Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ett udda sommardäck...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Ett udda sommardäck...

    Behöver köpa ett nytt sommardäck till 9-5'an. Förra ägaren körde på en spik och köpte ett nytt däck precis innan resten behövde bytas. Nu sitter jag med ett utslitet däck (verkar som det nya däcket han köpte har slitits fortare än de jag satte på när jag köpte bilen) och tre som är good to go i ytterligare ett par somrar.

    Frågan/frågorna lyder: Hur går jag bäst till väga? Kan jag köpa ett billigt udda däck som är tänkt att slitas lite fortare än de andra tre så jag kan byta ut alla fyra samtidigt nästa gång... och kan jag köpa ett något smalare däck (för att komma undan lite billigare, då familjekassan är skral) utan att det påverkar säkerheten för mycket? Förstår såklart att fyra likadana däck är optimalt, men... ja ni fattar.

    Vill helst inte köra regummerat då jag fått för mig att såna däck är skräp men ni får gärna överbevisa mig med faktaspäckade rapporter/artiklar. Har ni några tips på bra/billiga däck? Mina övriga tre är 215/55, 16".

    Tjo!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Hallå.

    Som jag har förstått det så ska man inte ha olika däck på samma axel. Varför vet jag inte men så har jag fått lära mig. Jag hade nog bytt 2 däck och använt det du redan har som ett reservhjul eller så.

    MvH Stefan

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    köp 1 däck till av samma märke och model som de du har.

    lika däck på varje axel, men ett hyfsat bra och ett nytt bör inte bli så stora problem, men du bör inte ha 2 olika.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ok, får ta en kik på vad ett likadant däck kan kosta. Frugan står bakom mig och säger "nej, nej, nej", billigt ska det vara.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 935
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Frugan står bakom mig och säger "nej, nej, nej", billigt ska det vara.
    Ett bättre (dyrare) däck är billigare i längden så om ni inte ska gå skilda vägar de närmaste åren så är ett däck av samma typ och märke som övriga bäst för familjekassan.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Det kanske bara är jag som är lite konstig, men jag personligen skulle inte snåla på en säkerhetsdetalj, vilket jag tycker att däcken är....
    9-5 2001

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 250
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Ok, får ta en kik på vad ett likadant däck kan kosta. Frugan står bakom mig och säger "nej, nej, nej", billigt ska det vara.
    Snåla inte på fel grejer. Däcken är lika viktiga som bromsar och övrig säkerhetsutrustning. Bara för att ett däck är svart och runt som andra betyder det inte att dom funkar lika. Be henne dra in på något annat istället.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Haha, det finns inget mer att dra in på när jag jobbar 60% och hon är mammaledig. Jag ser redan ut som någon som rymt från Gulag, blek och tunn...

    Men såklart som ni säger, däcken är en säkerhetsdetalj som inte skall snålas på. Det lutar åt att jag köper ett nytt däck av samma märke, sen ryker alla fyra vid nästa byte.

    Tack för tankar och tips.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973
    Eller så sätter du in en köpesannons på just det däcket du söker. Inte omöjligt att folk har udda-däck liggande för rimliga pengar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Eller så sätter du in en köpesannons på just det däcket du söker. Inte omöjligt att folk har udda-däck liggande för rimliga pengar.

    Mvh
    Du det var faktiskt en bra idé. Ska kolla upp det.

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171
    Varför inte en signal till en skrot ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Varför inte en signal till en skrot ?

    /Fred
    Ytterligare en bra idé. Bra att ha er när hjärnan själv inte kommer med så många förslag. Att jobba som högstadielärare dränerar sakta men säkert förmågan att tänka klart.

Liknande ämnen

  1. Udda felkod, ACC 9-5 -99
    Av Fredrik J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 12:08
  2. Udda 9-3 Aero
    Av MrStarhouse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 23:38
  3. Udda Koppling !?
    Av ^Mats^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •