Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ojämn gång vid höga varv efter bränslepumpsbyte - LÖST

  1. #1

    Ojämn gång vid höga varv efter bränslepumpsbyte - LÖST

    Har en 900ng 2.0 -96 (ej turbo) som jag nyligen bytte bränslepump på. Hade noggrannt kollat upp alla möjliga orsaker som jag läst mig till här på forumet. Jag kollade säkringar och reläet under ratten, mätte 900 ohm (=OK) på vevaxelgivaren, letade upp hålet under passagerarsätet där man kommer åt kablarna och kopplade på ström från kupébelysningen (svart/grön = +, svart = -) och kunde konstatera att pumpen var tvärdöd.

    Kapade upp ett hål under baksätet och bytte pumpen ganska smärtfritt till en från Biltema. Soppamätaren visar korrekt efter bytet och allt funkade bra de första provturerna.

    Men nu tappar den kraft vid höga varv, "check engine" lyser och ryker vit rök. Har nån någon idé vad jag har lyckats paja eller vad det annars kan vara?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057
    vir rök brukar vara vatten.
    blå olja
    svart bensin.

    så om den verkligen RYKER vit så kolla upp om du har fått olja i vattnet eller vatten i oljan
    dra upp oljestickan kolla om du har mildkebabsås, kolla även expansionskärlet.

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Jahapp...helt plötsligt går den ännu sämre och börjar dö. Tippar i lite k-doja ifall det skulle vara det. Men icke. Möget tvärdog. Nu börjar bilen bli riktigt jämrans billig!!

    Lyckades ta mig till en mack och lyfte upp pumpen för å kolla om det var något felkopplat eller om min fina skarvning av soppaslangen till pumpen hade havererat. Men det såg bra ut. Så kan pumpen ha lagt av igen?

    Hade något mysko elfel tidigare, det kom upp att bromsljusen var ur funktion men de kom igång igen. Kan det vara något med det? Jordfel?

  4. #4
    Hittade det här på nätet på en original-propaganda-sajt:

    "A fuel pump that doesn't meet the OE minimum fuel flow or pressure requirements for your Saab can cause driveability and emissions problems.
    A weak fuel pump or one that can't generate enough pressure can upset the calibration of your fuel system. This may cause the engine to run lean or starve for fuel under load, causing symptoms such as hard starting (hot or cold), poor idle quality, hesitation or stumbling when accelerating and a loss of high-speed power. Low fuel pressure and/or lean misfire can also trigger the engine warning lamp on 1996 and newer cars equipped with OBD II (on-board diagnostics)."

    Låter ju precis som mitt problem. Här på forumet verkar det som om att Feltemas pumpar funkar bra. Det var ju därför jag chansade med deras pump och de är ju samma märke som mekonomens. Är det någon som upplevt något trubbel med Biltemas pumpar?

  5. #5
    Då var det fixat. Jag använde en äldre bensinslang att skarva med så den hade små sprickor. Sprickorna orsakade tryckfall och varningslampan tändes.

    Har nu bytt till en ny slang. Biltemas pump verkar hålla bra.


Liknande ämnen

  1. Turbon kickar igång efter 2700 varv eller senare! (Löst)
    Av gilmclind i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:32
  2. knackig gång på låga varv 95 2.3t Löst!
    Av aron76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 17:09
  3. Blödrig gång vid höga varv
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •