradera AS1 ljudsystemet

    har du något tips om var jag kan hitta sådana kit?

  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Uppgradera AS1 ljudsystemet

    BRL och MDS har. Jag köpte det billigaste JBL-kitet från Nårdik.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Uppgradera 70W Popular ljudsystemet OG9-5 > -06
    Av Hath i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-04-16, 11:50
  2. Uppgradera mjukvara eller uppgradera hårdvaran vid trim? OG9-5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:02
  3. AUX ingång till 9-3 SS -05 med lilla ljudsystemet.
    Av dgn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 08:59
  4. Aux ingång på Stora ljudsystemet 9-5
    Av Silverpilen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 01:07
  5. Ljudsystemet 9-3 cab -04
    Av T_Master i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •